Sidan 77 av 106 Första ... 2767757677787987 ... Sista
  1. #2281
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    En till fråga: det sitter som en skumgummibit fastklämd på kondensatorn. Vad är den till för och är den nödvändig? Lånar CiaoKalles bild:

    Den ska vara infettad och smörja för brytaren
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  2. #2282
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Den ska vara infettad och smörja för brytaren
    Super, tack! Vilken typ av fett bör jag använda? Lagerfett?

  3. #2283
    Jag vill lära mig mer om variator och koppling till min SuperBravo.

    Har köpt en Malossi-variator, en 51 3863 eftersom den som satt på min motor var svetsad på plats och dessutom glapp.
    Jag är ju ute efter bästa acc före hög toppfart så jag ställer lite nybörjarfrågor så får ni som vet förklara för mig.

    Det medföljer svarta rullar märkta 4,7 gram.
    Om man monterar lättare rullar börjar väl variatorn att flytta sig först på högra varvtal?
    Vad finns det för rullar med annan vikt och vilken rekommenderas för mitt syfte?

    Det följde med ett par distanser, den ena i stål och den andra i plast.
    Stålistansen skall väl sitta innerst och trycka mot svänghjulet?

    Plastdistansen passar på axlen som centrerar variatorn, om man har den monterad mellan den inre, fasta brickan och den rörliga delen sitter
    remmen närmare utgående axel och det bör innebära lägre utväxling= bättre acc och styrka men lägre toppfart, är det rätt?

    I Malossi-variatorn följde även en grov gul fjäder med, som jag fattar det är den avsedd för kopplingen, rätt?
    Jag köpte även en ny koppling, en CPL IMI, kan jag montera den gula fjädern i den kopplingen och vilken skillnad gör den?
    Är den gula fjädern hårdare än den fjäder som sitter monterad i min nya koppling boder det innebära att remmen hålls uppe längre vilket borde innebära högre toppfart eller
    Är kopplingens remmskiva rörlig bara för att variatorn tvingar remmen att flytta sig och därmed måste kopplingens rörelse hålla remmen sträckt?

    Om jag vill att kopplingen skall börja greppa vid ett högre varvtal borde det innebära lättare kopplingsbackar, finns det sådana backar eller får man modifiera dom själv?

    Jag har mycket kvar att lära om dessa kopplingar och variatorer, hoppas att ni har tålamod med mig.

  4. #2284

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Jag vill lära mig mer om variator och koppling till min SuperBravo.

    Har köpt en Malossi-variator, en 51 3863 eftersom den som satt på min motor var svetsad på plats och dessutom glapp.
    Jag är ju ute efter bästa acc före hög toppfart så jag ställer lite nybörjarfrågor så får ni som vet förklara för mig.

    Det medföljer svarta rullar märkta 4,7 gram.
    Om man monterar lättare rullar börjar väl variatorn att flytta sig först på högra varvtal?
    Vad finns det för rullar med annan vikt och vilken rekommenderas för mitt syfte?

    Det följde med ett par distanser, den ena i stål och den andra i plast.
    Stålistansen skall väl sitta innerst och trycka mot svänghjulet?

    Plastdistansen passar på axlen som centrerar variatorn, om man har den monterad mellan den inre, fasta brickan och den rörliga delen sitter
    remmen närmare utgående axel och det bör innebära lägre utväxling= bättre acc och styrka men lägre toppfart, är det rätt?

    I Malossi-variatorn följde även en grov gul fjäder med, som jag fattar det är den avsedd för kopplingen, rätt?
    Jag köpte även en ny koppling, en CPL IMI, kan jag montera den gula fjädern i den kopplingen och vilken skillnad gör den?
    Är den gula fjädern hårdare än den fjäder som sitter monterad i min nya koppling boder det innebära att remmen hålls uppe längre vilket borde innebära högre toppfart eller
    Är kopplingens remmskiva rörlig bara för att variatorn tvingar remmen att flytta sig och därmed måste kopplingens rörelse hålla remmen sträckt?

    Om jag vill att kopplingen skall börja greppa vid ett högre varvtal borde det innebära lättare kopplingsbackar, finns det sådana backar eller får man modifiera dom själv?

    Jag har mycket kvar att lära om dessa kopplingar och variatorer, hoppas att ni har tålamod med mig.
    om variatorn så kan jag inte mer än att "rullarna" vikterna gör att du får olika karaktär, lättare ger bättre axx och tyngre högre topp. dock inom vissa gränser.

    och kopplingen bestämmer ju när motorn ska greppa, man bestämmer när den ska greppa genom att byta fjädrarna mellan backarna, inte backarna om det är samma som i vanliga ciao finns ju fjädrar att köpa lite överallt. t.ex. cykelkraft.
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  5. #2285
    har klyvt en cioa motor precis och slka byta packningar i den. men ska ställa in tändningen med och vill vet hur man gör det _D

  6. #2286

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av nilin36 Visa inlägg
    har klyvt en cioa motor precis och slka byta packningar i den. men ska ställa in tändningen med och vill vet hur man gör det _D
    Snurra veven och lås den i läget så brytarna är ute(i öppet läge alltså) , lossa på skruven och ta ett bladmått på 0,4mm och sätt emellan , håll ihop brytarspetsarna medans du skruvar åt skruven. Har för mig att jag gjorde så.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  7. #2287
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Snurra veven och lås den i läget så brytarna är ute(i öppet läge alltså) , lossa på skruven och ta ett bladmått på 0,4mm och sätt emellan , håll ihop brytarspetsarna medans du skruvar åt skruven. Har för mig att jag gjorde så.
    okej verkar lite kompliserat, har aldrig klyvt och pillat med tändning/vev inann. får vväll testa mig fram

  8. #2288

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av nilin36 Visa inlägg
    okej verkar lite kompliserat, har aldrig klyvt och pillat med tändning/vev inann. får vväll testa mig fram
    men har du ett bladnått så är det sjukt lätt om du smäller ihop motorn så ser du hur du ska göra
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  9. #2289
    Fixade polarens Ciao så fint (bytte kolv och cylinder, satte på nya kolvringar), en vecka senare ser kolven ut så här:


    Halva nedre kolvringen har knäckts av och är i hundra små bitar, kolven har som ni ser pajat totalt och cylindern är skuren. Toppen av kolven full med sot och fula jack. Dessutom hade det läckt ut en massa tjock, svart olja mellan cylindern och blocket. Vad kan ha orsakat det? Tändstiftet var för ljust (ljusgrått) i färgen.

    Bytte kolv, ringar och cylinder igen, klöv blocket och plockade bort alla små metallbitar, bytte packningar och satte ihop allt igen. Nu funkar det bara att starta motorn med borrmaskin, springer man snurrar kopplingen men svänghjulet står still. Har testat med två olika kopplingar så det är inte kopplingen det är fel på. Några tips?
    Senast redigerat av Hebbe den 2011-10-31 klockan 20:46.

  10. #2290
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Fixade polarens Ciao så fint (bytte kolv och cylinder, satte på nya kolvringar), en vecka senare ser kolven ut så här:


    Halva nedre kolvringen har knäckts av och är i hundra små bitar, kolven har som ni ser pajat totalt och cylindern är skuren. Toppen av kolven full med sot och fula jack. Dessutom hade det läckt ut en massa tjock, svart olja mellan cylindern och blocket. Vad kan ha orsakat det? Tändstiftet var för ljust (ljusgrått) i färgen.

    Bytte kolv, ringar och cylinder igen, klöv blocket och plockade bort alla små metallbitar, bytte packningar och satte ihop allt igen. Nu funkar det bara att starta motorn med borrmaskin, springer man snurrar kopplingen men svänghjulet står still. Har testat med två olika kopplingar så det är inte kopplingen det är fel på. Några tips?
    Förmodligen så har nog lite skit kommit in via luftburken eller så Oljan kan bero på att cylinderfotspackningen var trasig eller att något är skevt.

    Angående kopplingen, är du säker på att det inte är något kladd på startbackarna? Isåfall så blir det precis som du beskriver ovan
    Annars är det mycket möjligt att det är något knasigt med kryss kilen
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  11. #2291
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Förmodligen så har nog lite skit kommit in via luftburken eller så Oljan kan bero på att cylinderfotspackningen var trasig eller att något är skevt.

    Angående kopplingen, är du säker på att det inte är något kladd på startbackarna? Isåfall så blir det precis som du beskriver ovan
    Annars är det mycket möjligt att det är något knasigt med kryss kilen
    Tack men jag har kollat både startbackar och krysskil.

  12. #2292
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Tack men jag har kollat både startbackar och krysskil.
    Inte så att kopplingen är fettig där backarna ska greppa? Rekommenderar att blåsa rent med lite bromsrengöring
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  13. #2293
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Inte så att kopplingen är fettig där backarna ska greppa? Rekommenderar att blåsa rent med lite bromsrengöring
    Har faktiskt nyligen gjort rent dem med bromsrengöring. Dessutom har jag som sagt testat med två kopplingar, varav båda ska fungera (har testat dem på en annan moped och då har de funkat).

  14. #2294
    Tjenare har i dag plockat i sär min ciao pga. att den knallade som fan i går och sen tvärr dog den. när jag tog bort sväng hjulet och kollade hur det såg ut var det tjockt med olja. Är det en packning som gått? Sen undra jag en sak till. vad heter ringen som brytaren åker på? för den var "ner svarvad" av brytaren kanske behöver en ny sån med?

  15. #2295
    Tja!
    Fick lite problem med ciaoen igår. Hade åkt kanske 3-4 kilometer och allting gick bra men precis innan jag var hemma i nedförsbacken när jag släpper på gasen så dog den. Jag startade den igen och körde hem. När jag sen var hemma så testade jag starta ciaonen igen men det hände inget. Den hade gnista om allt sånt men den hoppade liksom aldrig igång.

    Vad kan felet vara?


    / E
    / E

  16. #2296
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av densvenske Visa inlägg
    Tjenare har i dag plockat i sär min ciao pga. att den knallade som fan i går och sen tvärr dog den. när jag tog bort sväng hjulet och kollade hur det såg ut var det tjockt med olja. Är det en packning som gått? Sen undra jag en sak till. vad heter ringen som brytaren åker på? för den var "ner svarvad" av brytaren kanske behöver en ny sån med?
    Packboxen är kanske slut? Dock vet jag faktiskt inte vad den där delen heter som brytarn snurrar på, men den bör finnas på Cykelkraft

    Citat Ursprungligen postat av Enqan Visa inlägg
    Tja!
    Fick lite problem med ciaoen igår. Hade åkt kanske 3-4 kilometer och allting gick bra men precis innan jag var hemma i nedförsbacken när jag släpper på gasen så dog den. Jag startade den igen och körde hem. När jag sen var hemma så testade jag starta ciaonen igen men det hände inget. Den hade gnista om allt sånt men den hoppade liksom aldrig igång.

    Vad kan felet vara?


    / E
    Skit i förgasarn?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  17. #2297
    [QUOTE=Holmqvist;304853]Packboxen är kanske slut? Dock vet jag faktiskt inte vad den där delen heter som brytarn snurrar på, men den bör finnas på Cykelkraft



    Okej det var synd för jag hittar inte den och hade tänkt beställa från mopshop :/ Tack för snabbt svar!

  18. #2298
    [QUOTE=densvenske;304869]
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Packboxen är kanske slut? Dock vet jag faktiskt inte vad den där delen heter som brytarn snurrar på, men den bör finnas på Cykelkraft



    Okej det var synd för jag hittar inte den och hade tänkt beställa från mopshop :/ Tack för snabbt svar!
    Jag har en sådan som ser frisk ut, kommer inte att använda den.
    PM´a mig din adress så kommer den i ett vadderat kuvert kostnadsfritt.

  19. #2299
    [QUOTE=Coolvette;304880]
    Citat Ursprungligen postat av densvenske Visa inlägg

    Jag har en sådan som ser frisk ut, kommer inte att använda den.
    PM´a mig din adress så kommer den i ett vadderat kuvert kostnadsfritt.
    har skickat pm! med adress!


    vinter snart det märks ungefär samma månad som ciaon dog förra året! och blev inte fixad fören sommaren! :/
    Senast redigerat av densvenske den 2011-11-03 klockan 12:39.

  20. #2300

  21. #2301
    Citat Ursprungligen postat av Ciaopontan Visa inlägg
    jenare jag har en ciao som är uppborrade till 12 mm insuget och en 13 mm förgasare men den startar inte den har ständning men vill inte starta men när jag sätter på min gamla orginal förgasare på 8 mm så startar den och går en stund på tomgång men så fort man gasar så dör den snälla hjälp mig så fort ni kan
    testa pilla runt med lite munstycken

  22. #2302

  23. #2303

  24. #2304
    Kolla så att det verkligen kommer fram ordentligt med bensin.

    Låter som om du har dåligt flöde till förgasaren.

  25. #2305
    Citat Ursprungligen postat av Ciaopontan Visa inlägg
    jag har prövat 72 40 42 44 46 48 66 inget av dem funkar
    Skulle testat typ 54,testa utan filter först

  26. #2306
    Smartaste/Lättaste sättet att polera fälgkanterna på alu fälgar?

  27. #2307
    någon som kan hjälpa mig min bensin kran lossnade på min piaggo caio från 80 och vet inte vad jag ska göra

  28. #2308
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Packboxen är kanske slut? Dock vet jag faktiskt inte vad den där delen heter som brytarn snurrar på, men den bör finnas på Cykelkraft



    Skit i förgasarn?

    Den heter tändnockel.
    Moppemorfar

  29. #2309

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Om man vill montera en Puch Maxi gaffel på en ciao så byter man bara lagerskålar till puch maxi, eller ?
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  30. #2310
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Om man vill montera en Puch Maxi gaffel på en ciao så byter man bara lagerskålar till puch maxi, eller ?
    Ja det måste du nog göra. För maxi gaffeln är ju större i diameter än en vanlig ciaogaffel. Tror 28mm? Så du måste väl trixa lite för att först få på gaffeln.
    Jag kan ju ha fel men är nästan säker på att det är så här
    Moppemorfar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in