Hybridvisning
-
2011-06-29, 16:20 #1
borra upp 5,5hk cylinder dt50
hej, vill ha mer kräm i min dt, mycket kräm... så jag känner en som kan borra upp en cylle jag har liggnas. det är 5,5 k-star gjutgärn. han sa att det går att borra upp den till 47mm utan problem.. och att det finns kolv till det åxå. kommer det bli stor skillnad om jag låtar han borra upp den och porta den? och vad rekomenderas för förgasare?
-
2011-06-29, 16:27 #2
skillnad kommer det bli ja, för 47mm blir ju 70cc
större förgasare rekommenderar jag ju men hur stor kan jag inte svara på
Why go to slow when you can ride 2fast?
-
2011-06-29, 16:44 #3
-
2011-06-29, 17:03 #4
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
Fast hur mycket tid och pengar kostar det att borra och fixa kanalerna på en gjutjärns cylinder. Jag frågar för att jag inte har en aning? Det låter iaf sjukt jobbigt. Får man det gratis är det en grej. Annars hade jag nog kollat efter ett kompl kit innan eftersom du ändå måste köpa förgasare, topp, drev, kolv...
Jag körde 20-24 mm förgasare på min 70cc Och 15 drev fram. Det fungerade för mig.Moppemorfar
-
2011-06-29, 17:07 #5
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
Kan sätta min vänstra pungkula på att du får mer effekt om du portar en 70cc. Då du har större och mer portar i 70cc än 50cc (5,5hk) innan du ens rört cylindern.
-
2011-06-29, 17:15 #6
det kostar runt 500kr och borra cylindern topp svarar ja själv upp ! kolv kostar runt 200lappen
-
2011-06-29, 17:23 #7
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2011-06-29, 17:18 #8
Det blir bra med skillnad , jag körde med 21mm förgasare och hade gött drag på min
org membran och trimrör bara
En sann moderat.
Sköt dig själv o skit i andra
-
2011-06-29, 17:23 #9
-
2011-06-29, 17:43 #10
-
2011-06-29, 17:50 #11
-
2011-06-29, 17:51 #12
aah najjs
går det borra upp cyllen till 48 lr måste man i med nytt foder då lr svetsa?
-
2011-06-29, 17:54 #13
Borrar man en sån till 47mm blir det i stort sett inget kvar av cylinderkjolen, och innerväggarna i spolportarna försvinner åtminstone delvis medan resten blir lövtunt. I bästa fall hänger det ihop medan man borrar och monterar cylindern, men så fort den startas kommer det bli ett snyggt ras.
Om gjutningen inte ändrats sedan jag åkte DT är max möjlig diameter för den cylindern 43-45mm, beroende på hur centrerat loppet är mellan kanalerna och hur just den cylindern blivit gjuten. Åtminstone om man vill att den ska hålla...
-
2011-06-29, 20:20 #14
-
2011-08-11, 00:24 #15
Ja har borrat en Dt cylle till 45mm utan problem, har byggt en 47mm Dt cylle åt polare nu men då fodrade ja om cyllen för att det fanns inte gods kvar för större än 45mm.
-
2011-08-11, 00:32 #16
värt att tänka på är att en "70cc" till dtmx egentligen bara är 63cc, och den är på 45mm i loppet.
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2011-08-11, 00:34 #17
Jag borrade upp en original cylle till 43mm och då blev cylinderkjolen lövtunn..
Vilket gjorde att cyllen o kolven nöp efter ca 15-20min..Lökens Honda CRM 125
-
2011-08-11, 16:04 #18
-
2011-08-11, 01:56 #19
- Reg.datum
- Apr 2008
- Ort
- Nära havet
- Inlägg
- 1 075
Såhär såg min autisa ut med 47mm borrning.
Var förövrigt portad 197/133. Gick helt okej som bruks moppe med avstämd pipa osv.
Satsa på något lite vassare än en 5,5a att borra.'' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''
-
2011-08-11, 12:09 #20