MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010

Aerox går segt efter tvärnit

Tidigare problem

Hej!

Var ute och körde förut så var var jag tvungen att bromsa kraftigt så bakhjulet låstes. När jag körde iväg då så axxa den skit segt iväg och gick bara i 20, som lät den bara bööööööööö. Stängde av motorn helt och kicka igång den igen.
    Den gick bättre men fortfarande inte samma axx och topp som jag haft innan. Nu kommer jag upp i 40 enligt mätaren. Gick lätt upp i 50 innan.
    Sen körde jag upp för en liten längre backe, då gick den ner till 20 och började böööa igen, även på rak sträcka.
    Gjorde samma sak som innan. Stängde av och satte på den igen och då gick den i 40 igen. Någon som har någon idé om vad det kan vara?
    Snabba svar upskattas väldigt mycket!

Mvh Mattias

Nytt problem
    Hej! Gör en liten updatering på problemet!

Den började gå dåligt igen efter ett tag igen. Köpte en ny drivrem och koppling till den, en Malossi fly clutch.
    Då gick den myckte bättre! Kopplingsbackarna på den gamla var helt nedslipade. Den kom upp i en mycket högre toppfart än innan. Men det är ett problem som kvar står.
    Det är att den går iväg väldigt tungt, går kanske 10meter innan det riktiga axxet kommer och den orkar inte alls med uppförsbackar, den stannar nästan helt då.
    Har provat byta vikter, har provat 5.5, 5.0, 4.5, 4.0 och 3.5 som jag har i nu och den går bäst med det. Har jag tyngre än 3.5 så blir den bara ännu "tröttare" har jag lättare så går den iväg dåligt dom första 10m sen varvar den bara och inte går så fort frammåt. Så vad kan problemet vara?
    Det är inte så att den varvar upp som den ska när jag startar och sen går dåligt frammåt utan den har väldigt lågt varv och sen efter som jag skrivit typ 10m så varvar den upp och då kommer axxet. När jag åker själv på planmark så orkar den toppa men skjutsar jag någon så blir den väldigt mycket svagare och går kanske 10 - 15km/h saktare som toppfart.
    Hoppas ni förstår förklaringen av problemet.

Mvh Mattias
    Senast redigerat av MattiasG den 2011-08-11 klockan 03:02.

Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Hej!

Var ute och körde förut så var var jag tvungen att bromsa kraftigt så bakhjulet låstes. När jag körde iväg då så axxa den skit segt iväg och gick bara i 20, som lät den bara bööööööööö. Stängde av motorn helt och kicka igång den igen.
    Den gick bättre men fortfarande inte samma axx och topp som jag haft innan. Nu kommer jag upp i 40 enligt mätaren. Gick lätt upp i 50 innan.
    Sen körde jag upp för en liten längre backe, då gick den ner till 20 och började böööa igen, även på rak sträcka.
    Gjorde samma sak som innan. Stängde av och satte på den igen och då gick den i 40 igen. Någon som har någon idé om vad det kan vara?
    Snabba svar upskattas väldigt mycket!

Mvh Mattias
    har du trum-broms?
    Eftersom att du bromsade kraftigt kan något vid bromsen tjärva eller något sånt , kolla om moppen är tyngre att rulla eller om du har centralstöd och försök att rulla på hjulet så .
    Går de inte så får du väl plocka bort hjulet och kika vad som har hänt
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    har du trum-broms?
    Eftersom att du bromsade kraftigt kan något vid bromsen tjärva eller något sånt , kolla om moppen är tyngre att rulla eller om du har centralstöd och försök att rulla på hjulet så .
    Går de inte så får du väl plocka bort hjulet och kika vad som har hänt
    Nej, har skivbroms. Och jag tycker inte att bromsen eller något borde göra så att den bara gick i 20 och bööa fram. Och sen gå bättre av att stänga av och sätta på.

Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Liknande situation för mig en gång, dock på gropig grusväg så när jag bromsa hårt hoppade jag till vid en grop. Då gick den i 15-20 efter det. Det var bara halsen mellan luftburken och förgasaren som hade hoppat av på något vänster, när jag satte på den igen, gick den som vanligt..
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

When the sun goes down, the streets goes up..

Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Nej, har skivbroms. Och jag tycker inte att bromsen eller något borde göra så att den bara gick i 20 och bööa fram. Och sen gå bättre av att stänga av och sätta på.
    Om bromsen ligger på så borde det börja ryka, eftersom den blir så varm. Fast jag kanske har fel?

jag bromsade kraftigt med min aerox så bromsoket bak låste sig, antagligen samma sak för dig.

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Liknande situation för mig en gång, dock på gropig grusväg så när jag bromsa hårt hoppade jag till vid en grop. Då gick den i 15-20 efter det. Det var bara halsen mellan luftburken och förgasaren som hade hoppat av på något vänster, när jag satte på den igen, gick den som vanligt..
    OKej, får kolla det.

Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    Om bromsen ligger på så borde det börja ryka, eftersom den blir så varm. Fast jag kanske har fel?
    Citat Ursprungligen postat av Born2Ride Visa inlägg
    jag bromsade kraftigt med min aerox så bromsoket bak låste sig, antagligen samma sak för dig.
    Tror inte det är bromsen eftersom den segar ner i uppförsbackar och en om jag stänger av och sätter på tändingen så blir det bättre igen. Bytte tändstift och då gick den bättre, men fortfarande inte riktigt samma topp och axx som jag har haft förut och den är itne lika stark i uppförsbackar som tidigare så jag tror inte det är bromsen. Känner inget när jag drar den, lika lättrullad som alltid.

Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    Det börjar inte ryka. det ligger emot på min mammas bil också. kör en bit så mke du kan utan o bromsa sen ha handen bredvid oket och känn om det är varmt. är det de så ligger klossarna ihop. då får du helt enkelt smörja upp delarna

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    Det börjar inte ryka. det ligger emot på min mammas bil också. kör en bit så mke du kan utan o bromsa sen ha handen bredvid oket och känn om det är varmt. är det de så ligger klossarna ihop. då får du helt enkelt smörja upp delarna
    Ska jag behöva skriva typ 4000 gånger att bromsarna inte ligger emot? Läsa hela första inlägget.

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Har löst problemet. Det var inteåtskruvat vid insuget där förgasaren sitter så antagligen drog den lite tjuvluft.

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Hej! Gör en liten updatering på problemet!

Den började gå dåligt igen efter ett tag igen. Köpte en ny drivrem och koppling till den, en Malossi fly clutch.
    Då gick den myckte bättre! Kopplingsbackarna på den gamla var helt nedslipade. Den kom upp i en mycket högre toppfart än innan. Men det är ett problem som kvar står.
    Det är att den går iväg väldigt tungt, går kanske 10meter innan det riktiga axxet kommer och den orkar inte alls med uppförsbackar, den stannar nästan helt då.
    Har provat byta vikter, har provat 5.5, 5.0, 4.5, 4.0 och 3.5 som jag har i nu och den går bäst med det. Har jag tyngre än 3.5 så blir den bara ännu "tröttare" har jag lättare så går den iväg dåligt dom första 10m sen varvar den bara och inte går så fort frammåt. Så vad kan problemet vara?
    Det är inte så att den varvar upp som den ska när jag startar och sen går dåligt frammåt utan den har väldigt lågt varv och sen efter som jag skrivit typ 10m så varvar den upp och då kommer axxet. När jag åker själv på planmark så orkar den toppa men skjutsar jag någon så blir den väldigt mycket svagare och går kanske 10 - 15km/h saktare som toppfart.
    Hoppas ni förstår förklaringen av problemet.

Mvh Mattias

Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    den remslirar inte då? som att den varvar lite fast den inte rör på sig? isåfall, bytt till hårdare tryckfjäder, 15-25%
    att den är trött de första 10 metrarna låter lite som att du har för lätta kopplingsfjädrar, men det ska inte göra att den går sämre i uppförsbacke.. (om du inte smyger löjligt sakta i uppförsbacke)
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

When the sun goes down, the streets goes up..

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    den remslirar inte då? som att den varvar lite fast den inte rör på sig? isåfall, bytt till hårdare tryckfjäder, 15-25%
    att den är trött de första 10 metrarna låter lite som att du har för lätta kopplingsfjädrar, men det ska inte göra att den går sämre i uppförsbacke.. (om du inte smyger löjligt sakta i uppförsbacke)
    Men om remmen slirar så känns det väl i moppen? Och då borde den väl den varva upp med men inte driva frammåt bara eller? Nu låter det bara typ "böö" sen varvar den upp.
    Det sitter vita kopplingsfjädrar i kopplingen som sat i när jag köpte den. När jag kommer till en uppförsbacke så försvinner all kraft ur den och går i 10km/h kanske.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in