Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008

Aerox går ojämnt.

Nu efter vintern började aeroxen gå as konstigt. Den går ojämnt, bluddrar, dör när som helst, svår att starta. Sen smäller, eller typ pyser det till om avgasröret då och då, som om det sammlas bensin där inne.
    Vet ni vad som kan vara problemet? Har köpt ett nytt avgasrör och rengjorde precis förgasaren, samma problem fortfarande.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    Kolla färgen på tändstiftet. Tror munsycket är för stort nu. Luftmolekylerna är större i högre temperatur. Därav behövs mindre benin. = mindre munstycke på sommaren och större på vintern.
    Grejjen är att jag har kört på samma munstycke hela tiden. Förra sommaren gick det utmärkt, samma på vintern och samma när jag trimmade den.

Edit: Kan tillägga att tändstiftet är svart, jävligt sotigt.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Eftersom att tändstiftet är svart så får den för mycket bensin. Testa att skruva ut luftskruven och gå ner i munstyckes storlek. Det är det enda sättet. Det kan vara så att luftfiltret är skitigt så den inte får lika mycket luft som innan. Skulle nog vara bra att tvätta det, ingår ju i servicen.
    Vilken är luftskruven?

Reg.datum
    Jun 2010
    men det är tändstiftet ,testa byt det så går det nog bättre
    Leovince RR SÄlJES!! passar luidix modellerna, PMA DIRR

Tidigare namn på moppenet: AeroxRissel

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Riissel $ Visa inlägg
    men det är tändstiftet ,testa byt det så går det nog bättre
    Tycker att tändstiftet ser bra ut, utifrån att sotet är svart men det har ju med förgasaren att göra.
    Luftskruven brukar vara en vanlig spårskruv (streck-skruv) i en försänkning. Den sitter alltså en bit in i förgasaren om du förstår. Tomgångskruven brukar sitta brevid, den är lång så man ser skillnaden.
    Sitter den utanpå förgasaren eller måste jag ta bort koppen som sitter under? Där munstycket sitter?

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Vilka munstycken bör jag köpa då? Är en Dellorto PHBN 12mm med 86 munstycke.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Någon?

Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    Vilka munstycken bör jag köpa då? Är en Dellorto PHBN 12mm med 86 munstycke.
    Mindre? Köp ett kitt och pröva?

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Testade köra och kollade tändstiftet igen efteråt, det var gyllenbrunt. Måste ha inbillat mig att det var svart innan. Kollade om den fick jämn gnista och det fick den. Vad kan det vara om det varken är förgasaren eller tändningen detär fel på?

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Du har möjligtvis inte gammal soppa i den?
    bensinen blir kass väldigt fort.
    Nae har testat tanka den men ingen skillnad. Olja har jag dock inte bytt? Känns inte som att det kan påverka så mycket dock.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Någon?

troligen tändningen det är fel på, byt tändhatt och tändstift så kommer den troligen gå bättre.
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    troligen tändningen det är fel på, byt tändhatt och tändstift så kommer den troligen gå bättre.
    Men den tänder ju jämnt? Alltså Varje gång den ska få gnista får den det.

Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    Men den tänder ju jämnt? Alltså Varje gång den ska få gnista får den det.
    Ja men det kan vara skit i tändhatten eller dylikt, då kan avgasröret smälla och gå riktigt sketet, en ny tändhatt kostar cirka 50 kr, samma med ett nytt tändstift
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in