Hybridvisning
-
2011-06-15, 22:49 #1
moppen såld -helt plötsligt har den skärt?!
Hej!
Nu är det så att jag precis sålt min moppe. Det är en peugeot trekker -99 . Det kom en morfar och en 14 årig grabb hit och skulle kolla på den och då hade jag precis då när dom kom så kom jag tillbaka ifrån en 2km lång tur med den utan problem. Jag berättade precis allt hur de va med den och så. Bland annat att jag blandade oljan i tanken istället för i separat oljetank och att jag i senaste tanken hällt i olja på måfå. Sen testkörde båda moppen och jag sa att den gick lite knackigt på låga varv. Idag kom dom och ville köpa den och jag hade inte rört moppen sedan senaste gången och dom pruta en del, vi skrev kvitto och så. (Ja glömde skriva att den såldes i befintligt skick! ) iaf signatur, ramnr och modell, årsmodell var med på kvittot. Sen nu för 10 min sen ringer morfarn och säger att moppen skurit och dom vill ha tillbaka pengarna. Ja ber han då förklara mer vad som hänt och han säger att dom tagit ner luftfiltret, tvättat de och så,justerat föggen å något annat. Sen sa han att han åkt runt i typ 5 min, sen hade dom stängt av den och testat starta igen och då hade visst kicken fastnat och då hade dom tagit ner variatorkåpan å satt en mutter vid variatorn å testat å dra runt och då sa dom att veven typ satt fast. Aja, jag behöver råd i detta! Vill inte ha tillbaka en trasig moppe direkt
-
2011-06-15, 22:50 #2
Skrevs i mobilen, vet ej om det ser konstigt ut.
varför köra moppe om man inte kör trimmat?
-
2011-06-15, 22:51 #3
-
2011-06-15, 22:53 #4
Tror du får betala tillbaka dels eftersom att du inte skrev att den såldes i befintligt skick samt så är det mycket möjligt att du hälde i en felaktig mängd olja. Med andra ord är det du som gjort fel då du angav att moppen var i bra/brukskick på kvittot och de fick en trasig.
-
2011-06-16, 22:45 #5
"Säljes i befintligt skick" fungerar inte som många tror. Döljer du ett fel så kan du fortfarande åka fast för det.
Men i detta fall så berättar ju trådskaparen alla fel han känner till om mopeden, så han har inte gjort något fel alls. Att moppen sen skär ihop efter köpet, så är det inte säljarens fel. Utan köparen. Så säljaren har ingenting att stå till svars för, enligt lag.
-
2011-06-17, 02:33 #6
"19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."
Om man nu kan åka "fast" eller nåt kanske är i grövsta lagret.
-
2011-06-17, 11:51 #7
-
2011-06-17, 17:01 #8
Problemet är över nu iallafall
gubben antog erbjudandet så vi skickar en cylle till han , så är alla nöjda
-
2011-06-15, 23:03 #9
Men dem har ju pillat med föggen? Bara att säga att dem har fuckat upp den
Eller så ger du dem typ 200spänn för en ny kolv.
-
2011-06-15, 23:14 #10
Så här står det ju om privat köp, verkar va på min sida i detta
Privatköp
Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en affär.
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
*Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om
den inte är sådan som säljaren har sagtKöparens skyldigheter
Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.
När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.*
Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.varför köra moppe om man inte kör trimmat?
-
2011-06-15, 23:14 #11
Du behöver inte göra ett skit om du inte vill, inte din moped längre!
-
2011-06-15, 23:18 #12
Antar att polisen inte bryr sig om såna här grejjer heller, men va gör ja om de kommer en sur envis gubbe å knackar på dörrn?
-
2011-06-15, 23:42 #13
-
2011-06-16, 00:08 #14I lagens 17§ anges vad som anses utgöra fel i varan. Varan skall bl.a. stämma överens med vad som följer av avtalet och inte avvika från vad köparen med fog kunnat förutsätta.
Enligt 18§ föreligger även fel om varan inte överensstämmer med vad försäljaren utlovat.
I lagens 20§ anges att köparen inte får åberopa sådant fel han måste antas känt till vid köpet. Har köparen givits möjlighet att undersöka varan kan denne inte åberopa fel han borde märkt. Detta gäller oavsett om köparen följt säljarens uppmaning om att undersöka varan eller ej, såvida inte säljaren handlat mot tro och heder.
I många annonser anges att varan säljs i befintligt skick. Trots att detta är en vara ändå att anse som felaktig enligt 19§ om varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.
Skulle varan vara att anse som felaktig och felet inte beror på köparen själv får denne enligt 30§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet. I detta fall torde prisavdrag eller hävning av köpet i sådant fall bli tillämpligt.
-
2011-06-15, 23:33 #15
- Reg.datum
- Nov 2010
Om dom nu har pillat på den så är det deras fel. Mopeden fungerade när du sålde den. Alltså i bra bruksskick.
Vill dom tjafsa mer så be dom bara dra åt helvete.
-
2011-06-16, 01:10 #16
Förgasar pill och plocka bort luft filter = större risk att den skär .
Idet här fallet låter det som ett värme nyp eftersom dom stängde av den .
Men du är inte ansvarig för moppen längre så dom kan gå vart dom vill men de är inte ditt problem .
Ska dom blanda in polisen och grejer så kostar det nog mer bensin pengar för dom än att bara kosta på moppen en ny kolvEn sann moderat.
Sköt dig själv o skit i andra
-
2011-06-16, 11:11 #17
Hej igen, behöver svar snabbt nu! Jag smsa han å sa att det inte blir något återköp fast att jag kunde betala för en kolv om den skurit. Han ringde mig och sa att det var dolt fel och att det spelar ingen roll om jag inte visste om felet. Han sa att ja antingen skulle ge tbx 7000:- eller betala för att den ska in på verkstad och fixas vilket jag inte har någon lust med. Vad ska ja säga?
-
2011-06-16, 11:11 #18
-
2011-06-16, 11:19 #19Crosshjälm säljes!
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...233#post241233
-
2011-06-16, 11:50 #20
-
2011-06-16, 12:05 #21
Nu säger han att han snackat med en jurist och att det var ett solklart fall, så ja käfta lite imot han och han käftar tillbaka. Ja sa att ja skulle kolla med min kompis pappa som är polis på rikskrim för att fråga lite runt detta då ville han ha min pappas nr så då ringde ja han och sa att ja absolut inte ville ge tillbaka pengarna å pappa sa okok och så gav ja gamlingen hans nr. Så nu är de bara å vänta å se
-
2011-06-16, 12:18 #22
-
2011-06-16, 12:24 #23
Han har pillat med förgasaren, det är självförvållat om den rasar för han då, stå på dig!
Om han har snackat med en jurist som står på hans sida så är det för att han berättat sin version, i rätten håller det inte om du kan få domarna att förstå vilka konsekvenser det kan ha att ställa in gasaren fel, vilket han har gjort.
Skit i gubben, betala inte ett öre, lev livet!Don´t make excuses, make horsepower!
-
2011-06-16, 12:26 #24
-
2011-06-16, 12:28 #25
Ok kommer inte betala ett skit
-
2011-06-16, 14:38 #26
-
2011-06-16, 16:49 #27
- Reg.datum
- May 2010
-
2011-06-16, 17:58 #28
Ja kommer vara jävligt shysst nu och ge han ett nytt cylinderkitt (kostar 500 pix) men säger han nej till de så får han inte ett skit. det får vara sista försöket att lösa det här med honom . Jag har redan blockat han på mobilen (skönt att ha smartphone
) .
Min pappa ska smsa han snart med erbjudandet , skriver sen i tråden vad han säger.varför köra moppe om man inte kör trimmat?
-
2011-06-16, 18:21 #29
-
2011-06-16, 18:26 #30
Jo men ja ska vara lite shysst hära , har en del pengar. Men vill han ha mer så hör han aldrig av mig igen. Det är pappa som tycker att det vore shysst att göra så också