1. #1

    Downhillhjälm

    Vad är det för skillnad på en downhillhjälm och mchjälm?

  2. #2
    Gissningsvis så borde mchjälmen vara något kraftigare än den andra. Sen är väl inte en downhillhjälm godkänd för användning på moped/motorcykel?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av pluppen Visa inlägg
    Gissningsvis så borde mchjälmen vara något kraftigare än den andra. Sen är väl inte en downhillhjälm godkänd för användning på moped/motorcykel?
    Okej, men en downhillhjälm borde väl duga som mopedhjälm?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Okej, men en downhillhjälm borde väl duga som mopedhjälm?
    Tror jag inte , en cykelhjälm är knappast gjord för samma farter som moped/mc.

    Blir ju lika som att åka utan hjälm om du skulle bli stoppad om dom märker det.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Okej, men en downhillhjälm borde väl duga som mopedhjälm?
    Alltså, det är nog upp till dig egentligen... Visst, den skyddar antagligen vid en krasch, men en riktigt motorcykelhjälm är troligtvis snäppet bättre ändå. Jag skulle aldrig sätta mig på en moppe med en cykelhjälm iaf.

  6. #6
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Jag hade en downhill hjälm förut när jag cyklade, det är som en cykelhjälm fast är formad som en crosshjälm
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  7. #7
    En downhill hjälm är lätt sagt en crosshjälm fast lättare.
    Downhill hjälm

    crosshjälm
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  8. #8
    Jag kör på en downhill hjälm. har gjort det i alla mina mopedår och fan så mycket skönare. mycket mindre och lättare. inte fan stoppar polisen en: Hurru det där är ingen godkänd hjälm. så downhill hjälm e nice!

  9. #9
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av micke1337 Visa inlägg
    Jag kör på en downhill hjälm. har gjort det i alla mina mopedår och fan så mycket skönare. mycket mindre och lättare. inte fan stoppar polisen en: Hurru det där är ingen godkänd hjälm. så downhill hjälm e nice!
    Du lär ju inte ha så mycket att skydda så de är väll lugnt för dig då
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Du lär ju inte ha så mycket att skydda så de är väll lugnt för dig då
    Du vet inte vad du snackar om...
    en downhill hjälm skyddar 95% lika mycket som en crosshjälm
    annars skulle nog proffsen inte ha en sån hjälm...
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Du vet inte vad du snackar om...
    en downhill hjälm skyddar 95% lika mycket som en crosshjälm
    annars skulle nog proffsen inte ha en sån hjälm...
    Samtidigt så finns det antagligen en anledning till att den inte är godkänd för att användas på moped och motorcykel.

  12. #12
    vad tror ni gör ondast, att ramla i 50 på fjället bland stock och sten eller på asfalten? klart downhillhjälmen funkar men paragrafryttare tycker så klart inte om det

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    vad tror ni gör ondast, att ramla i 50 på fjället bland stock och sten eller på asfalten? klart downhillhjälmen funkar men paragrafryttare tycker så klart inte om det
    Bra sagt!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  14. #14
    tror kantig sten är värre än asphalttt ja men klart mopedhjälm är "bättre" Fuck life fuck aina liksom

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av micke1337 Visa inlägg
    tror kantig sten är värre än asphalttt ja men klart mopedhjälm är "bättre" Fuck life fuck aina liksom
    "G".

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av micke1337 Visa inlägg
    tror kantig sten är värre än asphalttt ja men klart mopedhjälm är "bättre" Fuck life fuck aina liksom
    http://rlv.zcache.com/damn_it_feels_...92qibm_400.jpg
    En svensk tiger!

  17. #17
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Vad är det för skillnad på en downhillhjälm och mchjälm?
    Det är två helt olika typer av hjälmar. En Downhill hjälm är inte lika krafig som en Mc/Cross hjälm. Och vad folk än säger här så håller dom INTE lika bra.
    Gör dig själv en tjänst och köp dig en riktig hjälm, krashar du hårt kommer en downhill hjälm inte göra jobbet, den håller helt enkelt inte. Det kan vara en väldigt billig livförsäkrning, även om man tror att man är odödlig när man är 15 år.
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  18. #18

  19. #19
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Citat Ursprungligen postat av DinoLj Visa inlägg
    om du har tänkt o köpa downhill hjälm o ha när du kör moppe så köp en riktigt hjälm istället! så jävla synd om dom som får spola bort din hjärnsubstans från gatan..
    +1

    Säger det igen, hur bra håller en cykelhjälm när man slår i den i marken?
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  20. #20
    Alltså.. Cykelhjälm på moppe?
    Ta och se över vad den är godkänd för, är den inte godkänd för moppe så kan det ju bero på att den inte klassas som tillräckligt säker ifall man skulle krascha med moppe?

    Visst kan du skada dig på cykel, men på en moppe är det lite skillnad, du kan krocka och flyga flera meter och slå skallen hårt i asfalten, ett träd, en bilruta eller vadsomhelst, kom nu inte och säg att samma sak kan hända på cykel, för isåfall är ni förbannat dåliga på och cykla och antagligen blinda

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    kom nu inte och säg att samma sak kan hända på cykel, för isåfall är ni förbannat dåliga på och cykla och antagligen blinda
    kom inte och säg att man kan krascha med moppe för då är du förbannat dålig på att köra och antagligen blind

  22. #22

  23. #23
    Visst, jag hade aldrig kört med cykelhjälm.. Men om man nån gång ramlar och slår i huvudet i någon högre hastighet så tror jag knappt det spelar nån roll vad man har på sig.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Visst, jag hade aldrig kört med cykelhjälm.. Men om man nån gång ramlar och slår i huvudet i någon högre hastighet så tror jag knappt det spelar nån roll vad man har på sig.
    Tänk över det du nyss påstod..

  25. #25

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    okok, så de som åker med en mc hjälm betalar 1-5k bara för att den är godkänd? Inte för att den är gjord för att klara hårdare smällar?

    Men visst, ni som säger att det funkar lika bra med cykelhjälm till mc/moped, hoppas ni inte ångrar er sedan när ni krockat/ramlat och slagit i huvudet... Skyll er själva då.
    Citat Ursprungligen postat av Fundamentals Visa inlägg
    Tänk över det du nyss påstod..
    Menade inte så, men man ska inte överskatta en mc-hjälm. Även de kan gå sönder om man ramlar i höga hastigheter och slår i huvudet.

    Man ska inte tro att man är odödlig bara för att man har en godkänd hjälm !
    Senast redigerat av Edvin den 2011-06-18 klockan 22:42.

  27. #27

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    ska du åka MC använd MC hjälm. ska du åka downhill använd downhill hjälm. end of story.men ska du testa så testa på egen risk.

    varför iten testa en ishockeyhjälm när du endå är i farten? dom måste ju hålla jätte bra när du ramlar i 80+........ NAAAAAAAAT
    tror ni att jag åker runt på med en downhillhjälm på skallen? jag frågade bara vad det var för skillnad på de.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in