Sidan 81 av 106 Första ... 3171798081828391 ... Sista
  1. #2401

    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Stavsnäs
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Motorn startar skitlätt nu Ingen aning varför, kan bero på att jag filade upp kanalerna ytterligare. Här är en video iaf! Gammal digitalkamera med sämst videofunktion, men pallade inte hämta gopron
    http://www.youtube.com/watch?v=nacjb...ature=youtu.be

    Nu är antagligen estetiskt arbete på ramen näst på tur. Är de färgborttagningsmedel som rekomenderas för att bli av med gamla färgrester på ramen, eller slippapper (svinjobbigt)?

    edit;
    I slutet hör man hur brandlarmet går har öppnat alla dörrarna i källaren för att vädra ut, hade inget snabbt sätt att stänga av motorn på (choken räckte inte) fick istället dra ut bensinslangen o vänta soppan skulle ta slut
    biltemas färgborttagning varför har du inget avgasrör

  2. #2402
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Motorn startar skitlätt nu Ingen aning varför, kan bero på att jag filade upp kanalerna ytterligare. Här är en video iaf! Gammal digitalkamera med sämst videofunktion, men pallade inte hämta gopron
    http://www.youtube.com/watch?v=nacjb...ature=youtu.be

    Nu är antagligen estetiskt arbete på ramen näst på tur. Är de färgborttagningsmedel som rekomenderas för att bli av med gamla färgrester på ramen, eller slippapper (svinjobbigt)?

    edit;
    I slutet hör man hur brandlarmet går har öppnat alla dörrarna i källaren för att vädra ut, hade inget snabbt sätt att stänga av motorn på (choken räckte inte) fick istället dra ut bensinslangen o vänta soppan skulle ta slut
    Fyfan vad den låter Har du inget avgasrör på? Blästring är det som funkar bäst, men biltemas färgborttagning funkar också
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  3. #2403

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Adde95 Visa inlägg
    biltemas färgborttagning varför har du inget avgasrör
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Fyfan vad den låter Har du inget avgasrör på? Blästring är det som funkar bäst, men biltemas färgborttagning funkar också
    Ville bara se så att den startade, o de för de behövs inget avgasrör :p Varför tror ni CDI-boxen sitter fast med buntband? Inte direkt en permanent lösning =)

  4. #2404
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Motorn startar skitlätt nu Ingen aning varför, kan bero på att jag filade upp kanalerna ytterligare. Här är en video iaf! Gammal digitalkamera med sämst videofunktion, men pallade inte hämta gopron
    http://www.youtube.com/watch?v=nacjb...ature=youtu.be

    Nu är antagligen estetiskt arbete på ramen näst på tur. Är de färgborttagningsmedel som rekomenderas för att bli av med gamla färgrester på ramen, eller slippapper (svinjobbigt)?

    edit;
    I slutet hör man hur brandlarmet går har öppnat alla dörrarna i källaren för att vädra ut, hade inget snabbt sätt att stänga av motorn på (choken räckte inte) fick istället dra ut bensinslangen o vänta soppan skulle ta slut
    Bara att sätta foten för avgasröret.

  5. #2405
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Bara att sätta foten för avgasröret.
    Vilket han inte hade på

    Att dra av tändhatten funkar fint
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  6. #2406
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Vilket han inte hade på

    Att dra av tändhatten funkar fint
    Aha, orkade aldrig kolla på filmen.

  7. #2407

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Att dra av tändhatten funkar fint
    Ajuste, dumt av mig XD

    Någon här inne som har koll på hur Superbravos framdämp funkar? Håller på att fixxa till dom utvändigt och tänkte att de kanske vore bra att fylla på olja. Vad jag minns råkade jag välta omkull en av dämparna så de rann ut olja på golvet...

    Det är en skruv på sidan där de står "OILO" lr nått sånt, antar att det är där man ska fylla på, men ska dämparen vara utspänd eller ihoptryckt vid påfyllning? Är även en skruv i bottnen vid hjulfästet och även en i toppen.

  8. #2408
    Kul!
    Vad är det för rör som du har på? Den låter lite klen, fast du gasar ju inte så värst mycket heller.

    PS. dra av tändhatten funkar skitbra om man vill stänga av


    Edit: Ahh ser n på filmen och allt snack efteråt att du inte hade på något rör Den borde låta och gå bättre med ett på
    Senast redigerat av CiaoBella den 2012-01-03 klockan 19:27.
    Moppemorfar

  9. #2409

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Kul!
    Vad är det för rör som du har på? Den låter lite klen, fast du gasar ju inte så värst mycket heller.

    PS. dra av tändhatten funkar skitbra om man vill stänga av


    Edit: Ahh ser n på filmen och allt snack efteråt att du inte hade på något rör Den borde låta och gå bättre med ett på
    De blir ett Polini SP. Känns rent spontant att ett Malossi Too Bad hade lirat bättre med en Malossi cylinder, men fick svar av andra att SP troligtvis skulle ge mer drag på högre varv så de blev ett sådant. Är iaf inte ute efter en racingmaskin, isåfall väljer man inte Ciao

  10. #2410
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    De blir ett Polini SP. Känns rent spontant att ett Malossi Too Bad hade lirat bättre med en Malossi cylinder, men fick svar av andra att SP troligtvis skulle ge mer drag på högre varv så de blev ett sådant. Är iaf inte ute efter en racingmaskin, isåfall väljer man inte Ciao
    Vadåra
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  11. #2411

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Vadåra
    Finns ju andra mopeder som är både billigare/enklare att få bättre prestanda på. Visst kan man göra som du o lägga ner 10 tusen på en motor, men samma pengar på en någon annan modell hade troligtvis gjort mer. Men då menar jag ju självklart effektmässigt. Ciao är absolut den coolaste och mest prisvärda mopeden som finns.

  12. #2412
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Finns ju andra mopeder som är både billigare/enklare att få bättre prestanda på. Visst kan man göra som du o lägga ner 10 tusen på en motor, men samma pengar på en någon annan modell hade troligtvis gjort mer. Men då menar jag ju självklart effektmässigt. Ciao är absolut den coolaste och mest prisvärda mopeden som finns.
    Trodde väll det
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  13. #2413
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Motorn startar skitlätt nu Ingen aning varför
    Jag har inte fattat varför du sökte efter en ny krysskil, saknade du den eller var den avkörd?
    Om den du hade var avkörd har säkert svänghjulet flyttat sig och då stämmer inte tändpunkten alls.

  14. #2414

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Jag har inte fattat varför du sökte efter en ny krysskil, saknade du den eller var den avkörd?
    Om den du hade var avkörd har säkert svänghjulet flyttat sig och då stämmer inte tändpunkten alls.
    Nejdå, krysskilen var hel förut. Råkade dock ha sönder den när jag försökte ta av svänghjulet utan avdragare. Hittade dock 2 st i en låda från en beställning förra året.

    Motorn startar nu dock (iom det måste jag tacka nej till cylinderbytet)

  15. #2415
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Motorn startar nu dock (iom det måste jag tacka nej till cylinderbytet)
    Inga problem, jag hittar nog någon köpare ändå, kul att det löste sig.

  16. #2416
    Vad ska du ha för den?
    Moppemorfar

  17. #2417
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Vad ska du ha för den?
    Se annons: http://www.moppenet.nu/showthread.ph...-DEPS-cylinder

  18. #2418
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Ajuste, dumt av mig XD

    Någon här inne som har koll på hur Superbravos framdämp funkar? Håller på att fixxa till dom utvändigt och tänkte att de kanske vore bra att fylla på olja. Vad jag minns råkade jag välta omkull en av dämparna så de rann ut olja på golvet...

    Det är en skruv på sidan där de står "OILO" lr nått sånt, antar att det är där man ska fylla på, men ska dämparen vara utspänd eller ihoptryckt vid påfyllning? Är även en skruv i bottnen vid hjulfästet och även en i toppen.
    Jag har ingen koll på just dom här gafflarna men jag har bytt lite olja på motorcyklar jag haft genom åren.
    Skruven på sidan skulle jag använda för att pumpa ut oljan och jag skulle fylla på benen uppifrån genom skruven som även håller fast benen uppåt.


    Jag skall nog också byta olja i min gaffel och undrar om någon känner till rekommenderad gaffelolja och mängd?

  19. #2419

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Jag skall nog också byta olja i min gaffel och undrar om någon känner till rekommenderad gaffelolja och mängd?
    Funderar också på vilken olja man ska ha. Antar att de inte funkar med vilken som helst? Får se vad som finns i källaren imorn!

    PS. Är på jakt efter Ciaokåpor! Ta en titt på min köpes/bytes annons! http://www.moppenet.nu/showthread.ph...nyare-modellen

  20. #2420
    Hur förbereder jag min plåtrena (blästrade) Ciao-ram inför lackning? Har kommit lite olja, fosforsyra och skit på den, men vill inte tvätta med vatten eftersom jag vet att det kommer bli fullt med ytrost direkt.

  21. #2421
    Inte blir det någon ytrost, inte äns om du tar vatten med salt i på och torkar bort..

    Men vatten lär ju inte ta bort olja.. så du bör ta bräkleen eller något avdunstande rengöringsspray

  22. #2422
    Citat Ursprungligen postat av Woody Visa inlägg
    Inte blir det någon ytrost, inte äns om du tar vatten med salt i på och torkar bort..

    Men vatten lär ju inte ta bort olja.. så du bör ta bräkleen eller något avdunstande rengöringsspray
    Har redan testat att tvätta av med vatten och torka bort, blev fullt med ytrost direkt. Vet att inte vatten tar bort olja, men tänkte att man sprayar på avfettning först.

    Bräkleen/bromsrengöring alltså, funkar det att lacka på då?

  23. #2423
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Funderar också på vilken olja man ska ha. Antar att de inte funkar med vilken som helst? Får se vad som finns i källaren imorn!
    Fick tipset att använda gaffelolja med viskositeten 15.
    Det är nog inte så kvistigt, om gafflen är sliten är bra att hålla minst det som rekommenderas, är den mycket sliten kan det fungera
    bättre med nästa tjocklek, 20 istället men på en moppe är det knappast kritiskt.

  24. #2424
    Men hallå?
    Moppemorfar

  25. #2425
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Men hallå?
    Vadå? Om du nu menar Coolvette så vill han ha 750 ex frakt
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  26. #2426

  27. #2427

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    man ska inte ens ta på en blästrad yta för att de rostar.
    Precis. När man beställer blästring kan man väll också säga att man vill ha en skyddande lack på lr hur? Som man sen kan lägga grundfärg o täcklack osv på.

  28. #2428
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    man ska inte ens ta på en blästrad yta för att de rostar.
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Precis. När man beställer blästring kan man väll också säga att man vill ha en skyddande lack på lr hur? Som man sen kan lägga grundfärg o täcklack osv på.
    Ok, då vet jag till nästa gång - men hur gör jag nu, för att rengöra den blästrade ytan så att lacken fäster? Tänkte lägga på ett lager rostskyddsgrund först, sedan grundfärg.

  29. #2429
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Ok, då vet jag till nästa gång - men hur gör jag nu, för att rengöra den blästrade ytan så att lacken fäster? Tänkte lägga på ett lager rostskyddsgrund först, sedan grundfärg.
    Slipa ned den med typ 600 papper kanske?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  30. #2430

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Har nu nästan spacklat och slipat hela ramen. Bara lite våtslip med finpapper som återstår.

    Tänker grundmåla med Hagmans Grundfärg Grå för att sedan ha en täckfärg i någon grå kulör + klar klarlack i slutet. Blev utav Holmqvist intresserad utav Bilfärg.se:s 2K färg och klarlack men kostar ju liksom 250kr+frakt per burk... Tror dessvärre inte en burk räcker heller så då blir de ju 600kr och sen en burk klarlack(250:-). Närmar sig 1000kr för lite hemmalackat sprayskit

    När jag lackade min förra Ciao använde jag Hammerite sprayfärg Montana Gold klarlack (matt) och tycker resultatet blev förvånansvärt bra. Står emot bensin, har dock släppt lite på tanken där jag har haft ett kedjelås hängandes, men de kanske inte är så konstigt. Funderar nu att även täcklacka med Montana Gold, vad tror ni om de? Kommer ju undan rätt billigt då, under 200kr jämfört med 2K som skulle gå på minst de fyrdubbla. Någon som provat Montana Gold täcklack?

    edit;
    De är ju hemmalackat med sprayburk vi snackar om... Ska man upp i 1000kronors klassen kan man ju nästan lika gärna lämna in skiten till en firma. Vad tkr ni?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in