Ämne: 250ccc eller 400cc+?
Hybridvisning
-
2011-06-23, 21:01 #1
250ccc eller 400cc+?
Lol, undrar bara en sak då jag förmodligen ska köpa en cross...
Vilken kubik ska jag köpa? ( inget proffs på det)
Vill ha en 4taktare antagligen en 250cc eller en 400cc.. Men vet inte huuur fort en 400/250cc går..
Några tipps?
-
2011-06-23, 21:18 #2
Ska du ha 4T ska du ta 400, annars kommer du få en rätt klen cross.
Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2011-06-23, 21:29 #3
man är inte ute efter topphastighet -.-''''''''''''''' hade också tagit 400
-
2011-06-23, 22:18 #4
Går inte 400 lite för snabbt? Eller mja, vet inte.
Är 170 cm lång osv... Passar en 400? Eller är den ''för stor''?
125cc 2takt och 250 4t är väl i samma klass? Går ca lika fort..?
-
2011-06-23, 22:45 #5
-
2011-06-23, 22:49 #6
125 2takt är ju inget om man vill köra efter väg då dom skär vid långa asfaltsvägars "påfrestningar"
Man ser ju t.ex på fiddy 250 4takt att dom är riktigt slö.Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2011-06-23, 23:02 #7
Baserat på vadå? Alla fordon mår bättre av landsvägskörning på lämpligt varvtal än hårdkörning i skogen.
Du kan inte jämför 250 fiddy mot 250-crossar.
Har du inte kört mycket cross innan och vill börja med något enklare så röstar jag på 250 4t eller 125 2t, det är väldigt många halvduktiga 250f-åkare som inte kan köra 450 då det är för mycket pulver.
Finns tonvis av trådar utspritt på nätet som rör just denna fråga, googla och du kommer att hitta!Don´t make excuses, make horsepower!
-
2011-06-23, 23:02 #8
Tror nog inte du ska börja med en 250/450 4t om du aldrig kört förut? annars borde du köpa en 85cc 2t, pulver i dem så det räcker gått å väl i början!
Annars ska du nog ha en 250 4t då 450 är liiiite mycket pulver i början..
-
2011-06-23, 23:05 #9
250 4-t går faktiskt väldigt bra, du kan ha väldigt kul med en sådan. du kan jämföra med en 2t 125a. 250 4t är sköna och köra med tanke på att dom inte är så ivriga och ettriga, du kan ligga och puttra "lugnt" med en sådan om du känner för det i början, en 250 är lätt att börja med. Jag skulle ta en 250 och börja med, dom räcker långt! och det är inte bara massa struntprat då jag kört 250 4t och vet hur dom går. har även haft en 250 2t också men den var mycket mer svårkörd !
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2011-06-23, 23:05 #10
Mjoo, alltså, jag har kört cross förut.. Har ägt en 80cc förut och även en fiddy....
Men är rädd att det ska vara fööör mkt pulver i en 450..pPp
Som sagt, vill absolut inte ha en 2t.. Då min 80cc skar...
-
2011-06-23, 23:10 #11
jag tror också det är för mycket pulver i en 450 i början!
och ang. 2t, 80cc är väldigt högvarviga och tar ut effekten med hjälp av varvtalen om du förstår. t.ex en 250 2-t går inte alls på lika höga varv och dom pressas inte lika hårt, mer cc= mer styrka, alltså extremt mycket mer råstyrka!
då behövs inte dom där extrema varvtalen för att den ska gå bra. så dom skär inte alls lika lätt som en 80cc.
dock är nog en 250 2-t jobbigt att börja med, but you got the pointjag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2011-06-23, 23:11 #12
Haha, jaa...
Blir nog en 250 4t, men dom är så jävla dyra..
Billigare att köpa en 450! ;/
-
2011-06-23, 23:32 #13
-
2011-06-23, 23:38 #14
-
2011-06-23, 23:42 #15
-
2011-06-24, 00:20 #16
Har haft en 450 och jag är 1,80 lång på 78 kg och den går aldeles för bra i skog men jävligt gott på grusvägar! och jag har kört cross sen jag vad 4 så jag kan köra och jag kan allt om sånt så om du bara är 1,70 så ska du börja med en 250!! Känner en han är 18 och har tävlat sen han var lika liten som jag och han är skit står riktigt musklig och han trännar och är lång och han ska byta nu till en 450 så om du ska börja och köra nu så ska du absolut ha en 250! Yamaha har jag alltid kört och i 250 4-takten så är de cirka 42 hk och 450:in är de cirka 60 hk så tänk över vad du köper innan du köper en!!
-
2011-06-24, 00:34 #17
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- hemma
- Inlägg
- 154
ta en 250 2takt istället mer krut finns väldigt billiga
-
2011-06-24, 00:58 #18
-
2011-06-24, 01:07 #19
-
2011-06-24, 01:09 #20
-
2011-06-24, 01:13 #21
-
2011-06-24, 01:54 #22
Det var ju ett jävla tjabb! Om du vill komma undan billigt köp 2t. Om du ska ''motions köra'' på bana ska du ha 125 2t eller 250 4t. Men om du typ bara ska leka på grusvägar och åkrar köp en 250 2t eller 450 4t om du så vill.
Gör som du känner helt enkeltmen jag hade faktist tagit 125 2t om jag var du
-
2011-06-24, 09:09 #23
köp ingen 2taktare
-
2011-06-24, 12:22 #24
varför?
Köp en 250 2T eller 450 4T om du ska köra mycket grusvägar, asfalt någon gång, inte så mkt bana helt enkelt
Då har du effekt så det funkar perfekt för det ändamålet! en 250 2T är inte svårkörd, efter några dagar har du fått in snitsen!
Topphastigheten på en 250 2T ligger på ~ 130km/h normaldrevad..
ska du köra bana så tycker jag du ska satsa på 250 4T.
Eller så köper du en 500 2T så har du pulver
-
2011-06-24, 13:33 #25
4taktare har ett jämnare register vilket jag föredrar, drar mindre bränsle mot 2taktare och har ett mildare ljud.
-
2011-06-24, 14:48 #26
- Reg.datum
- Feb 2011
- Ort
- Kalmar
- Inlägg
- 136
2t så det händer lite när man slår på ..
Det beror på .. en 4t är mysigare i skogen .. en 2t på bana tycker jag .. om man slår på fullt med en 2t så far det lite åt alla håll och du måste varva som en tok . medans en 4t bara drar det är ungefär som köra turbo / ingen turbo .. en 2t bara smäller till medans en 4t drar hela tiden ..
-
2011-06-24, 14:55 #27
-
2011-06-24, 15:25 #28
Hm.. Vet fortfarande inte.. xD
Ska nog åka och kolla på både 250 och 426..
Om jag köper en 426 så behöver jag ju inte gasa på som en idiot och köra lite lugnt istället tills jag vänjer mig.. Eller så köper jag en 250.. Vi får se, ska i alla fall ha en 4t..
-
2011-06-26, 12:31 #29