1. #1
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120

    Montera trimmad mopedmotor på lätt MC?

    Har funderat över följande.
    Låt oss anta att jag har minst A1 som behörighet och köper en lätt MC (T.ex Aerox 100cc, SR125cc) och monterar en motor från Aerox 50cc eller SR50 och trimmar denna med t.ex 70cc osv.

    Vad händer om man skulle bli stoppad?
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  2. #2
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    Har funderat över följande.
    Låt oss anta att jag har minst A1 som behörighet och köper en lätt MC (T.ex Aerox 100cc, SR125cc) och monterar en motor från Aerox 50cc eller SR50 och trimmar denna med t.ex 70cc osv.

    Vad händer om man skulle bli stoppad?
    att den inte är reggad med den motorn
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    varför skulle man ens göra det är det första som dök upp i min skjalle xd men det ska gå att typa om dom med andra motorer vet att jag såg ngn med en dt125 som hade monterat derbigrejjer och en trimad derbi/am6 motor på och typat om
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  4. #4
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    att den inte är reggad med den motorn
    Jovisst, men vad ger det för påföljder?

    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    varför skulle man ens göra det är det första som dök upp i min skjalle xd men det ska gå att typa om dom med andra motorer vet att jag såg ngn med en dt125 som hade monterat derbigrejjer och en trimad derbi/am6 motor på och typat om
    Ja om det blir lagligare än att köra vanlig trimmad moped (olovlig körning) så är det ju värt det alla dagar.
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  5. #5
    Effekten får ju fortfarande inte ligga mer på 11kw (tror jag) så har du värsta hypermotorn så är den olaglig.

  6. #6
    då undrar jag en sak.
    kan man då bara trimma sin moppe och sen regga den till lätt mc eller "tål" inte ramen det?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  7. #7
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    Jovisst, men vad ger det för påföljder?



    Ja om det blir lagligare än att köra vanlig trimmad moped (olovlig körning) så är det ju värt det alla dagar.
    Är du skön eller? Knappast att det är värt alla dagar att dra på en moped motor på en mc om du minst har A1 kort :S varför inte köra med mc motorn då? Lär gå bättre och du får köra den..

  8. #8
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    då undrar jag en sak.
    kan man då bara trimma sin moppe och sen regga den till lätt mc eller "tål" inte ramen det?
    Såg en snubbe som regga sin rieju drac som lätt mc, original ram samt am6 motor

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Såg en snubbe som regga sin rieju drac som lätt mc, original ram samt am6 motor
    Kanske för att ramnumret var från en Yamaha...

  10. #10
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Är du skön eller? Knappast att det är värt alla dagar att dra på en moped motor på en mc om du minst har A1 kort :S varför inte köra med mc motorn då? Lär gå bättre och du får köra den..
    Ja den går alldeles säkert bättre, men just grejen att kunna trimma "lagligt" är väl det jag är inne på..
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  11. #11
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Såg en snubbe som regga sin rieju drac som lätt mc, original ram samt am6 motor
    Det är väldigt sällan det händer, Eftersom bromsarna och ramen inte är gjorda för den hastigheten, Iallafall inte bromsarna.
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  12. #12
    petrus123s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    174
    skulle säkert inte gå även fast du höll dig under 11kw, då dom inte får låta mer än en viss Db
    varför köra moppe om man inte kör trimmat?

  13. #13
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Varför stoppa i en moppe motor i en lätt mc?

    Gör tvärtom istället. Jag har tryckt i en DT125 motor från 80talet i min drac
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  14. #14
    petrus123s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Varför stoppa i en moppe motor i en lätt mc?

    Gör tvärtom istället. Jag har tryckt i en DT125 motor från 80talet i min drac
    då får man lite mer kraft i kärran
    varför köra moppe om man inte kör trimmat?

  15. #15
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    Det är väldigt sällan det händer, Eftersom bromsarna och ramen inte är gjorda för den hastigheten, Iallafall inte bromsarna.
    Det var bättre bromsar på om jag inte minns fel

  16. #16
    Du skall isåfall bygga om din moped som amatörbyggt fordon. Är mycket specialregler gällande det.
    Ofta billigare och lättare att köpa en lätt mc.

  17. #17
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    Ja den går alldeles säkert bättre, men just grejen att kunna trimma "lagligt" är väl det jag är inne på..
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Varför stoppa i en moppe motor i en lätt mc?

    Gör tvärtom istället. Jag har tryckt i en DT125 motor från 80talet i min drac
    Vet inte riktigt om du har läst hela tråden men tre inlägg ovanför ditt så har jag redan svarat på det.

    Dock verkar ingen här veta vad som gäller då jag inte fått ett enda svar på min fråga.
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in