-
2012-01-12, 21:59 #2461
-
2012-01-12, 22:25 #2462
- Reg.datum
- Nov 2010
- Ort
- Hultsfred
- Inlägg
- 1 379
-
2012-01-12, 22:30 #2463
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
-
2012-01-13, 11:18 #2464
200g är procentuellt sett ganska mycket, så visst borde man märka lite skillnad. Svänghjul kan alltid köpas begagnat för en billig peng, tror inte att det är många som betalar så mycket som 1250 om de behöver ett "nytt", snarare någon hundring (även om svänghjul till elektronisk tändning är lite svårare att hitta).
-
2012-01-13, 17:50 #2465
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
Eller bygg om till batteritändning och skippa svänghjulet helt. PÅ min simonini motor va det byggt så och det gav visst en vild effekt. Tyvärr var det så taffligt byggt så jag sket i att testa. Han hade svetsat fast en remskiva på vevaxeln så jag orkade inte försöka utan rev motorn på en gång.
Men om jag minns rätt var det kopplat Batteri---->kondensator---->brytare-----> Stor biltändspole------> tändstift
Du kör ju brytarlöst, men det borde bara vara att koppla batteriet till cdin?Om man skippar svänghjulet måste man även ha en massa distanser på veven till kopplingsklockan eller variatorn. Om du är intresserad så finns det säkert massor med nissar som sysslat med det här och är kunniga på forumet.
Jag ska själv prova på min nya motor, så fort den är klar.Senast redigerat av CiaoBella den 2012-01-13 klockan 18:06.
Moppemorfar
-
2012-01-13, 18:08 #2466
-
2012-01-13, 18:14 #2467
-
2012-01-13, 18:14 #2468
...original, ja.
Ciao saknar också vettig prestanda, men det går åtgärda med rätt trim...
-
2012-01-13, 18:15 #2469
-
2012-01-13, 19:28 #2470
Intressant tanke men något saknas definitivt.
Det är ju så att en pickupspole, nr 1 på bilden, får en signal från en speciell magnet i svänghjulets insida och ger signal åt CDI´n att skicka en gnista som genererats i tändspolen som fått sin spänning från spole nummer 2 på bilden.
Man kan mycket väl ersätta spole 2´s spänning till tändspolen med ett batteri men när skall gnistan genereras?
Utan svänghjulets insida kommer ingen signal till pickupen och då kommer ingen gnista.
Eftersom jag skall köra utan belysning klarar jag mig utan belysningsspolarna men pickupen måste få signal, frågan är hur?
Bra tanke, jag vill nog forska lite i den.
-
2012-01-13, 20:08 #2471
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
-
2012-01-14, 17:38 #2472
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Ingen som har kåpor?
http://www.moppenet.nu/showthread.ph...nyare-modellen
-
2012-01-14, 17:48 #2473
-
2012-01-14, 17:52 #2474
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
-
2012-01-14, 17:54 #2475
-
2012-01-14, 18:15 #2476
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
-
2012-01-14, 18:18 #2477
-
2012-01-14, 23:26 #2478
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
De kommer, de kommer
Första lagret klarlack får nu stå o torka nu under natten =) Tror dock de blir minst ett lager till innan den är färdig.
Vet någon vart man kan få tag i en toppmutter passade Ciaogaffelns styrstång? Menar en mutter som ser ut ungefär som denna http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Im...e/DSCN1892.jpg
Tror diametern är 25mm
edit:
Vad tycker ni, kill-switch vid "panelen" (hastighetsmätare på styrkronan) eller på kåpan nere vid bensinkranen?Senast redigerat av 94vikcha den 2012-01-15 klockan 00:20.
-
2012-01-15, 14:16 #2479
-
2012-01-15, 16:34 #2480
Någon som har elschema till en ciao-96? eller kan länka eller vad som helst. Puss
-
2012-01-15, 17:17 #2481
-
2012-01-15, 20:43 #2482
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
http://orangeciao.wordpress.com/
Kolla ungefär i mitten, fan va ballt med elmotor på Ciao! Ingen som funderat på att bygga nått liknande?
edit:
Motorn är ju inte speciellt svår att få dit, och i tanken finns de ju massor med plats för batterierSenast redigerat av 94vikcha den 2012-01-15 klockan 20:50.
-
2012-01-15, 21:37 #2483
Här har du några.
-
2012-01-15, 22:23 #2484
-
2012-01-15, 22:36 #2485
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
-
2012-01-16, 15:26 #2486
-
2012-01-16, 17:08 #2487
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
Den där sista såg ut att vara svår körd
Moppemorfar
-
2012-01-16, 17:11 #2488
-
2012-01-17, 07:14 #2489
Vill du satsa på ett ordentligt lättat svänghjul finns det ett Pinasco här: http://www.ebay.com/itm/VOLANO-MAGNE...46630538787369
Priset är knappt 120 Euro och det är ju upp till var och en att bestämma om det är prisvärt.
Vikten halveras och det påverkar gassvaret i hög grad.
Jag kommer att jobba vidare på ett tändsystem som skall fungera utan svänghjul, eller med ett mycket litet bara för att få en signalpunkt att trigga tändningen mot.
Dock kommer det att sakna belysningsspole så det gäller att batteriet är fulladdat hela tiden.
Till inkörning och utsortering kommer jag att köra med ett Pinascosvänghjul som är på väg hem från Tyskland.
-
2012-01-17, 07:14 #2490
Vill du satsa på ett ordentligt lättat svänghjul finns det ett Pinasco här: http://www.ebay.com/itm/VOLANO-MAGNE...46630538787369
Priset är knappt 120 Euro och det är ju upp till var och en att bestämma om det är prisvärt.
Vikten halveras och det påverkar gassvaret i hög grad.
Jag kommer att jobba vidare på ett tändsystem som skall fungera utan svänghjul, eller med ett mycket litet bara för att få en signalpunkt att trigga tändningen mot.
Dock kommer det att sakna belysningsspole så det gäller att batteriet är fulladdat hela tiden.
Till inkörning och utsortering kommer jag att köra med ett Pinascosvänghjul som är på väg hem från Tyskland.