Sidan 94 av 106 Första ... 44849293949596104 ... Sista
  1. #2791
    baghee, luftfiltret ser ut som en tesil, däremot så är dämpen "orginalaktig". du menar mao att orginalsystemet stryper så fruktansvärt att den knappt går?

  2. #2792
    Citat Ursprungligen postat av janne Visa inlägg
    baghee, luftfiltret ser ut som en tesil, däremot så är dämpen "orginalaktig". du menar mao att orginalsystemet stryper så fruktansvärt att den knappt går?
    Jag menar att original dämp kanske inta funkar så bra med den soppa/ luft blandning som du har nu efter plugg knack och borrning, kan ju vara så att den får för mycket luft och att det är därför den går på choken, du kan även behöva ett kralligare stift. 66 munstycke är för stort om du har org,dämp. testa 54-56-58.
    Och sist så kan ju föggen ha pajjat, låna en annan om du kan o prova.
    Det är lite knepigare med Baghee, den är inte helt identisk i motorn med Ciao.

  3. #2793
    jag svarar på min egen fråga.....jag gjorde ett experiment och slet av dämparen och provade, det blev skillnad kan jag säga så nu blir det att fixa bättre dämp, å så får jag rycka stiftet emellanåt och kolla färgen på det.

    TACK FÖR ATT DU ENGAGERADE DIG!!

  4. #2794
    Lungt. no problemo!

  5. #2795
    Tjenare alla! Tog ett tag att ta sig igenom alla 94 sidorna . Har två frågor. Har en ciao som jag uppskattar är från runt 80 talet. Ibland börjar det rinna ut bensin från förgasaren där luften ska åka in. Ser att det droppar under och när jag tar av luftburken rinner det ut bensin där. Är det flottören som krånglar ? Förgasaren är dem billiga från cykelkraft.(Kina).

    Undrar också om motorn ska ge 6v? Så om jag mäter med multimeter ur motorn ska det ligga på 6v? Ställer på likström och sedan 20v intervallet på multimetern? I nuläget ger den från 1-4 volt och det pendlar rejält. Får en väldigt svag gnista men det tänder inte. Någon som har en ide om vad felet kan vara. Brytare? Kondensator?

    Tack på förhand Markus

  6. #2796
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  7. #2797
    Citat Ursprungligen postat av mn87 Visa inlägg
    Tjenare alla! Tog ett tag att ta sig igenom alla 94 sidorna . Har två frågor. Har en ciao som jag uppskattar är från runt 80 talet. Ibland börjar det rinna ut bensin från förgasaren där luften ska åka in. Ser att det droppar under och när jag tar av luftburken rinner det ut bensin där. Är det flottören som krånglar ? Förgasaren är dem billiga från cykelkraft.(Kina).

    Undrar också om motorn ska ge 6v? Så om jag mäter med multimeter ur motorn ska det ligga på 6v? Ställer på likström och sedan 20v intervallet på multimetern? I nuläget ger den från 1-4 volt och det pendlar rejält. Får en väldigt svag gnista men det tänder inte. Någon som har en ide om vad felet kan vara. Brytare? Kondensator?

    Tack på förhand Markus
    Kan du ge lite mer info?

    Ska ge 6 volt, så kondensator, brytare, tändspole ja till alla tre men hur mäter du? drar du upp den på stödet och trampar järnet medans en polare mäter? mät båda utgångarna dvs kabeln till lyset och kabeln till tändspolen, kolla att tändhatten sitter bra, både på stiftet och skruvad på tändkabeln, vad har du för mått på brytaren? ska vara 0.40, vad har du för mått på stiftet? ska vara 0.40, vad har du för olja/soppa blandning? ska vara 2% inte "jag blandar i tanken på en höft" . Är kolvringarna hela? inget komp inget vakum = soppa i luftburken och motorn startar inte, Kina fuggen vilket munstycke? original Kina 13/13 kan vara allt mellan 58-68 även om det står 66 på den, Dellorto har en helt annan kvallitet på sina munstycken.

  8. #2798
    Nån som säljer 94 remskiva + rem? Skriv till mig i pm isf

  9. #2799
    Mäter ström ur motorn med skruvdragare kopplad till vevaxeln. Motorn lös. Får ingen jämn ström alls, pendlar mellan 1- 8 volt mest nere vid 2-3 volt. Någon som har en tanke om vad som kan vara fel? Brytarna, kodningen eller spolen? Vad börjar man att göra? Brytare inställt på 0,4mm.

  10. #2800
    Låter som kondingen om du får samma spänning på båda utgångarna, kolla så att den bruna bakelit klacken på brytarspetsen inte är spräckt eller nersliten.

  11. #2801
    Citat Ursprungligen postat av kenthas Visa inlägg
    Låter som kondingen om du får samma spänning på båda utgångarna, kolla så att den bruna bakelit klacken på brytarspetsen inte är spräckt eller nersliten.
    Update !! Slipade lite på brytarna och fick 6v ur motorn. Mycket fin gnista nu.
    mopeden går dock kasst tror detektiv beror på för mycket bensin ( blött stift). Orginalmotor enda trim är badsnake och en pristförgasaren från cykelkraft för 299~ tror det sitter på 52 munstycke. Vad tror ni jag borde köra för munstycke?

    Med vänlig hälsning, markus

  12. #2802
    Vad ska jag har för munstycke till min fögge när jag har lite portad 60cc, 13mm förgasare, badsnake rör ?

  13. #2803
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av mn87 Visa inlägg
    Update !! Slipade lite på brytarna och fick 6v ur motorn. Mycket fin gnista nu.
    mopeden går dock kasst tror detektiv beror på för mycket bensin ( blött stift). Orginalmotor enda trim är badsnake och en pristförgasaren från cykelkraft för 299~ tror det sitter på 52 munstycke. Vad tror ni jag borde köra för munstycke?

    Med vänlig hälsning, markus
    Pröva runt 43.

    Citat Ursprungligen postat av Jacobsson Visa inlägg
    Vad ska jag har för munstycke till min fögge när jag har lite portad 60cc, 13mm förgasare, badsnake rör ?
    60-70
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  14. #2804
    Tack för ett snabbt svar jag kör nog på alldeles för litet munstycke eftersom den knappt orkar i uppförsbackarna och går inte rent på raksträckor, har precis satt på 60cc så måste köra in cylindern bättre, men jag fick ta bort de hårda kopplingsfjädrarna eftersom den slirade helatiden och inte orkade dra i väg..

  15. #2805
    Citat Ursprungligen postat av Jacobsson Visa inlägg
    Tack för ett snabbt svar jag kör nog på alldeles för litet munstycke eftersom den knappt orkar i uppförsbackarna och går inte rent på raksträckor, har precis satt på 60cc så måste köra in cylindern bättre, men jag fick ta bort de hårda kopplingsfjädrarna eftersom den slirade helatiden och inte orkade dra i väg..
    Kör inte mer förrän du bytt till ett större munstycke, helst FÖR stort, då mager förbränning ger högre motortemperatur och det är knappast bra, i synnerhet under inkörningen.

  16. #2806
    Har en Bravo men de är väl samma motor som ciao så tänkte att ja kunde posta här. Har nyligen bytt kondensator brytare och stift. Har även gjort rent förgasaren, laga en spricka i motorblocket. Och nu går den igång som den ska och jag kunde åka fram och tillbaks ett tag utan problem men sen dör den bara och vill inte starta på ett tag verkar det som. Jag kollade stiftet och det såg lite vit/brunt ut. Någon som vet vad som kan vara fel?..

  17. #2807
    Låter som om du har ett tätt tanklock, då kommer ingen luft in och ingen bensin rinner ut.
    Prova och kör utan tanklocket och se om det är någon skillnad.

    Annars kan det vara tändspolen som spökar när den blir varm.

  18. #2808
    Citat Ursprungligen postat av janne Visa inlägg
    definiera sönderborrad förgasare?!

    Har nämligen lite samma bekymmer....pluggen dragen och något borrat men tätar mot veven. CDI Tändning som funkar, förgasare som är uppborrad till 13mm 66mm munstycke, kollat kompet som är bra. MEN den går endast med choke och fullgas varvar dock bara något högre än tomgång lättar man på choken något så varvar den upp med dör sen.

    tack på förhand!!
    faan- fortsatta problem

    har nu skaffat jamarcool effektdämp och börjat exprimentera med munstycken. 62mm går aldeles för fett, 60 ej provat,58 går bra på höga varv,56 samma som 58, 54 går för tunnt. men nu till det stora problemet - jag kan inte få den å gå på tomgång, den är helt död på låga varv men går jävligt bra på mellan/högvarv.
    nu är jag inne på att sätta dig orginal fuggen men med något större munstycke för att se om det är någon skillnad- eller är det nån som har något bättre tips??

  19. #2809
    Finns det inget munstycke du testat som den bra på ,så låter det som förgasaren tagit skada när du borrade upp den?

  20. #2810
    Har äntligen fått den portade 60cc cyllen att gå ganska bra efter att jag satt på rätt munstycke i förgasaren. Men det är inte stor skillnad från förut. Kom på att insuget är helt orginal så förgasaren gör ingen skillnad , och jag får ju knappast ut effekten av 60cc cyllen heller nu. Kan någon länka en tråd eller berätta hur/tips på hur man tar bort den/filar/borrar ut den ? Inte jag som utför arbetet men han behöver veta var den sitter. Sitter den vid insuget precis intill förgasare eller i ingången till förbränningskammaren? Ska man fila påbåda ställerna? Måste man klyva motorn ? Blev många frågor men hade vart jäkligt schysst om någon kan besvara dem /Samuel J

  21. #2811

  22. #2812
    Aha tack ! Jag förstår nu

  23. #2813

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Ingen som råkar ha ett billigt trimrör liggandes ?
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  24. #2814
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Ingen som råkar ha ett billigt trimrör liggandes ?
    Ett flång nytt Polini TopOne, aldrig använt, för 600 plus frakt...?

  25. #2815
    Hej Allesammans! Undrar om någon har ett bra tips på hur jag kan laga min förgasare som har gått sönder i skruvfästet det man klämmer runt insuget. Det är orginal insug vi snackar om.

  26. #2816
    Hej, har lite problem med ciao:en.
    Problemet är att bakhjulet snurrar på tomgången.
    Detta blev när jag bytte bakdäcket. Kopplingen greppar alltså på tomgången och detta skedde inte tidigare. Spelet mellan kopplingsbackar och klockan är på ca 1.5 mm skulle jag tro. Har även märkt att om jag drar åt muttern (som håller kopplingen på veven så) med mutterdragare, så kan jag inte rulla moppen utan att jag drar runt motorn. Så jag undrar om det är något visst moment man ska dra med eller äre helt enkelt något annat som spökar? För övrigt så har jag testat att skruva ner tomgången med det spelar ingen roll, då dör den bara istället.

  27. #2817
    Tjenare Har en fråga. I går så var det såhär att jag och en kompis plockade ner hans ciao och den hade rostat i cylindern så vi rengjorde och smörjde upp. och sen när vi statte i hop den så startade den lite på startgas men sen efter 2 försök så tvär låste sig ciaon har den nypit eller skar den?

  28. #2818
    Citat Ursprungligen postat av Anchull Visa inlägg
    Hej, har lite problem med ciao:en.
    Problemet är att bakhjulet snurrar på tomgången.
    Detta blev när jag bytte bakdäcket. Kopplingen greppar alltså på tomgången och detta skedde inte tidigare. Spelet mellan kopplingsbackar och klockan är på ca 1.5 mm skulle jag tro. Har även märkt att om jag drar åt muttern (som håller kopplingen på veven så) med mutterdragare, så kan jag inte rulla moppen utan att jag drar runt motorn. Så jag undrar om det är något visst moment man ska dra med eller äre helt enkelt något annat som spökar? För övrigt så har jag testat att skruva ner tomgången med det spelar ingen roll, då dör den bara istället.
    Har du tagit av kopplingen och satt brickan med flänsen åt fel håll? Brickan sitter på vevaxeln innan kopplingen med flänsen utåt har jag för mig.

  29. #2819
    Oj , jag menade om du inte pressat den så är den nog inte skuren..

  30. #2820
    Var hade den rostat någonstans. Var de inne i förbränningskammaren eller i utblåset/insuget annars har nog inte rosten någon betydelse. Hur gjorde ni för att ta bort rosten? det kan ju ha vart något ni förstört då i cylindern? De låter inte som cylindern har skurit eftersom det ser man tydligt på kolvensyta om den gjort. Dessutom startar motorn oftast även fast den har skurits lite. Har du pressat motorn i en lång brant nedförsbacke då missljud uppkommit och du har fortsatt gasa , isf har du nog inte skurit den..
    Senast redigerat av Jacobsson den 2012-06-16 klockan 15:57.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in