-
2012-02-16, 21:37 #2551
-
2012-02-16, 22:07 #2552
-
2012-02-20, 13:19 #2553
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Hur många timmar tar det att borra plugg + Insug?
Om det flyter på någorlunda + att det är första gångenTänkte på om man hinner göra det idag
-
2012-02-20, 14:41 #2554
-
2012-02-20, 15:40 #2555
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Okej, Jag har lyckats få av motorn osv och har kommit till att plocka svänghjulet. Sån nybörjare som jag är vet jag inte ens hur det ser ut
är det hjulet med flänsarna på? I guiden på mpnf för att borra pluggen så framgår det inte så tydligt hur det ser ut. RÄcker det med att bara knacka på veven för att få bort hjulet?
Tackar för snabbt svar!
-
2012-02-20, 15:58 #2556
-
2012-02-20, 16:01 #2557
Kan väl räcka men du kan ju också fördärva vevtappen om du knackar fel eller för mycket.
Har du ingen ordentlig avdragare så kanske det går om du värmer svänghjulet med en värmepistol och knackar från baksidan genom kabelhålet, snurrar en bit och knacka på nytt och så vidare.
Det bästa är ju ändå en avdragare, då sparar du bitarna ordentligt.
-
2012-02-20, 16:08 #2558
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Okej, jo vill ju inte ha sönder något det första jag gör. Vilka butiker har avdragare? Typ biltema osv som finns i närheten
-
2012-02-20, 16:14 #2559
-
2012-02-20, 17:06 #2560
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Då blir det till att beställa idag då, haha surt att inte ro hem allt ikväll
Men nu när jag ändå beställer kommer jag att köpa till:
-Låsbart tanklock
-80 mm remskiva + rem
-Svänghjulsavdragare
-Styrlås (om deras modell passar min caio)
Med dessa modifikationer:
-80 mm remskiva
-Borrad plugg
-Borrat insug
Räcker det med ett Gianelli Originalliknande rör eller ska man ändå köra på ett Gianelli Fire rör? Vill ju inte dra för mycket uppmärksamhet när jag till stor del ska köra inne i stan. Sen skiljer väl det ca 500 kr i pris. Och varför jag ställer denna fråga igen är för att jag inte hade planerat att borra från början
-
2012-02-20, 17:12 #2561
http://www.cykelkraft.se/J17-705-02.phtml
Detta kör jag på, samma setup som du har i princip bortsett från att jag har en 94mm remskiva, farsans gör 40 blås på gps och min gör 52 (pga annan utväxling)
Röret låter inte mycket alls och är perfekt för att cruisa i stan med!Senast redigerat av Holmqvist den 2012-02-20 klockan 17:17.
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.
-
2012-02-20, 18:45 #2562
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Perfekt, jag sket i remskivan och beställde samma avgasrör
får se om det behövs komplettering i framtiden. Men du har inte trixat med förgasarn?
Sen tänkte jag höra nu när jag ändå har motorn i delar på backen om lite rengöring. Den e skitig som ett litet troll och vad är bästa sättet att få bort all gammal olja å smuts?
Tänkte införskaffa mig en stålbortse men finns det några bra medel man kan ha eller räcker det med borsten?
Sen vad händer om det nu kommer in smuts på cylindern och de delar som är "inuti" motorn?
-
2012-02-20, 18:48 #2563
-
2012-02-20, 19:07 #2564
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Sen kom jag på ett problem jag har stött på. Ciaon startar alltid på första kicken och puttrar på som vanligt men när jag trycker in Choken så går det jättetungt och så slocknar motorn efter ca 1,5 minut. Vad kan det bero på?
-
2012-02-20, 19:15 #2565Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.
-
2012-02-22, 09:10 #2566
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Haha jo det har du ju rätt i
bara det att jag aldrig kunnat använda den än då moppen varje gång slocknat. Även vid ca -4 grader
Har sett att paketet är påväg till mitt lokala postombud
Sen när jag gick ner i förrådet såg jag att det läckt ca 1/2 dl bensin fast att jag skruvade kranen på C, den läcker lite hela tiden :/
När jag väl har borrat plugg & insug, behöver man göra några justeringar på förgasarn eller något annat?
-
2012-02-22, 23:12 #2567
Choken minskar mängden luft till förgasaren vilket kan underlätta vid start, och är inte tänkt att användas vid körning. Ciaoar brukar slockna om choken ligger i.
När du borrat upp insuget och bankat ur insugspluggen får du se till att ha en större förgasare för att matcha det förstorade insuget (annars får borrandet ingen effekt), alt. borra upp din befintliga förgasare. Du får också byta ut förgasarmunstycket till ett något större. Kan också hända att du får skruva lite på tomgångsskruven på förgasaren, och skruva på förgasarens anslutning för gasvajern för att höja/sänka trotteln.
Om det läcker vid slangändarnas anslutningar till bensinkranen eller förgasaren kan du täta med en klämma eller liknande, kanske kan du behöva byta bensinslang. Läcker det vid förgasaren kan du behöva byta skruva åt bensinslangens anslutningsdel på förgasaren och/eller byta dess packning.
-
2012-02-23, 12:05 #2568
- Reg.datum
- Mar 2011
- Ort
- Karlskrona
- Inlägg
- 24
Hej Har en liten fråga som kanske inte går att svara på men kanske kan få tips istället? Jag har en ciao som gick bra innan "vintern" kom och precis när snön la sig så dog ciaon och ville inte start. Och nu när det är fint väder och nästan vår så tänkte jag mig att få i gång den
så jag tog bort min 13 mm förgasare som jag antog var felet och satte dit orginalet. Och nu när jag rullar den så tänder den och tänder men startar inte. vad kan detta vara för fel?
har 47 ans munstycke i förgasaren sprillans ny bensin med ny olja i . Tändningen ska vara mellan 0.35-0.40
-
2012-02-23, 15:34 #2569
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
-
2012-02-23, 16:56 #2570
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
Någon har ju redan länkat en guide till dig om du bläddrar tillbaka. Sen är du inte tvingad att borra. Kör som det är och va glad
Leta reda på ett begagnat motorblock som redan är borrat eller köp ett nytt trimblock. Ett beggat kan du få för någon 100 lapp och ett helt nytt för 1000 kr. Enligt mig värt varenda krona.
Moppemorfar
-
2012-02-24, 21:56 #2571
Tjena har problem med min brorsas ciao, den dör efter en stund, ca 1 minut man har kört :/ sen går det att starta den nästa dag igen :o Det var efter dom riktiga turerna med ciaoen som den börja krångla och vi hade tankat den på nytt innan. Kanske för mycket/lite olja? Eller nåt annat fel som uppstod under dom längre turerna, OBS: Den funkade klockrent innan. Vad tror ni?
-
2012-02-25, 15:53 #2572
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2012-02-27, 10:17 #2573
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Kanske bara är jag men står att bilderna inte finns
Har kört runt lite nu och funkade perfekt första turen. Andra dagen så går styrkan i "vågor". Leker lite med luftinsuget när jag åker och då får den ju lite skjutsar. Ska försöka ladda upp en video ikväll så kanske ni kan hjälpa med med problemet
-
2012-02-27, 16:38 #2574
Snabb fråga som behöver snabbt svar. I vilken ordning ska sladdarna sitta på brytaren?
mvh Ciao doktorn! :3Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.
-
2012-02-27, 17:48 #2575
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- 37°14′27″N
- Inlägg
- 3 616
-
2012-02-27, 19:27 #2576
- Reg.datum
- Feb 2012
- Ort
- Sthlm
- Inlägg
- 33
Det var den holländska förgasar guiden jag syftade på
Nu har jag fixat ett videoklipp med min ciao som tappar kraft ju längre man kör. Innan dess går det i vågor... Har hjälpt att täppa igen luftfiltret i ca 2-3 sek och sedan släppa när den är som svagast. Men något annat som e konstigt är all olja å skit som börjar rinna vid anslutningen till avgasröret. Sen "puffar" det ut luft/avgaser(?) snett till höger om motorn, ungefär från den vinkeln där jag filmar motorn underifrån...
Snälla hjälp mig, vad har jag gjort fel?
Släng fram det ni kan tro att det är så kollar jag upp det, och gärna hur jag kollar upp det då jag är en nybörjare
-
2012-02-27, 21:29 #2577
Den går för fett?
Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.
-
2012-02-29, 23:02 #2578
har äntligen fått igång ciaoen men den verkar inte driva som den ska den går typ 20-30km/h men varvar som ett as, men remmen är tillräckligt spänd kan det va någonting med kopplingen då?
-
2012-02-29, 23:03 #2579
-
2012-02-29, 23:07 #2580