Sidan 92 av 106 Första ... 42829091929394102 ... Sista
  1. #2731
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Har inte förstått mig på varför man vill ha en tryckfjäder med högre tryck när man trimmar upp moppen. Har man högre tryck bak lär det ju behövas tyngre vikter i variatorn och således kommer den varva något mindre? Det optimala vore väll att ha en svag tryckfjäder bak och låga vikter i variatorn, för att få så lite roterande massa som möjligt. Jag har i alla fall upplevt att motorn varvar mindre med tyngre vikter och vice versa. Det borde dock ge lite mer spänning i remmen men behövs det?

    Jag har inte köpt någon tryckfjäder och kör nu med 73cc. Kan nån berätta för mig varför jag ska skaffa en röd/gul?
    Har du 73cc så behöver du en gul fjäder för vardagsbruk, den röda är för racing.
    Om du kör med original fjäder så sjunker remmen ner för fort i kopplingens remmskivor och det gör att du inte kan utnyttja motorns varv rätt, det blir som att köra bil starta på tvåan och sedan lägga i fyran gasa hårt och undra varför bilen inte drar iväg. det går men du utnyttjar inte kraften i motorn optimalt.

  2. #2732
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Kolla om du kan få en uppfattning hur min motorbrygga är öppnad:

    http://i1095.photobucket.com/albums/.../Sidoinsug.jpg

    Notera att det inte är ett vanligt sidoinsug utan ett hemmameckat.
    Kanon tack! (Baghee?)

  3. #2733
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Clawfinger Visa inlägg
    Kanon tack! (Baghee?)
    Super bravo.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  4. #2734
    falcos avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    toröd, jörlanda
    Inlägg
    31
    vart sitter ramnumret?

  5. #2735

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av falco Visa inlägg
    vart sitter ramnumret?
    Rakt nedanför pakethållaren vid bakhjulet.

    Framför frikransen(saken som håller fast bakhjulet) på plåten.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  6. #2736
    någon som skulle kunna slänga upp en bild på hur ni har fäst vajern till pysventilen och allt dedära på topplocket ? får inte ordning på det, det borde ju vara busenkelt men jag förstår bara inte varför det inte går xD

  7. #2737
    någon som kan berätta hur man monterar en kick på ciao? helst med lite bilder

  8. #2738
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av anton_ciao Visa inlägg
    någon som kan berätta hur man monterar en kick på ciao? helst med lite bilder

    http://vespa-ciao.nl/page.php?id=198

    Där har du
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  9. #2739
    Jag har tänkt sälja min ciao nu när mopedtiden är över, och körkort snart ska införskaffas. Den har 70cc malossi, Polini sp etc etc. Den ser helt original ut förutom sp röret(Rättså risig lack). Jag har även en original motor liggandes.

    Nu till min fråga, vad tror ni man tjänar mest på, sälja den med original motor och sälja trimmotorn försig - Eller sälja den men trimmotorn monterad på moppen och sälja allt i ett paket.

    Hoppas ni förstår min fråga

  10. #2740
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av ludde863 Visa inlägg
    Jag har tänkt sälja min ciao nu när mopedtiden är över, och körkort snart ska införskaffas. Den har 70cc malossi, Polini sp etc etc. Den ser helt original ut förutom sp röret(Rättså risig lack). Jag har även en original motor liggandes.

    Nu till min fråga, vad tror ni man tjänar mest på, sälja den med original motor och sälja trimmotorn försig - Eller sälja den men trimmotorn monterad på moppen och sälja allt i ett paket.

    Hoppas ni förstår min fråga
    Original är bäst betalt, sälj trimmet för sig
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  11. #2741
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Original är bäst betalt, sälj trimmet för sig
    Jo det var det jag tänkte, har ett par 4ekrade alu fälgar o sälja också

  12. #2742
    behöver hjälp kan inte få koplingsklockan att dra med variatorn.

  13. #2743
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    tack

  14. #2744

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Nu har det uppstått problem på min 73cc Ciao, som jag trodde var klar!

    Den funkade fint och allt var monterat osv. Körde runt i området flera gånger, som mest säkert 30min. Fixxade med variator tomgång allting, den funkade perfekt.

    Sen står den still en vecka och häromdagen när jag skulle starta var den tjurig när jag försökte kicka igång den. Den startar och går fint första fem sekundrarna, sen börjar den gå ner i varv o leva sitt eget liv även fast jag gasar på. Plocka ner förgasare och såg till att inget var skumt där, kollade packningarna mellan block>cylinder>topp och alla såg ok ut, inga trasiga sådana. Provade med annat tändstift och samma där. Dock blev det kolsvart efter bara några sekunders körning. Ibland baktänder den. Det kommer fin gnista.

    Vad kan vara felet? Det är CDI-tändning och inga kablar glappar eller nått. Alltså borde inga tändinställningar vara felet iom att jag har CDI? Kan kondensatorn eller nått annat i tändning pajjat, men det är ju gnista? Eller kan jag helt enkelt råkat vara lite väl rädd för skärning och blandat i för mycket olja i soppan? Topplocket var ganska sotigt på sina ställen men inte nattsvart över hela.

    Tack som bara den på förhand!
    /Viktor

    edit:
    förklarar lite enklare vad som händer när jag försöker starta:
    Om moppen stått orörd i ett par timmar går den igång ganska enkelt och varvar på bra ett par sekunder för att sedan gå ner i varv och inte lyda på gaspådrag. Efter ett fåtal försök vill den efter ett tag inte starta alls. Låter jag den stå ett par timmar upprepas samma förlopp igen :S

  15. #2745
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Nu har det uppstått problem på min 73cc Ciao, som jag trodde var klar!

    Den funkade fint och allt var monterat osv. Körde runt i området flera gånger, som mest säkert 30min. Fixxade med variator tomgång allting, den funkade perfekt.

    Sen står den still en vecka och häromdagen när jag skulle starta var den tjurig när jag försökte kicka igång den. Den startar och går fint första fem sekundrarna, sen börjar den gå ner i varv o leva sitt eget liv även fast jag gasar på. Plocka ner förgasare och såg till att inget var skumt där, kollade packningarna mellan block>cylinder>topp och alla såg ok ut, inga trasiga sådana. Provade med annat tändstift och samma där. Dock blev det kolsvart efter bara några sekunders körning. Ibland baktänder den. Det kommer fin gnista.

    Vad kan vara felet? Det är CDI-tändning och inga kablar glappar eller nått. Alltså borde inga tändinställningar vara felet iom att jag har CDI? Kan kondensatorn eller nått annat i tändning pajjat, men det är ju gnista? Eller kan jag helt enkelt råkat vara lite väl rädd för skärning och blandat i för mycket olja i soppan? Topplocket var ganska sotigt på sina ställen men inte nattsvart över hela.

    Tack som bara den på förhand!
    /Viktor

    edit:
    förklarar lite enklare vad som händer när jag försöker starta:
    Om moppen stått orörd i ett par timmar går den igång ganska enkelt och varvar på bra ett par sekunder för att sedan gå ner i varv och inte lyda på gaspådrag. Efter ett fåtal försök vill den efter ett tag inte starta alls. Låter jag den stå ett par timmar upprepas samma förlopp igen :S
    Hur mycket olja har du blandat?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  16. #2746

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Hur mycket olja har du blandat?
    Hade en dunk hemma som jag haft till min originalciao, där jag blandat 2% ungefär. Den var dock slut, en liten slatt i bottnen. Hällde i olja för 3-4% till 4L bensin och åkte iväg o tankade 4L bensin. Och 3-4% borde den väll klara? Kanske var så att slatten i bottnen mestadels var olja men de tror jag inte. Vid hur många procent börjar det bli problematiskt?

  17. #2747
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Hade en dunk hemma som jag haft till min originalciao, där jag blandat 2% ungefär. Den var dock slut, en liten slatt i bottnen. Hällde i olja för 3-4% till 4L bensin och åkte iväg o tankade 4L bensin. Och 3-4% borde den väll klara? Kanske var så att slatten i bottnen mestadels var olja men de tror jag inte. Vid hur många procent börjar det bli problematiskt?
    Den går nog på det Hur ser ditt insug ut?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  18. #2748
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Det är förvisso lagat med plastisk metall som du kanske vet, men det är gott om foder runtomkring. Det har ju funkar förut liksom Och problemet kom inte samtidigt som jag körde men tror du det kan ha rasat ihop? Var inne i cylinderloppet och kollade och det såg inte alls ut som om något hade åkt runt där. Fan vad jag blir lack på sånna här skitsaker som är så konstiga!!! Borde ju funka!!
    Vet faktiskt inte vad det kan vara isf...
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  19. #2749

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Den går nog på det Hur ser ditt insug ut?
    Det är förvisso lagat med plastisk metall som du kanske vet, men det är gott om foder runtomkring. Det har ju funkar förut liksom Och problemet kom inte samtidigt som jag körde men tror du det kan ha rasat ihop? Var inne i cylinderloppet och kollade och det såg inte alls ut som om något hade åkt runt där. Fan vad jag blir lack på sånna här skitsaker som är så konstiga!!! Borde ju funka!!

  20. #2750

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Det är förvisso lagat med plastisk metall som du kanske vet, men det är gott om foder runtomkring. Det har ju funkar förut liksom Och problemet kom inte samtidigt som jag körde men tror du det kan ha rasat ihop? Var inne i cylinderloppet och kollade och det såg inte alls ut som om något hade åkt runt där. Fan vad jag blir lack på sånna här skitsaker som är så konstiga!!! Borde ju funka!!
    1. koppla lös all el och koppling
    2. skruva av förgasare
    3. skruva av motor
    4. kolla insug
    5. sätt tillbaka om det ser ok ut

    *händelseförlopp 5 minuter*

    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  21. #2751
    Jag gör det på 4
    Moppemorfar

  22. #2752

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    1. koppla lös all el och koppling
    2. skruva av förgasare
    3. skruva av motor
    4. kolla insug
    5. sätt tillbaka om det ser ok ut

    *händelseförlopp 5 minuter*

    Hmm... Tog snarare 60 minuter haha

    Plockade ner motorn i delar helt och hållet. Plockade isät allt, kollade insuget och tätningen mot veven och allt de såg ut precis som förut. Plockade ihop den igen och lika tjurig, snarare ännu mer tjurig. Nu vill den inte starta överhuvud taget... Vad ska jag göra? Det kommer gnista och stiftet blir blött.

  23. #2753

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Hmm... Tog snarare 60 minuter haha

    Plockade ner motorn i delar helt och hållet. Plockade isät allt, kollade insuget och tätningen mot veven och allt de såg ut precis som förut. Plockade ihop den igen och lika tjurig, snarare ännu mer tjurig. Nu vill den inte starta överhuvud taget... Vad ska jag göra? Det kommer gnista och stiftet blir blött.
    Köp mitt brytarlösa block och tändning , fixa insuget på det o släng ihop en motor

    300 + frakt så äre ditt.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  24. #2754

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Köp mitt brytarlösa block och tändning , fixa insuget på det o släng ihop en motor

    300 + frakt så äre ditt.
    Kör ju 46mm cylinder så det skulle inte passa. Tändningen kanske kan vara intressant dock. Har du komplett tändkitt?

  25. #2755

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Kör ju 46mm cylinder så det skulle inte passa. Tändningen kanske kan vara intressant dock. Har du komplett tändkitt?
    blocket är portat för 46mm eurocilindro.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  26. #2756

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    blocket är portat för 46mm eurocilindro.
    Förresten har jag kickblock Skulle iof funka med stora halvan ändå men blocket jag har ska det inte vara nått fel på (?). Tändningen kanske kan vara intressant dock.

  27. #2757

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Förresten har jag kickblock Skulle iof funka med stora halvan ändå men blocket jag har ska det inte vara nått fel på (?). Tändningen kanske kan vara intressant dock.
    Jag tror snarare på tjuvluft nånstans med tanke på att du har gnista och stiftet blir blött så borde den ju iallafall tända.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  28. #2758
    någon som vet och kan länka eller om ni själva har en fungerande startplatta till ciao med CDI från 2006

    Tacksam för svar

  29. #2759

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Jag tror snarare på tjuvluft nånstans med tanke på att du har gnista och stiftet blir blött så borde den ju iallafall tända.
    Hur rekommenderar du att söka efter tjuvluft? Alla packningar är hela... Tog en ny packning mellan cylinder och block, och packningen mellan cylinder och topp var hel och plan.

  30. #2760
    Viktor: jag har komplett Elektronisk tändning med
    Svänghjul om du är intresserad. Även ett halft brytarlöst block som går att laga. Gick hål när jag skulle ge mig på att få ner simo. Pluggen sitter i.

    Kolla packboxen och bussningen i förgasaren å
    Moppemorfar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in