I den här tråden kan vi lägga upp bilder , samt diskutera om våra små Fiddy´s.
Kom ihåg inga frågor är för dumma.
Utskriftsvy
I den här tråden kan vi lägga upp bilder , samt diskutera om våra små Fiddy´s.
Kom ihåg inga frågor är för dumma.
Tja, finns det nåt sätt att motverka wobbel? Min fiddy på 110 cc wobblar när man maxar, jävligt jobbigt :S
Går det att fixa på något sätt?
Styrdämpare.
Varför styrdämpare? Känns som att man ska gå till bottnen av problemet istället. Skev ram/fälgar? Sitter något löst?
shöwtek, kolla så inte däckenhar suttit snett när du har pumpat dom. så blev d för mig på minarelli fiddyn och de va inge kul, bakhjulet lyfte från marken när de börja hoppa.
funtar på att skaffa en fiddy och röjja runt med :) men , frågan är , vad är bra märken och vad är sämre kina skit ? någon som kan ? för jag kan det inte ! :) och skulle va kul och veta lite.
// M
Tjena, jag har en Lifan 125cc tror jag.
I alla fall så har jag detta problem:
* Den startar ej på kick
* Startar lite halvt om man kör med borrmaskin som driver på svänghjulet
* Startar om man rullar igång den
* Man måste dock ha full gas hela tiden, om man börjar gasa ner så dör den.
* Den rycker ganska rejält och den luktar brändolja
* Den går "rent", asså inge blödder eller så. (förutom röken då)
Jag gissar på att det är kolvringarna som är slitna och det gör att den tar in lite olja i blandingen som skappar röken och lukten. Jag tror också att dom slitna kolvringarna gör att den bara "orkar" gå på höga varv och därför endast full gas.
Den får soppa, tänding och luft.Testat att sprutta tändgas, göra rent luftfilter, ställa om förgasaren, göra rent förgasaren, kollat trotteln, kört med olika "chock" inställningar, bytt tändstift, bytt tändplatta, spruttat in bensin direkt i cylindern, har testat att kicka, köra med borrmaskin, rulla (fungerar). osv
Kan det vara kolvringarna? eller är det något annat? (Har inte kollat dom än,)
Uppskattar alla förslag om fel och lösningar! :)
Någon av er som ägrer/har kört en ten7? Hur är de i kvalitet samt är de prisvärda? :)
Tiermaster, kolla ventilerna! Om kolven är sotig på sidan är det kolvringarna.
Skulle imo gissa på kolv och ventiler, ta loss toppen kolla om ventilerna läcker. Samma med kolv.
Fått något fel på min vxllåda, för de går inte att få i några växlar!
Är de växelväljaren som är slut då?
Köpte fiddyn förra året, helt ny.. Dock en kina, men inte varit några problem tills nu, så någon som vet vad som är fel?
Hej!
Jag har en sfpro midsize 140cc. Den började blå ryka som en 2 taktare efter att jag hade tvättat den. Kan det vara så att jag har råkat spola in sand i insuget som följt med in i cylindern?? Eller är det någonting med ventilerna?? Kan kolvringarna gått sönder??
mvh.
Nån som vet vad felet kan vara på min fiddy?
Kröken blir helt jävla röd när den har stått igång i ca 3 minuter, Jag tror att det har något med att tändningen är fel inställd men är inte helt säker..
Nån som vet vad det kan vara för fel? :)
Lesson #1 ALLA Fiddys är kinesiska! Även TEN7, PITPRO, DBR-1 Och allt vad dom heter. FÖRUTOM : Honda Crf50 :cool:
Lesson #2 Hmm, det vet jag inte. Typ, kör lungt?:wub:
Ville bara få folk att förstå det gissar jag. Tack för mig.:beer:
Du glömde kawa klx 110 :wub:
Bara en fråga:
En 250 cc- fiddy/midsize, som har busåkts på gatan med och ser lite skabbig ut, men där snurran är OK, vad skall man ge för en sådan?
Tja! Undar bara om det är svårt att plocka ut lamellerna från en lifan 125cc?
Var sitter dom, och behöver jag några speciella verktyg för att få loss dom?
Du behöver helt vanliga verktyg. 8a led, 10a, en stjärnmejsel, en skruvmejsel och hammare. Du kan iof behöva slagskruvmejsel till oljekastaren... Tänk på att ena muttern(oljekastaren eller kopplingskorgen) är felgängad, minns tyvärr inte vilken det är. rätt säker på att det är oljekastaren då det är mest logist.
De sitter innanför kopplingskåpan, motsatt sida av tändningen.
Har redan gjort det för x antal dagar sen. Men tack för svaret iaf! :)
Edit; vet någon var det är för fel på min lifan 125cc?
För när jag trycker in kopplingen så snurrar hjulet ändå. (med växel i) Jag har kollat så allt sitter som det ska och att inget "glappar" eller dylikt. Vajjern är tillräckligt spänd, och jag har bytt lameller + "lamellkorg" (?).
Men ändå somsagt så snurrar hjulet när jag kopplar :(
Nån som vet felet eller?
Är Lifan bra märke?
Vart kan man få tag i billiga 4t motorer spelar inge roll om de e kina skit....
har en kina fiddy på 110cc :) ( shöwteks gamla skrot )
den har gått bra hela sommarn , och så en dag så började det snöa , = ut och röjja :) , jag tankade fullt , och drog ut och körde som fan , efter ca 1 timme så började den dö , gasade man så dog den ännu mer, sen fick jag gå hem :(
och nu förtiden är den svårstartad , den mår helt enkelt inte bra längre :( och samma problem , när man kört ett tag så dör den , ( fast nu handlar det om 10 meter ).
jag ska göra en liten service på henne i så snart som möjligt :).
ska byta ut stift , motorolja, göra rent förgasaren. Får se om den mår bättre då.
Ingen som har en aning om vad det kan vara för fel?
Skit i tändningen eller skit i föggen :)
Någon som vet om jag kan köra med feltemas 15W-40 motorcykel olja i min Lifan 150cc? Råkade nämligen ha två dunkar sådan hemma. :D