1. #1

    Byta bromsbelägg, lackering m.m.

    Dags för lite söta frågor!


    Tror att mina bromsbelägg är helt slut, det rasslar lite från bakbromsen och den liksom hackar fram.. Så min fråga är ifall man behöver lufta bromsen ifall man plockar bort oket från skivan och sätter på nya belägg? Bromsbeläggen är inte bytta sen.. April 2009 och har kört trimmat sen ungefär då så vore väl inte så konstigt om de är helt nerslitna? (600+ mil)


    Oooooch.. Vill göra något åt mina matta innerkåpor, så tips på bra lack för att kringå dessa dyra priser hos firmor (ifall inte Simon ger kompispris?), dvs märke samt vart de går att köpa.. Metallicsvart rör det sig om, och någon kanske vet färgkoderna till Str8's metallicsvarta färg?

    Mvh Oliwer

  2. #2
    Rullstolsbarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    göteborg
    Inlägg
    259
    jag ahr bytt mina belägg fram och bak utan att lufta , men plocka inte isär oket bara för då för du ett jävla liiv
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Vivacitys förra ägare har tydligen tryckt in ett Italienskt mynt i förgasaren, undra varför?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    För han visste inte om att moppen var fransk

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av aeroxpojken Visa inlägg
    jag ahr bytt mina belägg fram och bak utan att lufta , men plocka inte isär oket bara för då för du ett jävla liiv
    Hur sitter beläggen fast då? Svårt och fixa de eller?

    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Du behöver inte lufta, men om du vill så gör gärna det. Skadar inte Helst med ny olja i systemet också då den gamla kan ha gjort sitt.
    Nja, bromsarna nyper finfint, bara det att det rasslar som fan från bakbromsen och går helt cp

  5. #5
    Du skruvar av oket från fästet, sedan när du har oket av så ser du att det går genom en låsningspinne genom oket och beläggen som håller fast beläggen. Ta ut den, sen ska du kunna ta ut beläggen. När du ska sätta i dom nya så lär ju dom vara större än dom gamla så du kommer behöva trycka ut kolvarna i oket med hjälp av en skruvmejsel eller liknande så oket går på skivan sen igen. OCH tryck inte på bromshandtaget när oket är av från fästet och beläggen är ute. Då kan man ev. behöva lufta om man gör så...

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Du skruvar av oket från fästet, sedan när du har oket av så ser du att det går genom en låsningspinne genom oket och beläggen som håller fast beläggen. Ta ut den, sen ska du kunna ta ut beläggen. När du ska sätta i dom nya så lär ju dom vara större än dom gamla så du kommer behöva trycka ut kolvarna i oket med hjälp av en skruvmejsel eller liknande så oket går på skivan sen igen. OCH tryck inte på bromshandtaget när oket är av från fästet och beläggen är ute. Då kan man ev. behöva lufta om man gör så...
    Där har vi ett inlägg som hjälpte, tack!

    Någon som vet om jag ska ha S10, S13, S32 och allt vad det är? Aerox 09a.. Hmm

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Där har vi ett inlägg som hjälpte, tack!

    Någon som vet om jag ska ha S10, S13, S32 och allt vad det är? Aerox 09a.. Hmm
    Jag körde med dessa på min förra aerox rossi edition 05: http://twostroke.se/product.asp?product=9799 s32 alltså

    Nästan 100% säker på att jag köpte dom. Om det nu är s32 du ska ha så satsa definitivt på dom jag länkade. Riktigt bra grepp i bromsarna då trots att min bakskiva hade slitits en del p.g.a. gamla belägg. Annars tar du ut de gamla beläggen, så kollar du formen på dom och ser ifall dom är likadant formade som s32 (vilket dom bör) eller s13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in