Tjenare
Slår på tändningen, börjar kicka men händer inget. Tar av tändstiftet och kollar om det ser bra ut o det ser rätt så bra ut sen tar jag i tändstiftet i tändhatten och kollar om där e gnista som där inte är, någon som vet vad felet kan vara?
Utskriftsvy
Tjenare
Slår på tändningen, börjar kicka men händer inget. Tar av tändstiftet och kollar om det ser bra ut o det ser rätt så bra ut sen tar jag i tändstiftet i tändhatten och kollar om där e gnista som där inte är, någon som vet vad felet kan vara?
tändspolen, tändhatten, tändstifet kan vara dåligt / trasigt.
Tändningen möjligen ?
"Tar av tändstiftet och kollar om det ser bra ut o det serrätt så bra ut"
Felet ligger antagligen där! Gnistan ska vara lila/blå, ej gul/vit.
Jag har testat med ett helt nytt tändstift men det hjälper inte den vill fortfarande inte starta så vet inte vad felet är
Sitter trotteln fast kan det bli liknande
det gör den inte, allt i förgasaren rör sig som det ska
Trasig packbox vid vevaxeln kan vara ett problem utav dessa 100 tals också :)
Den ena packboxen bakom variatorn har varit kollad och den är hel, har däremot inte kollat den andra packboxen på andra sidan, får väl ta o la göra det :P
lika bra och byta båda två när man redan är igång så man e säker :)
Man ska inte klena på något på packboxarna innan man sätter dit dem va?
http://vimeo.com/6179365
Låter den då? I så fall så ska du kolla detta: Jordningen, tändspolen, tändplattan, tändstift samt cdi.
Jag bytte allt samtidigt och då fungerade den igen. Så kolla över tändkomponenterna.
Eftersom du bytt tändstift och den inte startar så får du felsöka lite mer..
Gör rent förgasaren och pröva andra munstycken. Kolla så membranläpparna är hela och täta. Plocka av cylinder och kolla hur loppet ser ut och så kolven o ringarna är i bra skick.
Gör gärna ett kompressions prov också. Byt packningar. Annars kan det vara att du behöver justera in tändningen men det kräver också lite mer kunskap :)
har kollat lite nu på moppen och nu efter ett tag så har tändningen verkat lägga av helt, nu får jag inte någon gnista längre fast tändstiftet är helt och fungerandes
hade likandat problem men kom fram till att de va cylinder fots packining... så kolla Topp, cylinderfots packning samt insug / membran packnign.. :)
Det är bara att mäta hur långt strömmen går! Jag hade också problem med tädningen, men mitt var mycket lätt att fixa efter ett tag!
Men kolla om du har ström till CDI till att börja med!
Som sagt, mät dig fram! :) Se var strömmen slutar ta sig fram, där har du problemet! Har du ström hela vägen fram till tändhatten och tändstriftet ger fin gnista så kan du stryka tändningen från checklistan. Det är så man får jobba helt enkelt! Prova det först, mät dig fram från där tändpulsen genereras ut mot tändhatten. Låter väl vettigt?
Jag tror jag har hittat felet, tog av svänghjulet igen och såg en sladd bakom tändplattan som hade delat på sig, det måste vara den för den går upp till magneten
Nu tänder den igen! :D Den startar till oftare än innan men vill fortfarande inte igång :(
och gnistan som kommer från tändstiftet ska vara rätt stor va? jag har en mini liten gnista så vet inte om den ska få större gnista eller om den är ok som den är
justerat elektroden? ska vara ett gap på 0,6 -0,7mm
Någon som vet hur mycket komp det ska vara i en neos?
brukar la ligga som bäst runt 8kg, min polare har 4-5 på sin aerox och den funkar skit bra. Men det räcker med att göra en enkelt "finger-test": skruva ut tändstiftet och sätt ett finger i tändstiftshålet och slå av tändningen och kicka, känner du att ett lufttryck pressar ut ditt finger har du tillräckligt med komp för att moppen ska starta. Om du använder en "komp-mätare" så ser du exakt hur mycket du har. Efter första testet kan du hälla i nån tesked olja och pröva igen, har du bättre komp då har du troligtvis slitna kolvringar. Annars dåliga packningar. Har du justerat tändplattan rätt?
okej men kolla membranet så det håller tätt vid läpparna och gör rent förgasaren sedan o kolla så chocken funkar riktigt. Annars får du kolla igenom tändinställningar, vet du inte hur man gör får du fråga nån som vet eller lämna in det på verkstad.
ska membranläpparna ligga tätt intill membranet eller lite ifrån?
det skall vara tätt. Har du karbon membran slits dem ut fortare, en polare hade det på sin aerox o efter 500km var det bara smulor kvar av membranet