Sidan 106 av 106 Första ... 65696104105106
  1. #3151

    Cool

    Hej. Jag fick svärmors ciao och jag tänkte ge motorn kärlek. Men innan jag klyver motorn och går igenom skicket på delarna så har jag några frågor.

    *Den är trött i uppförsbackar. Vad kan det vara för fel?

    *När motorn väl är klyvd. Bör jag byta några speciella delar? (Vet packningar)
    Nållagret?

    *Blir det bra om jag byter ut röret som går från cylindern till ljuddämparen mot några millimeter grövre rör? (Jag vill behålla originalutseendet)


    Jag tänkte dra plugg. Borra förgasaren. Det är 8mm orginal va? Ska det borras 10 eller 13mm?
    Är det att rekommendera 80 mm remskiva? Minskar hastigheten markant? (Styrka är dock viktigt också..)


    Kanske gör en projekttråd när metallarbetare drar igång

  2. #3152
    Jag har precis köpt en piaggio si med ciao motorn.

    Killen som sålde den drog bara igång den och jag rullade körde iväg den till bilen. Den är svag.

    Det är original skiva och rem. Nytt.

    Förgasaren är uppborrad till 11,8 mm med ett 48 munstycke. Luftburken ser ut som originalet men saknar skyddsgallret i Luftburken och så jämförde jag Luftburken mot Luftburken till en standard ciao och i den Luftburken satt 3 st hål och i Luftburken till SI är det 6 st hål.

    Insuget är borrat till 11 mm.

    Är det rätt munstycke för den setupen?

    Insuget är inte för mycket borrat?

    Mvh

  3. #3153
    Har skaffat en superbravo som jag tänkte trimma. Tänkte skaffa antingen polini eller dr evo cylinder (43 mm) och matchporta. Vilken cylinder är att föredra för mest effekt eller är det jämnt lopp mellan dom båda?

  4. #3154
    Hallå ja! Verkar lite dött här på forumet, men ja ger de en chans iaf!Köpte mig en Ciao i våras, har sedan dess gått igenom den totalt och handlat på mig grejor efterhand. Men nu känns det som jag börjar närma mig ett slutresultat.. Iaf mekaniskt.. Ny lack ska på nästa år.Köpte den för 1100:-, med facit i hand, ett överpris. Kolvringarna va dåliga så de va djupa spår i både cylinder å kolv, saknades ekrar hit och dit osv, osv.. Men nu går den! 38,2 cylinder12/10 förgasare [060]Borrat insug 10 mm (ska filas upp lite till)Jamarcol 25 mm avgasStd rem/skiva

  5. #3155
    Citat Ursprungligen postat av Jonstorp Visa inlägg
    Hallå ja! Verkar lite dött här på forumet, men ja ger de en chans iaf!Köpte mig en Ciao i våras, har sedan dess gått igenom den totalt och handlat på mig grejor efterhand. Men nu känns det som jag börjar närma mig ett slutresultat.. Iaf mekaniskt.. Ny lack ska på nästa år.Köpte den för 1100:-, med facit i hand, ett överpris. Kolvringarna va dåliga så de va djupa spår i både cylinder å kolv, saknades ekrar hit och dit osv, osv.. Men nu går den! 38,2 cylinder12/10 förgasare [060]Borrat insug 10 mm (ska filas upp lite till)Jamarcol 25 mm avgasStd rem/skiva
    Om du ändå är igång och filar upp insuget så gör lite extra, till 12 mm kanske ;-)

  6. #3156
    Citat Ursprungligen postat av glecas Visa inlägg
    Om du ändå är igång och filar upp insuget så gör lite extra, till 12 mm kanske ;-)
    Precis min tanke.. Sen är det plana toppen kvar.. Har läst att det kan ha lite positiv effekt på styrkan, å de e ju aldrig fel! Frågan är bara hur mycket man kan ta, samt om man kan ha kvar pysen om man planar.. Där måste ju finnas ngt mellanting.. Någon som har en aning om vad de mellantinget är? Jag har topplockspackning på..

  7. #3157
    Skapade först en egen tråd om mitt problem men eftersom det rör Ciao så skall det tydligen in i denna mastodont-tråd så här kommer det...
    Har en gammal Ciao som jag nyligen köpt. Har rengjort förgasaren ett par gånger och monterat bränslefilter före förgasaren.
    Problemet är att ibland blir den väldigt svag men trycker man då in choke-knappen så fungerar den bättre. Ibland kan man köra 5--10 km innan fenomenet uppstår, ibland kommer det efter mindre än 1 km. Otrimmad såvitt jag vet och det sitter ett munstycke storlek 39 i den. Fick bara tag i ett 50-munstycke här i stan men då går den väldigt rikt och jag har inte testat att köra mera än på gatan med det munstycket. I förmiddags gick den säkert uppåt 1 mil innan problemet uppstod men ikväll under 1 km - men med choken intryckt så ökade kraften och jag kunde ta mig hem utan trampkraft. Släpper sen ut choken och ibland går den då normalt men ibland är den väldigt svag. Nån som har nån idé om vilket fel det är på moppen ?

  8. #3158
    Har jobbat vidare med mitt problem som jag nämnde i inlägget ovan och det verkar faktiskt som jag hittat lösningen - vilken möjligen kan vara till glädje för andra med motsvarande problem. Jag bytte helt enkelt tändstift till ett nytt NGK B5HS och ställde elektrod-avståndet till 0,50 - det gamla var också ett likadant stift men med avståndet 0,55 men det var knappast det avgörande. Plötsligt har moppen fungerat att köra i typ en timme utan avbrott och utan de problem som tidigare kunde uppstå redan efter några hundra meter. Så just nu är jag förhoppningsfull...

  9. #3159
    Tjena
    Har en Ciao och är sugen på att byta till variator-drift, passar variatorn från Super Bravo på Ciaos motor och bakfälg?
    Är det något mer man behöver?

    Tacksam för svar

  10. #3160
    Det var längesen det hände något i tråden så jag tänkte väcka lite liv och försöka att inte lämna några frågor obesvarade.

    Citat Ursprungligen postat av Jonstorp Visa inlägg
    ... Sen är det plana toppen kvar.. Har läst att det kan ha lite positiv effekt på styrkan, å de e ju aldrig fel! Frågan är bara hur mycket man kan ta, samt om man kan ha kvar pysen om man planar.. Där måste ju finnas ngt mellanting.. Någon som har en aning om vad de mellantinget är? Jag har topplockspackning på..
    Ta lite åt gången och prova lite emellan. Men var lite återhållsam och sluta när du är nöjd. Hellre ta för lite än för mycket, men 1,5 mm borde kunna funka. Det kan vara värt att ha en extra topp så vågar man experimentera lite mer och har alltid en reserv ifall man skulle göra fel.


    Citat Ursprungligen postat av McR Visa inlägg
    Har jobbat vidare med mitt problem som jag nämnde i inlägget ovan och det verkar faktiskt som jag hittat lösningen - vilken möjligen kan vara till glädje för andra med motsvarande problem. Jag bytte helt enkelt tändstift till ett nytt NGK B5HS och ställde elektrod-avståndet till 0,50 - det gamla var också ett likadant stift men med avståndet 0,55 men det var knappast det avgörande. Plötsligt har moppen fungerat att köra i typ en timme utan avbrott och utan de problem som tidigare kunde uppstå redan efter några hundra meter. Så just nu är jag förhoppningsfull...
    Berätta gärna hur det har gått! :-)


    Citat Ursprungligen postat av Rajtan87 Visa inlägg
    Tjena
    Har en Ciao och är sugen på att byta till variator-drift, passar variatorn från Super Bravo på Ciaos motor och bakfälg?
    Är det något mer man behöver?
    Det passar "på motorn", men du behöver ett baknav som passar också... Ett baknav med "den långa axeln" som sticker ut.

  11. #3161
    Är det någon som vet någonstans det går att få tag på 41.4mm (alltså ÖD) kolv med 10mm bult?

  12. #3162
    Citat Ursprungligen postat av lillerik Visa inlägg
    Är det någon som vet någonstans det går att få tag på 41.4mm (alltså ÖD) kolv med 10mm bult?
    Har bara sett den kolven i 12 mm, men du kan använda en adapter (en bussning som minskar storleken på hålet för kolvbulten)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in