Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1
    krickeens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hedemora!
    Inlägg
    26

    Question 250ccc eller 400cc+?

    Lol, undrar bara en sak då jag förmodligen ska köpa en cross...

    Vilken kubik ska jag köpa? ( inget proffs på det )

    Vill ha en 4taktare antagligen en 250cc eller en 400cc.. Men vet inte huuur fort en 400/250cc går..

    Några tipps?

  2. #2
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Ska du ha 4T ska du ta 400, annars kommer du få en rätt klen cross.

  3. #3
    man är inte ute efter topphastighet -.-''''''''''''''' hade också tagit 400

  4. #4
    krickeens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hedemora!
    Inlägg
    26
    Går inte 400 lite för snabbt? Eller mja, vet inte.

    Är 170 cm lång osv... Passar en 400? Eller är den ''för stor''?


    125cc 2takt och 250 4t är väl i samma klass? Går ca lika fort..?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av krickeen Visa inlägg
    Går inte 400 lite för snabbt? Eller mja, vet inte.

    Är 170 cm lång osv... Passar en 400? Eller är den ''för stor''?


    125cc 2takt och 250 4t är väl i samma klass? Går ca lika fort..?
    mjoo ungefär ta en 450 eller nått
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  6. #6
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    125 2takt är ju inget om man vill köra efter väg då dom skär vid långa asfaltsvägars "påfrestningar"
    Man ser ju t.ex på fiddy 250 4takt att dom är riktigt slö.

  7. #7
    Tror nog inte du ska börja med en 250/450 4t om du aldrig kört förut? annars borde du köpa en 85cc 2t, pulver i dem så det räcker gått å väl i början!
    Annars ska du nog ha en 250 4t då 450 är liiiite mycket pulver i början..

  8. #8
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    125 2takt är ju inget om man vill köra efter väg då dom skär vid långa asfaltsvägars "påfrestningar"
    Man ser ju t.ex på fiddy 250 4takt att dom är riktigt slö.
    Baserat på vadå? Alla fordon mår bättre av landsvägskörning på lämpligt varvtal än hårdkörning i skogen.
    Du kan inte jämför 250 fiddy mot 250-crossar.


    Har du inte kört mycket cross innan och vill börja med något enklare så röstar jag på 250 4t eller 125 2t, det är väldigt många halvduktiga 250f-åkare som inte kan köra 450 då det är för mycket pulver.

    Finns tonvis av trådar utspritt på nätet som rör just denna fråga, googla och du kommer att hitta!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  9. #9
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    250 4-t går faktiskt väldigt bra, du kan ha väldigt kul med en sådan. du kan jämföra med en 2t 125a. 250 4t är sköna och köra med tanke på att dom inte är så ivriga och ettriga, du kan ligga och puttra "lugnt" med en sådan om du känner för det i början, en 250 är lätt att börja med. Jag skulle ta en 250 och börja med, dom räcker långt! och det är inte bara massa struntprat då jag kört 250 4t och vet hur dom går. har även haft en 250 2t också men den var mycket mer svårkörd !
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #10
    krickeens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hedemora!
    Inlägg
    26
    Mjoo, alltså, jag har kört cross förut.. Har ägt en 80cc förut och även en fiddy....

    Men är rädd att det ska vara fööör mkt pulver i en 450.. pPp

    Som sagt, vill absolut inte ha en 2t.. Då min 80cc skar...

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av krickeen Visa inlägg
    Mjoo, alltså, jag har kört cross förut.. Har ägt en 80cc förut och även en fiddy....

    Men är rädd att det ska vara fööör mkt pulver i en 450.. pPp

    Som sagt, vill absolut inte ha en 2t.. Då min 80cc skar...
    jag tror också det är för mycket pulver i en 450 i början!
    och ang. 2t, 80cc är väldigt högvarviga och tar ut effekten med hjälp av varvtalen om du förstår. t.ex en 250 2-t går inte alls på lika höga varv och dom pressas inte lika hårt, mer cc= mer styrka, alltså extremt mycket mer råstyrka!
    då behövs inte dom där extrema varvtalen för att den ska gå bra. så dom skär inte alls lika lätt som en 80cc.
    dock är nog en 250 2-t jobbigt att börja med, but you got the point
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    krickeens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hedemora!
    Inlägg
    26
    Haha, jaa...


    Blir nog en 250 4t, men dom är så jävla dyra..

    Billigare att köpa en 450! ;/

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av krickeen Visa inlägg
    Haha, jaa...


    Blir nog en 250 4t, men dom är så jävla dyra..

    Billigare att köpa en 450! ;/
    äsch gör det du kommer ju vänja dig med kraften i dom och du kommer nog inte använda alla växlarna om du kör bana och så

    polaren har en ktm 450 och finns bra med kraft om man vill och sen så behöver han inte växla lika mycket som jag som har 125 2t
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  14. #14
    krickeens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hedemora!
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Roxx_man95 Visa inlägg
    äsch gör det du kommer ju vänja dig med kraften i dom och du kommer nog inte använda alla växlarna om du kör bana och så

    polaren har en ktm 450 och finns bra med kraft om man vill och sen så behöver han inte växla lika mycket som jag som har 125 2t
    Kommer inte direkt köra på bana, bara på grusvägar och sådant.. Lite grustag osv...

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av krickeen Visa inlägg
    Kommer inte direkt köra på bana, bara på grusvägar och sådant.. Lite grustag osv...
    450 så slipper du växla ofta och 450 klarar lätt hillclimb o sånt
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  16. #16
    Har haft en 450 och jag är 1,80 lång på 78 kg och den går aldeles för bra i skog men jävligt gott på grusvägar! och jag har kört cross sen jag vad 4 så jag kan köra och jag kan allt om sånt så om du bara är 1,70 så ska du börja med en 250!! Känner en han är 18 och har tävlat sen han var lika liten som jag och han är skit står riktigt musklig och han trännar och är lång och han ska byta nu till en 450 så om du ska börja och köra nu så ska du absolut ha en 250! Yamaha har jag alltid kört och i 250 4-takten så är de cirka 42 hk och 450:in är de cirka 60 hk så tänk över vad du köper innan du köper en!!

  17. #17
    ta en 250 2takt istället mer krut finns väldigt billiga

  18. #18
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av bumbi Visa inlägg
    ta en 250 2takt istället mer krut finns väldigt billiga
    svårkörda. hade själv en!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #19
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    svårkörda. hade själv en!
    Inte svårkörd men mkt effekt

  20. #20
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Inte svårkörd men mkt effekt
    att börja med är dom ganska svårkörda, dock hade jag 290cc bigbore och annan koppling, där man inte kunde slira iväg på kopplingen, var liksom bara 2 steg
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  21. #21
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    att börja med är dom ganska svårkörda, dock hade jag 290cc bigbore och annan koppling, där man inte kunde slira iväg på kopplingen, var liksom bara 2 steg
    Aa jo att börja på dem är väl inget man rekomenderar
    Har kört med sån koppling, as gött ju

  22. #22
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Hyperlilja Visa inlägg
    Aa jo att börja på dem är väl inget man rekomenderar
    Har kört med sån koppling, as gött ju
    haha nej, då är det ju lättare med 4-t
    haha jodå rätt skönt när man vant sig, vet du vad dom heter?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  23. #23
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    haha nej, då är det ju lättare med 4-t
    haha jodå rätt skönt när man vant sig, vet du vad dom heter?
    Aa det är nog lättare med 4-t
    2 stegskoppling? men nae vet inte riktigt vad dem heter

  24. #24
    Det var ju ett jävla tjabb! Om du vill komma undan billigt köp 2t. Om du ska ''motions köra'' på bana ska du ha 125 2t eller 250 4t. Men om du typ bara ska leka på grusvägar och åkrar köp en 250 2t eller 450 4t om du så vill.

    Gör som du känner helt enkelt men jag hade faktist tagit 125 2t om jag var du
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Vi har valt att gå skilda vägar och huvudsaken är att vi tror på oss själva, att diskutera saker med dig är som att få en muslim att äta stekt fläsk men jag gillar det så!

  25. #25
    köp ingen 2taktare
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  26. #26

  27. #27
    4taktare har ett jämnare register vilket jag föredrar, drar mindre bränsle mot 2taktare och har ett mildare ljud.
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  28. #28
    2t så det händer lite när man slår på ..

    Det beror på .. en 4t är mysigare i skogen .. en 2t på bana tycker jag .. om man slår på fullt med en 2t så far det lite åt alla håll och du måste varva som en tok . medans en 4t bara drar det är ungefär som köra turbo / ingen turbo .. en 2t bara smäller till medans en 4t drar hela tiden ..

  29. #29
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av ml65 Visa inlägg
    2t så det händer lite när man slår på ..

    Det beror på .. en 4t är mysigare i skogen .. en 2t på bana tycker jag .. om man slår på fullt med en 2t så far det lite åt alla håll och du måste varva som en tok . medans en 4t bara drar det är ungefär som köra turbo / ingen turbo .. en 2t bara smäller till medans en 4t drar hela tiden ..
    sant, men när man kommer upp i högre cc, 250 -> 500 och uppåt så är det inte mycket till ketchup effekt!
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  30. #30
    krickeens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hedemora!
    Inlägg
    26
    Hm.. Vet fortfarande inte.. xD

    Ska nog åka och kolla på både 250 och 426..

    Om jag köper en 426 så behöver jag ju inte gasa på som en idiot och köra lite lugnt istället tills jag vänjer mig.. Eller så köper jag en 250.. Vi får se, ska i alla fall ha en 4t..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in