1. #3091

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av joyride Visa inlägg
    Hej,
    har ärvt en Ciao efter farsan som jag vill göra i ordning för att sälja. Den har stått i säkert tio år och det enda jag gjort är att byta ut bränslet, byta tändstift och drivrem. Den startar helt ok och driver iväg både när choken är intryckt och när denna släpper. Problemet är att när man släpper gasen, exempelvis vid en korsning, och därefter ska ge gaspådrag igen så dör den. Inga problem att trampa igång den igen men samma sak händer vid nästa korsning. Jag är tyvärr inte så vass på motorer så jag skulle behöva lite tips på vad som kan vara problemet. Får på förhand be om ursäkt om informationen är bristfällig, det här är som sagt inte min arena, så fråga gärna.
    En rengöring av förgasaren samt ställa in den vore nog på sin plats. Har den stått tio år med bränsle i så är nog förgasaren något igensatt. När bensin dunstar blir det en grön sörja kvar, och där har du nog ditt problem!

  2. #3092
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    En rengöring av förgasaren samt ställa in den vore nog på sin plats. Har den stått tio år med bränsle i så är nog förgasaren något igensatt. När bensin dunstar blir det en grön sörja kvar, och där har du nog ditt problem!
    Tackar för tipset, jag börjar där.

  3. #3093
    Händer det bara när du släpper gasen och händer det varje gång ?

  4. #3094
    Citat Ursprungligen postat av Speedway Visa inlägg
    Händer det bara när du släpper gasen och händer det varje gång ?
    Ja, det kan man säga. När jag trampat igång så segar den sig iväg men rullar ändå på fint fram tills något gör att jag måste slå av på gasen. Jag har inte provat mer än 5-6 rundor men under de försöken så har den alltid dött när jag ska ge gas igen.
    Tilläggas kan att gashandtaget inte går att dra jämt hela vägen, det finns så att säga ett litet motstånd när jag vridit ungefär en tredjedel av fullgas. Kan gissa att gasvajern behöver smörjas/bytas men vet inte om det kan vara en del av problemet.

  5. #3095
    Citat Ursprungligen postat av joyride Visa inlägg
    Hej,
    har ärvt en Ciao efter farsan som jag vill göra i ordning för att sälja. Den har stått i säkert tio år och det enda jag gjort är att byta ut bränslet, byta tändstift och drivrem. Den startar helt ok och driver iväg både när choken är intryckt och när denna släpper. Problemet är att när man släpper gasen, exempelvis vid en korsning, och därefter ska ge gaspådrag igen så dör den. Inga problem att trampa igång den igen men samma sak händer vid nästa korsning. Jag är tyvärr inte så vass på motorer så jag skulle behöva lite tips på vad som kan vara problemet. Får på förhand be om ursäkt om informationen är bristfällig, det här är som sagt inte min arena, så fråga gärna.
    Låter som tjyvluft, spruta startgas runt förgasaren och kolla om den börjar varva upp. Då är det en klar läcka.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  6. #3096
    Citat Ursprungligen postat av Ciao Doktorn Visa inlägg
    Låter som tjyvluft, spruta startgas runt förgasaren och kolla om den börjar varva upp. Då är det en klar läcka.
    Som åtgärdas med packningsbyte eller är det andra delar som brukar kunna vara trasiga?

  7. #3097
    Citat Ursprungligen postat av joyride Visa inlägg
    Som åtgärdas med packningsbyte eller är det andra delar som brukar kunna vara trasiga?
    Det sitter en förgasarbussning i förgasaren som tätar när man trycker på förgasaren på motorn. Kolla skicket på den, den får inte ha sprickor eller gått sönder någonstans. Om det inte funkar så riv ner motorn och byt packningarna!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  8. #3098
    Tjena, någon som vet vad det är för storlek på kulorna i kullagret i framfälgen? Detta är en vanlig ekerfälg. Var nämligen på cykelkraft och köpte en kula som saknades men när jag kom hem var den mindre än dem som sitter i... Killen i kassan var stensäker på storleken och man tycker ju de borde ha koll menmen... Jag fick en 5.5mm men de andra som satt i är 6 eller 6.5mm.
    Senast redigerat av Pledger den 2014-02-26 klockan 01:43.

  9. #3099
    Tjenare jag undrar hur jag kan trimma upp en Orginal Ciao till 45 km/h utan att behöva köpa för så värst mycket, kan tänka mig köpa nytt avgasrör och har då tittat på detta http://www.piratdelar.se/produkt/LJUDDAMPARE-50-70-CC

  10. #3100
    Om du ska få upp den i 45 km/h behöver du först dra pluggen! Sedan borra och fila insuget och köpa en 13mm förgasare eller borra den gamla(rekomenderar det första alternativet).
    Sedan skulle jag köpa detta röret! http://www.cykelkraft.se/moped/reser...rginalliknande
    Då bör den göra 45 km/h!

  11. #3101
    Citat Ursprungligen postat av Speedway Visa inlägg
    Om du ska få upp den i 45 km/h behöver du först dra pluggen! Sedan borra och fila insuget och köpa en 13mm förgasare eller borra den gamla(rekomenderar det första alternativet).
    Sedan skulle jag köpa detta röret! http://www.cykelkraft.se/moped/reser...rginalliknande
    Då bör den göra 45 km/h!
    Finns det något billigare allternativ då jag tänkt lägga max 500kr på trimm.

  12. #3102
    Trimmet kostar cirka 500kr...

  13. #3103
    Nej en förgasare kostar 430 kr

  14. #3104
    Jag länkar allt till en väldigt bra sida från holland!
    Där är allt billigare!
    Har beställt därifrån och det tar 1-2 veckor att få grejerna!
    Här är förgasaren!
    http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-c...ciao-13mm.html
    Och röret!
    http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-c...std-model.html

  15. #3105
    Bara som anknytning till vad du sa om att det är bättre att köpa ny 13mm än att borra den gammla. Om man gör det försiktigt i steg (större och större borr) med pelarborr och sedan snyggar till ytorna lite, vad är det som gör att det inte blir lika bra? Eller menade du bara på att risken för att man spräcker godset är hög osv?
    Är själv nybliven ciaoägare och har en Dr evo 63cc som jag tänkte byta till och behöver då en större förgasare antar jag? För att få ut någon riktig effekt ur den nya cyllindern dvs. Jag har hittils borrat ur och filat upp insuget. Läste tyvärr flera mer oseriöa guider om dragning av pluggen i insuget som jag borde kollat upp bättre. Dom skrev allihopa att; "det är bra sålänge man håller sig innomrektangeln" vilket är totalt fel då veven är mkt smalare än rektangeln i blocket och således inte alls tätar som den ska i stängt läge om man inte sparar ca 3mm kant åt båda hållen. Motorn startar och går då, men får massa "blow-back" blir besvärlig att bestycka och tappar effekt. Moppen har utöver insuget uppborrad förgasare till 9mm, men drar väldigt mkt soppa. ungefär 40% mer än den borde pga det otäta insuget. Jag JBweldade det förut för att få det tätt på kanterna men lät det nog inte härda riktigt så bensinen åt upp allt. Har nu JB weldat insuget igen och väntar på att det ska härda fullt ut (då ska det enligt JB (och många användare) vara 110% bensin/olje resistant), sen blir det en rejäl oval uppslipning istället så att man får 13mm+ hela vägen iaf.

    En avstämmd Boost bottle är väl inte så dumt att ha? Tankar?
    Smidigt att borra hål för nippeln i insuget nu när blocket är isär.

    Tänkte räkna ut längd och diameter på slang samt volym på behållaren med Biomotion programmet som tar hänsyn till storlek på fögge, slaglängd,cc osv
    för att den faktiskt ska fungera.
    Jag undrar dock hur behållaren ska vara, vad som är idealiskt. Ska den vara av stum (av stål eller tjock hårdplast), eller är det ok /fördelaktigt om den flexar lite, typ colaburk/sprayflaska? Sett att någon haft en balong som innanmäte som båses upp och ner av pulserna, men det kan ju knappas vara uträknat vilken komprimerande effekt den har på luften? Bara någon "fått för sig" att prova. Jag tänker att trycket i boost botteln skapas ju av att luften i själv flaskan komprimeras när reedsen stängs?
    Jag är mest ute efter mindre bränsleförbrukning mer än någon märkbar effekt.


    Kom gärna med synpunkter, tack.

  16. #3106
    Det med boost bottle skulle jag inte rekommendera. Mycket jobb för ingenting! Sen ska du helst ha 2mm uppe och nere och 5mm åt sidorna i rektangeln för att vara på den säkra sidan! Dock går det med mer om man vågar! Och köp helst en 13mm förgasare. Synd om original går sönder och om du nån gång i framtiden vill ha den original är det bra att ha kvar den!

  17. #3107
    Varför skulle förgasare gå sönder? du menar ifall godset spricker eller finns det andra farhågor? Med skärvätska för aluminium och pelarborr blir det ju bättre än från fabrik i princip. Kan köpa en ny liten 7mm eller vad det är när jag behöver det istället kommer ha moppen långt framöver. Har gjort en helrenovering av den och ska köra den på bilträffar, soliga dagar och lite till jobbet.

    Men vad menar du med att boost bottlen inte fungerar? En köpt kan man ju armera med men en avstämd har ju många gånger bevisats ha viss effekt på låga/mellan höga varv, och framförallt minska bränsleförbrukningen märkbart. Sitter ju på jätte många skotrar, 2t quads, crossar från fabrik. Jag är inte osäker på om det fungerar, utan på om det finns några specielllt önskvärda egenskaper på själva behållaren. Tänker svarva en cyllinder av aluminium och göra lock samt borra ur den för att få rätt volym, såvida man inte ska ha någon form av "flex" i behållaren. Bimotion som utvecklat programmet för att räkna ut alla mått på BB'n sysslar ju annars med att beräkna flöden för avgasrör och insug på bland annat sportbilar, flygplan mm och verkar ha bra kolla på Helmholtz-resonatorer.
    Mycket jobb är det ju inte direkt heller. Borra hål insuget, gänga i en nippel, svarva och borra till cylindern och köpa lite slang av uträknad diam.

    Denna är inte ens 100% avstämd och verkar fungera utmärkt. (man beställer dom för ett speciellt intervall tex. 46cc-49cc osv men blir ju såklart inte perfekt.):

    http://www.youtube.com/watch?v=_9r7wiXrylQ

    Det är klart att ur trimmnings synpunkt så är det ju sjukt ovärt. Ingenting får man ju ut av det, men om man som jag vill göra långresor och spara pengar när man kör mkt så är det ju skit smart.

  18. #3108
    Ja, ganska stor chans att godset går sönder! Men gör ett försök du!
    Och jag vill gärna se resultatet av boostbottlen! Lägg upp film sen!

  19. #3109
    Fixar det, har redan filmat allt hittils på projektet. Så det lär jag fortsätta med. Gör en tråd här sedan. Precis som när man var 15. Hade en Hebo alu race Typhoon med yasuni R och 21mm fögge custom lackad både kåpor och block och ett nudiebar!
    Återkommer som sagt!

  20. #3110

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Om du är så fruktansvärt snål så att du anser att en ciao dricker mycket bränsle så ska du nog gå eller cykla i fortsättningen!
    Angående boost bottle så gör den ingen märkbar skillnad. Dom har funnits i åratal men ingen har riktigt fattat grejen med dom.
    På Yamaha RD125 så sitter det en avstämd boost bottle original från fabrik, men plockar man bort den och pluggar insuget så blir det ingen skillnad.

  21. #3111
    haha, det handlar ju inte om att vara snål eller inte.. den går typ 13mil på 1 tank vilket är sjukt bra, bara ännu roligare om det går att få ner det lite mer.
    Det är ju därför man pysslar överhuvudtaget Surpelle! xD
    BB's förbättrar i dom flesta fall bara bränsleförbrukningen, så någon skillnad lär man ju inte känna direkt, som jag tydligt har skrivit tidigare.

  22. #3112

  23. #3113
    Nu kör jag inte Ciao ( men nån gång ska jag ha en, kanske i sommar ) men det här med boost bottle intresserar mej. Varför skulle det inte fungera? Jag kan tänka mej att det fungerar olika bra om motorn har reeds eller ej. Men som på en Ciao, borde det inte motverka blowback? Jag har en annan piaggio produkt utan reedventil som jag måste prova på.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  24. #3114

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av mekaniskt Visa inlägg
    Nu kör jag inte Ciao ( men nån gång ska jag ha en, kanske i sommar ) men det här med boost bottle intresserar mej. Varför skulle det inte fungera? Jag kan tänka mej att det fungerar olika bra om motorn har reeds eller ej. Men som på en Ciao, borde det inte motverka blowback? Jag har en annan piaggio produkt utan reedventil som jag måste prova på.
    På en slidmatad motor är risken för blowback minimal, har du däremot kolvstyrt insug så kan det ske. Men det löser man ju inte genom att sätta dit en boostbottle. Jag hade i första hand försökt få bättre tempo på avgaserna.

  25. #3115
    Boostbtln var tydligen först designad för motorer med reed ventiler
    Det blir ju ett övertyck på reedsen när dom stängs pga att flödet stoppas, vågen färdas sedan bakåt i insuget, man ökar då på insugets volym med boostbtln för att trycket ska bli mindre mellan öppettiderna och få ett jämnare flöde genom förgasare och insug. Många tillverkare monterade det standard förut och vissa gör det fortfarande. Dock fufungerar bara detdär på låga varv typ 1/4 gas då det hinner vara stängt såpass länge att ett tryck byggs upp. Därför finns det inget riktigt användningsområde innom trimNing eller racing. Sedan har det hänt mkt på insugsfronten de senaste åren som gör att dom blir överflödiga.




    Sent from my C1505 using Tapatalk

  26. #3116
    Intressekoll: Någon som är sugen på ett original variatorkitt? Inkluderar baknav, bakre koppling, frikrans, mutter för bakhjul, tandad rem, främre variator med allt som hör till som t.ex distans, brickor, mutter osv.
    Setet är helt enkelt komplett. Utväxlingen i navet är 1:10,5 / 1:11 om jag inte minns fel.

    Har även:
    Sidokåpor för variator.
    17" 5-ekrade bananfälgar med däck (2001-2006)

    Som sagt, detta är en intressekoll, har inget behov av snabba pengar, worst case får dom samla damm på hyllan. lär ju finnas ciaobyggare även om 10 år
    Senast redigerat av sx3 den 2014-03-19 klockan 18:50.

  27. #3117
    Variatorkittet gick som smör i solsken, vilket inte var helt oväntat!!
    Fälgarna finns kvar än

  28. #3118
    Finns även Malossi Reed vevhus, malossi vev, 19mm PHBG, för den som vill åka fort i sommar

  29. #3119
    Tjena, skulle behöva hjälp med min ciao. Igår när jag var ute och körde slutade moppen fungera helt plötsligt, drog i mer gas men moppen sa stop. När jag försöker springa igång den (inga pedaler) så låter inte det längre som mopeden vill komma igång och verkar inte få några gnistor att sätta igång maskineriet med. Efter lite pill och försök till att rensa smuts från förgasaren så hade jag inte mer tid till att mecka med moppen, försökte springa igång den igen med denna gång rullar mopeden utan att ens försöka "starta igång motorn"... rullar numera lika lätt som en cykel. Ni får ursäkta mina ordval men otroligt dålig på termer osv, kan någon förklara vad jag lyckats ställa till med och kanske vad som behövs göras för att få igång pärlan. Kan det va att det från början bara var tändstiftet som sagt sitt?.
    mvh

  30. #3120

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in