Sidan 78 av 106 Första ... 2868767778798088 ... Sista
  1. #2311

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Nej! Den är lite större i diameter än en vanlig ciaogaffel. Tror 28mm? Så du måste väl trixa lite för att först få på gaffeln. Sen de vanliga lagerskålarna lär vara för små...
    Jag kan ju ha fel men är nästan säker på att det är så här
    You lost me , vah ?

    Är "Hålet" för Gaffelröret för litet eller vadå ?
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  2. #2312
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Om man vill montera en Puch Maxi gaffel på en ciao så byter man bara lagerskålar till puch maxi, eller ?
    Sedan måste du kapa ramen med cirka 1cm
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  3. #2313

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Sedan måste du kapa ramen med cirka 1cm
    Jahopp , inte mycket att göra åt saken mer än att kapa då
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  4. #2314
    hm suget börjar komma. Söker efter en ciao med alufälgar i sthlms trakten. trasig, skabbig gör inget. Räknar med low cash
    Moppemorfar

  5. #2315

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    hm suget börjar komma. Söker efter en ciao med alufälgar i sthlms trakten. trasig, skabbig gör inget. Räknar med low cash
    Once a ciaonörd , always a ciaonörd
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  6. #2316
    Sladden till tändhatten är av - hur sätter jag dit en ny? Kan jag öppna upp CDI:n på något sätt?


  7. #2317
    Den skall skruvas på plats, det sitter ett gängat stift som kablen skall monteras på, se bilden.

    Det underlättas om du gör en liten anvisning i kablen, precis i centrum där ledarna går, med en syl eller något.
    Inte så djupt, bara så att skruven på CDI´n hittar rätt när du börjar skruva.

    Namn:  CDI.jpg
Visningar: 1094
Storlek:  73,7 KB

    Skruva kablen med en viss känsla, om du bara vrider och vrider kan den börja glappa och sitta dåligt, känn efter när den nått botten.

  8. #2318
    Stort tack! Mitt stift är extremt rostigt och nästan deformerat, gängorna är typ icke-existerande... Hoppas det funkar ändå.

  9. #2319
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Stort tack! Mitt stift är extremt rostigt och nästan deformerat, gängorna är typ icke-existerande... Hoppas det funkar ändå.
    Skaffa kopparpasta och kladda på lite grann innan du skruvar på kabeln, det tror jag hjälper.

  10. #2320
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Skaffa kopparpasta och kladda på lite grann innan du skruvar på kabeln, det tror jag hjälper.
    Ska testas. Vad är kopparpasta och varför är det bra?

  11. #2321

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Ska testas. Vad är kopparpasta och varför är det bra?
    Det brukar man iallafall ha mellan bromsbelägg och kolvar i bromsok så de "klibbar" ihop och fastnar.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  12. #2322
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Ska testas. Vad är kopparpasta och varför är det bra?
    Det leder ström och det sitter kvar på plats, påminner om fett.
    Bra att sätta på skruvar som utsätts för hög värme, bultar vid toppar exempelvis.


    Finns hos Biltema.

  13. #2323
    Tack för svaren! Får bli en tur till Biltema för att fixa kopparpasta innan det blir dags för montering.

    Min nästa fråga: har läst att många modifierar till sina vevar för att matcha storleken på öppningen i insuget, något som förklaras här. Nu har jag filat upp insuget på Super Bravo-blocket jag ska använda till min Ciao så att det är bra mycket större än original, och undrar om jag borde modifiera min originalvev så att den bättre matchar det större/längre insugshålet. Är det nödvändigt, och tror ni att det skulle göra stor skillnad på hur motorn presterar?

    Är det något som kan förklara på vilket sätt vevens utformning påverkar prestandan?

  14. #2324
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Är det något som kan förklara på vilket sätt vevens utformning påverkar prestandan?
    Porten som du filat upp öppnar för bränsleblandningens väg in till vevhuset och sedan vidare upp i cylinderns förbränningsrum via överströmmningskanalerna.
    Ju längre inloppet är öppet desto med bränsleblandning hinner motorn suga in och desto mer hinner förbränningsrummet fyllas, förutsatt att överströmningskanalerna också kan transportera mer.

    Många mopeder har ett insug som styrs direkt av kolvens skört, när kolven går upp öppnas insuget och stängs när kolven är på väg ner igen.
    På kolvstyrda insug är det vanligt att fila ur ett jack som öppnar, och stänger, insuget tidigare och senare, så kallad "jackad kolv".

    På en Ciao så styrs insugstiderna av vevaxlens ena balansvikt, det är den plana delen som ligger väldigt tätt emot ytan du filat upp, som stänger och öppnar för bränsleblandningen.

    Denna bilden är tydlig över vad som påverkas vid en modifiering av vevaxlen:

    Namn:  Foto-UUM3GTJL.jpg
Visningar: 1055
Storlek:  28,5 KB

    När du tar bort material på ena sidan öppnas kanalen in och på den andra sidan stängs kanalen, hur mycket tiderna ändras beror på hur mycket material som tas bort.
    Skall du göra denna modifiering håll dig till de mått som kan hittas i guiden, det finns en gräns för vad som är lämpligt, liksom på allt annat.
    Nyttan kan snabbt vändas i negativ riktning om man tror att effektmöjligheten bara blir större ju mer man tar, det kan bli för mycket och effekten kan saboteras.
    Dessutom är ju vexaxlen en balanserad del och att ta bort material kommer att påverka balanseringen i negativ riktning men det är inte säkert att du märker det särskilt mycket.

  15. #2325
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Den skall skruvas på plats, det sitter ett gängat stift som kablen skall monteras på, se bilden.

    Det underlättas om du gör en liten anvisning i kablen, precis i centrum där ledarna går, med en syl eller något.
    Inte så djupt, bara så att skruven på CDI´n hittar rätt när du börjar skruva.

    Namn:  CDI.jpg
Visningar: 1094
Storlek:  73,7 KB

    Skruva kablen med en viss känsla, om du bara vrider och vrider kan den börja glappa och sitta dåligt, känn efter när den nått botten.
    Mitt CDI-stift, inte riktigt lika snyggt som ditt:

  16. #2326
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Porten som du filat upp öppnar för bränsleblandningens väg in till vevhuset och sedan vidare upp i cylinderns förbränningsrum via överströmmningskanalerna.
    Ju längre inloppet är öppet desto med bränsleblandning hinner motorn suga in och desto mer hinner förbränningsrummet fyllas, förutsatt att överströmningskanalerna också kan transportera mer.

    Många mopeder har ett insug som styrs direkt av kolvens skört, när kolven går upp öppnas insuget och stängs när kolven är på väg ner igen.
    På kolvstyrda insug är det vanligt att fila ur ett jack som öppnar, och stänger, insuget tidigare och senare, så kallad "jackad kolv".

    På en Ciao så styrs insugstiderna av vevaxlens ena balansvikt, det är den plana delen som ligger väldigt tätt emot ytan du filat upp, som stänger och öppnar för bränsleblandningen.

    Denna bilden är tydlig över vad som påverkas vid en modifiering av vevaxlen:

    Namn:  Foto-UUM3GTJL.jpg
Visningar: 1055
Storlek:  28,5 KB

    När du tar bort material på ena sidan öppnas kanalen in och på den andra sidan stängs kanalen, hur mycket tiderna ändras beror på hur mycket material som tas bort.
    Skall du göra denna modifiering håll dig till de mått som kan hittas i guiden, det finns en gräns för vad som är lämpligt, liksom på allt annat.
    Nyttan kan snabbt vändas i negativ riktning om man tror att effektmöjligheten bara blir större ju mer man tar, det kan bli för mycket och effekten kan saboteras.
    Dessutom är ju vexaxlen en balanserad del och att ta bort material kommer att påverka balanseringen i negativ riktning men det är inte säkert att du märker det särskilt mycket.
    Tack för en utförlig förklaring (även om jag inte fattade exakt allt)!

    Det är dock inte nödvändigt att ta bort material från veven för att få nytta av större insug, eller?

  17. #2327

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Tack för en utförlig förklaring (även om jag inte fattade exakt allt)!

    Det är dock inte nödvändigt att ta bort material från veven för att få nytta av större insug, eller?
    Nepp
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  18. #2328
    3000s avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Sävedalen (gbg)
    Inlägg
    69
    Ciaon får ingen gnista, har haft isär den för att byta packningar i motorn. Tändstiftet är fint så den borde funka. Felet skulle dock kunna vara att tändspolen inte är jordad, har inte hunnit kolla. Någon som har något annat förslag på vad det kan vara om det inte är jordningen?

  19. #2329

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av 3000 Visa inlägg
    Ciaon får ingen gnista, har haft isär den för att byta packningar i motorn. Tändstiftet är fint så den borde funka. Felet skulle dock kunna vara att tändspolen inte är jordad, har inte hunnit kolla. Någon som har något annat förslag på vad det kan vara om det inte är jordningen?
    Brytarna kanske är brända ? Kolla alla kablar så allt sitter riktigt.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  20. #2330
    3000s avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Sävedalen (gbg)
    Inlägg
    69
    Det var inte jordningen :/ Allt ska sitta rätt men får plocka isär den igen å kolla.

    Alla idéer om vad felet kan vara uppskattas!

  21. #2331
    Citat Ursprungligen postat av 3000 Visa inlägg
    Det var inte jordningen :/ Allt ska sitta rätt men får plocka isär den igen å kolla.

    Alla idéer om vad felet kan vara uppskattas!
    1 kondensator paj
    2 Brytarna är slut eller felinställda.
    3 Tändkabel, tändhatt...
    4 jordfel. Någon kabel kan ligga mot ramen eller blocket. (Till och med inuti)
    Moppemorfar

  22. #2332

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    1 kondensator paj
    2 Brytarna är slut eller felinställda.
    3 Tändkabel, tändhatt...
    4 jordfel. Någon kabel kan ligga mot ramen eller blocket. (Till och med inuti)
    Ciaoar brukar ju gå fast kondisen är pajj , men dom misständer "bara" ?

    Det gjorde ju min i somras iallafall
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  23. #2333
    hm aldrig i livet.. Kondensator paj = ej liv i motorn. Att den misständer beror på att brytarna är felinställda. Enl mina erfarenheter Men den eller något annat kan ha glappat för dig.
    Kan tillägga att utav de XXXX ciao:ar utan gnista som jag renoverat. Har fått gnistan tillbaka 98% av gångerna. Det är helt klart det första jag tittar på om jag stöter på problem.
    Moppemorfar

  24. #2334
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av 3000 Visa inlägg
    Det var inte jordningen :/ Allt ska sitta rätt men får plocka isär den igen å kolla.

    Alla idéer om vad felet kan vara uppskattas!
    Byt brytare och konding så ska det nog lösa sig
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  25. #2335
    3000s avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Sävedalen (gbg)
    Inlägg
    69
    Tack för hjälpen! Ni ciaoveteraner brukar ju ha rätt så ska kolla upp det ni sagt så snart jag får tid

  26. #2336
    Ciao vibrerar ju en del - hur mycket tror ni att det avhjälps genom att svetsa en stång på det här sättet? Kommer ju köra en standard-trim-uppsättning med 43mm cylinder.



    Tycker det ser bättre ut utan synlig ramförstärkning, men om det gör Ciaon mycket stabilare och dämpar vibrationerna bra så vore det något att överväga.

    Sedan har jag upptäckt att ramen är lite sned, så att "sadelstolpen" och bakre delen är böjd lite åt vänster sett bakifrån, har någon något tips om hur man enklast böjer tillbaka den?

  27. #2337
    Polarens Ciao baktänder, smäller som fan och går allmänt asdåligt. Nu startar den knappt. Vi har testat att ställa in brytaren, som f.ö. är nästan helt ny. Kondensatorn som sitter i är dock rätt gammal. Kan det ha med kondensatorn att göra?

  28. #2338
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Polarens Ciao baktänder, smäller som fan och går allmänt asdåligt. Nu startar den knappt. Vi har testat att ställa in brytaren, som f.ö. är nästan helt ny. Kondensatorn som sitter i är dock rätt gammal. Kan det ha med kondensatorn att göra?
    gick den bra när det var varmt ute ? annars testa gå upp några storlekar i munnstycke

  29. #2339
    Citat Ursprungligen postat av CiaoKalle Visa inlägg
    gick den bra när det var varmt ute ? annars testa gå upp några storlekar i munnstycke
    Det var första gången den kördes med exakt de här delarna - grejen är att svänghjulet monterades snett en gång tidigare så att ljusspolkabeln och kondensatorkabeln skavdes sönder, så vi satte på en ny ljusspole och en gammal kondensator från en skrotad Ciao-motor. Den är helt original bortsett från 13/13-förgasare och uppfilat insug, och det sitter redan ett något större munstycke på. Tror du verkligen att det kan vara munstycket som är problemet? Den gick perfekt med det här munstycket ett litet tag förut, dock med annan kondensator.

  30. #2340
    det kan vara kondensatorn. Annars brukar man byta upp några storlekar i munnstycke när det e kallt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in