1. #1

    Question Sportluftfilter eller original luftburken?

    Har en Honda MT5, tror att tillverkningsåret är 94.

    Allting är original på den förutom:
    * 15 drev i fram
    * Jamarcol avgassystem och ljuddämpare
    * Tror strypningen vid insuget är borta, vet ej dock

    Den toppar 50 enligt gps på telefonen, även om det tar några meter att komma dit.
    Blev stoppad av polisen en gång, dom sa att deras mätare visade 60 när dom mätte

    I vilket fall.
    Är det riskabelt med ett sportluftfilter? Vad säger polisen om sånt? (Finns rätt många poliser här i stan, som dessutom är ute och letar efter moppar ibland )

    Har originalfiltret på just nu och tycker redan det går helt okej. Dock börjar det lossna lite bitar osv från filtret i själva luftfilterburken (hoppas ni fattar) och det är ju inte så säkert om såna bitar kommer in i förgasaren?

    Vad tycker ni gott folk? , Detta är mitt första inlägg på Moppenet

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fläcken Visa inlägg
    jag skulle köra med originalburken. men köp nytt filter till den, så det inte kommer in bitar av den. tror inte polisen e förtjust i sportluftfilter. att sätta sportluftfilter på en helt original moped e olagligt

    EDIT: Välkommen till moppenet
    Tack för snabbt svar!

    Vet du vart man kan köpa ett nytt filter till originalburken eller ett helt nytt originalfilter med burk?

  4. #4
    dem har det http://www.piratdelar.se/luftfilter/779-0 men det är slut för tillfälligt men kolla på lellesmc.se, rinab.se, eklundsmotor, ettansmopeder.se och garage24.se
    "Fuck it. I will take you with me. You might learn something.
    - About soccer?
    - No, mate. Not about soccer. And for fuck's sake, stop saying soccer."

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fläcken Visa inlägg
    dem har det http://www.piratdelar.se/luftfilter/779-0 men det är slut för tillfälligt men kolla på lellesmc.se, rinab.se, eklundsmotor, ettansmopeder.se och garage24.se
    Tråkigt att det är 2 månaders väntetid hittar det ingen annan stans

    EDIT: Har faktiskt ett öppet luftfilter liggandes hemma, men vill inte sätta på det. Det är faktiskt ett Stage6 skumfilter.
    Det är litet och runt.

    Vad händer om jag stoppar det som filter i originalfilterlådan? Och sätter på strypningen? Så det blir som original fast med ett annat filter inuti lådan, då syns det ju inte, och om polisen vill öppna den ser dom ju att strypningen sitter kvar? vad tycker du?

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Fläcken Visa inlägg
    tror inte polisen öppnar o kollar på plats iallafall. borde funka att göra så fast du kommer nog behöva bestycka om förgasaren. men det märker du om du behöver. om den inte går som den ska efter bytet behöver du större huvudmunstycke och eventuellt skruva med luftskruv och/eller höja nålen. jag skulle testat om det funkade. själv kör jag faktiskt nästan alltid utan luftfilter. men om man kör utan får man räkna med kolv byte lite oftare. men angående polis och trimmade mopeder så tycker jag man ska trimma lite hyffsat iallafall så man kan köra ifrån dem om det behövs. så man slipper bli av med lämplighetsintyget. men det e bara min åsikt angående trimning och snuten. om man kör lugnt och följer hastigheten på vägen så brukar det vara lugnt.

    EDIT: om du vill köra på original filter finns det på http://50cc.nl/frameset_eng.htm
    Tack fläcken! Ja det funkar bra med det öppna luftfiltret i burken, min luft och bensinblandning är nog helt okej för tändstiftet är gyllenbrunt och moppen går som den ska

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in