Sidan 105 av 106 Första ... 55595103104105106 Sista
  1. #3121
    Hejsan!

    Någon som är erfaren på vilket Munstycke jag ska använda på den här setupen till Ciao?

    Athena 60cc
    Förgasare 13/13mm
    Badsnake rör
    Filter Malossi Red
    Motor urpluggad
    Topplocket kan man använda org eller måste man ha nå spec athena för 60cc? Märker att cylinderkanten på toppen på orglocket är lite mindre än cylindern, kolven går ju runt när jag satt på de iaf.

    Munstycke: Ska man börja från 50mm eller 60mm uppåt? Tänkte om jag ska köpa Dolerto munstycke satts från 60mm till 82mm eller är det för stort att börja på?
    En sido fråga det är 5mm gänga på munstyckena till ciao förgasarna va?

    Tack

  2. #3122

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    5mm gänga är det i förgasaren. Satsen mellan 60-82 blir bra. Skulle tippa på att du kommer hamna runt 70 i storlek på munstycket.
    Btw, det är inte 60mm-82mm, det är 0,60mm-0,82mm!

  3. #3123
    måste bara fråga, du har väl borrat insuget också?

  4. #3124
    Tackar för svar! Japp allt är uppborrat på motorblocket från tidigare ägare

  5. #3125
    Testa storleken 62
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  6. #3126
    Ska man få ett återfall och köpa ciao igen?
    Är sjukt sugen på att trimma lite :-)

    Fiskar lite efter billig ciao/ ram+motor /orört block, jag filar!
    10 ekrade
    SidoInsug?
    Racingvev????

    Ev 60-70 tals komplett ciao kan jag betala mer för.

    En början till ett gammalt intresse höet enkelt :-)
    Senast redigerat av CiaoBella den 2014-04-23 klockan 21:38.
    Moppemorfar

  7. #3127
    Tjenare!
    Har 2 stycken kompletta 60-70 tals ciao! Med nyrenoverade motorer.
    Båda har fotbroms och den gamla kopplingen!
    Roligt om du börjar igen!
    Ligger ett sidoinsug på vespa-ciao.nl till salu just nu!

  8. #3128
    Hej!
    Vad ska du ha för en moped?
    Är det motorn med 12mm och glid?
    Moppemorfar

  9. #3129

  10. #3130
    Ang 13 mm förgasare om man köper en Delorto original är det ett 64 munstycke. Men kan ju självklart variera från motor. Dok över 70 verkar onödigt stort...
    Moppemorfar

  11. #3131
    Hej pojkar och flickor!

    Nybliven ciao ägare 31 år ung :-)

    Några frågor:

    1: Om jag drar pluggen och borrar förgasaren, är 45km\h rimligt med mina 80kg på sadeln?

    2: Vad bör jag använda för munstycke? 36 är väl original och lär väl bli för litet? 45-50?

    3: Mopeden saknar trmpor, tänkte montera fotpinnar\pegs. Är det så jävla enkelt att jag köper en gängstång, sågar till rätt längd, drar den genom ramen, trär på pegsen och låset med en bult. Har jag missat något eller kan det verkligen vara så enkelt?

    4: Åker förbi cykelkraft i morgon, bensinkranen är sprucken(!) Litar inte på den och tänker köpa en ny. Är det något annat jag ska köpa? Om jag ändå klyver motorn för att ta bort plugg, ska jag byta packningar lager och kolvringar på en gång? Delarna är inte speciellt dyra som det verkar.

    Mvh Robin

  12. #3132
    Hej!

    Grattis till ciaoen.
    Om du endast plockar pluggen och borrar upp förgasaren till 10mm och på med ett 43 munstycke.
    40-45 är nog inga problem. Stark och går tyst med originalröret.

    Ang pegs. Ja det är så lätt. Leta reda på en gängstång som passar hålen på pegsen. Är det för klent viker dem sig bara och det är inte så roligt :-)

    Jag hade bytt packningen mellan motorhalvorna. De brukar alltid trasa sönder. Cylinderfot packningen är i aluminium och brukar vara i bättre skick. Nya lager kostar inte många kronor heller
    Moppemorfar

  13. #3133
    Helt ny med en ciao där bakhjulet låste sig under färd o det var cykelsprinten som löste ut efter en tids gnissel. Inser att jag inte smörjt kugghjulen men tycker också att remdrevet (eller vad det nu kan heta - den axel som går fr remhjulet med ett kugghjul i änden) väl borde snurra??? Den sitter stebhårt fast.


    kan någon hjälpa mig?

  14. #3134
    Öppna baknavet och kolla.

  15. #3135
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Ska man få ett återfall och köpa ciao igen?
    Är sjukt sugen på att trimma lite :-)

    Fiskar lite efter billig ciao/ ram+motor /orört block, jag filar!
    10 ekrade
    SidoInsug?
    Racingvev????

    Ev 60-70 tals komplett ciao kan jag betala mer för.

    En början till ett gammalt intresse höet enkelt :-)
    Polarn har en röd hyffsat original Ciao bortsett från pegs, startar ej just nu dock, vad är du villig att ge? Inte sådär superfräsh eller fin men bra utgångsobjekt.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  16. #3136
    Hej!

    Jag har nyligen köpt en Ciao som har börjat låta dåligt. Det är något slags rasslande ljud från motorn. Det hörs mer när jag släpper på gasen. Annars går den hur fint som helst.

    Jag har laddat upp ett ljudklipp här: https://soundcloud.com/andreas-janla...m-later-daligt

    Vad kan det vara?

  17. #3137
    Sitter och sätter ihop min nybyggda ciaomotor här hemma nu och är bara svänghjulet som skall på, behövs det kyla/värme för att få det på plats eller går de att trycka på bara?
    Senast redigerat av cogs den 2014-07-19 klockan 15:43.

  18. #3138
    Bara att trycka på!

  19. #3139
    Alright! Tackar för svaret speedway!

  20. #3140
    Är det viktigt att ha fälgband på en ciao? Jag håller nämligen på att byter däck och slang och drog på massa eltejp då jag inte hade fälgband, har försökt två gånger nu och har gått hål på båda slangarna

  21. #3141
    Har köpt en till ciao som det är något skumt med framgaffeln. Framhjulet lutar åt sidan, hur jag än monterar det. Jag förstår inte vad det beror på. Kan det vara att gummigutten på ena sidan är mer sliten så att den fjädrar ut mer på den sidan? Till synes inga defekter på gaffeln fjädrar osv.

  22. #3142
    Är du säker på att inget är snett?

  23. #3143
    nja säker och säker, inget som syns med blotta ögat.

    Jag tänker att om det är något som är snett så är det armarna som fjädrarna sitter på. vad annars?

  24. #3144

    Reg.datum
    Sep 2014
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    7
    Nån som har alufälgar till salu till rätt kurs?

  25. #3145

    Reg.datum
    Sep 2014
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    7
    Är sugen på att skaffa ett tystare och diskretare rör än mitt gianelli fire.

    Så vad säger den samlade expertisen om dessa rör:
    Sito citypower
    Gianelli original power, låter mer än sito?
    Proma?
    Annat?

    Motorn i övrigt är 63cc malossi, högkomptopp, trimvev, 13mm förgasare, malossi luftfilter.

    Vill inte att det ska strypa så mycket men gör inget om effekten hamnar lite längre ner i registret...

    Så vad säger ni som provat?

  26. #3146

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av ettaM Visa inlägg
    Är sugen på att skaffa ett tystare och diskretare rör än mitt gianelli fire.

    Så vad säger den samlade expertisen om dessa rör:
    Sito citypower
    Gianelli original power, låter mer än sito?
    Proma?
    Annat?

    Motorn i övrigt är 63cc malossi, högkomptopp, trimvev, 13mm förgasare, malossi luftfilter.

    Vill inte att det ska strypa så mycket men gör inget om effekten hamnar lite längre ner i registret...

    Så vad säger ni som provat?
    Satsa på ett polini sp. Vill du ha det tyst måste du dock packa om ljuddämparen!

  27. #3147

    Reg.datum
    Sep 2014
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Satsa på ett polini sp. Vill du ha det tyst måste du dock packa om ljuddämparen!
    Det är ju inte det diskretaste röret direkt....
    Någon med erfarenhet av de orginalliknande rören och lite högre trimningsgrad?

  28. #3148
    Hej.

    Har en tämligen välhållen och oskruvad Ciao P.

    Upptäckte förutom ett litet oljeläckage på ingående axel i baknavet att axeln har ett spel på ca 1 mm axiellt... Det gör att man ser spår från nötning i remskivan där den legat mot huset, inte mycket men i alla fall... Vad kan vara fel? Om jag kikar i rephandböcker ser jag inget uppenbart, kan man shimsa nånstans? Jag ska hursomhelst riva navet och byta tätningen. Jag tänkte bara om någon hade varit med om detta. Det gäller att inte något av den lilla effekten går förlorad i någon onödig friktion

  29. #3149
    Hallå gott folk! JAg har en fråga! Har en älder moped som heter Tiffany Och jag vet att den har en Ciao motor på sig men min fråga är: vad ska jag ha för Munstycke till den? den går ju på tvåtaks bensin.. har läst lite att man ska ha 38-39 men vet inte om de så.. kan ni hjälpa mig?

  30. #3150
    Behöver hjälp med fastställning av år och modell CIAO PIAGGIO

    Hallå! Skulle behöva lite hjälp att fastställa år och modell av Ciao Piaggio. Har endast motornr, ramnr har ja letat som en dåre efter höger bak vid hjulbulten, Enda jag hittar där är ett nr DGM 19 800 OM.
    googlat de överallt men hittar inget. Tanken är att totalrenovera hela motorn..

    Motor Block - 7 E 990415

    Undersidan av motor - CM 49,28 CM Piaggio. Och va ja antar är själva motornumret CM*2531470*

    Vore grymt om någon kunde hjälpa!

    //Rikard

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in