Ämne: Eu -> 30

Eu -> 30

Tjenare! Funderar på att köpa en gilera stalker (EU)
    Men, jag har ett 30 bevis.. Och så som jag har fått reda på så är det ingen större skillnad mellan en EU och en 30.
    Utan att en 30 moppe är en ''strypt'' version av en EU..

Så om jag stryper den så att det blir som en 30 moppe och polisen stoppar mig, kan jag åka dit för att köra på en EU ist för en 30 när jag har 30 bevis?

MVH

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Du kan och du kommer åka dit på det.

Är ganska säker på att polisen kommer ta dig för att du kör på en Eu moped när du inte har behörigheten att köra den, även om den går i 30. Om man nu kan regga om en EU mopeden till en 30 moped kan jag tyvärr inte svara på.

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Haha när polisen stannade mig berättade dom om en kille som hade gjort som dig! Han åkte iaf dit..

Och nej det går inte att regga om en EU till 30/25

Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Och nej det går inte att regga om en EU till 30/25
    Hur finns det då en massa klass 2 Slider's och Aerox? Är det riktigt gamla med nya kåpor eller liknande?
    Girl: can you tell me something? Boy: sure.. what? Girl: what's your favourite? thing, all categories? Boy: hmm.. it starts with "s" and ends? with "ex". Girl: Sex is the only thing you think about... Boy: n0000b! it's SKRILLEX!

Citat Ursprungligen postat av fleo Visa inlägg
    Hur finns det då en massa klass 2 Slider's och Aerox? Är det riktigt gamla med nya kåpor eller liknande?
    Ja, antagligen. Aerox har ju tillverkats sedan 98 och då var väl alla klass 2(?), det är väl samma med Slider då antar jag.

Då är det väl EU25?

Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Oftast ja

Kan ju vara ett ihopplock, tex som min senda

Motor -09
    Gaffel -05
    Sving -05
    Hjulen -06

Dock är ramen från 01 Så det är en 30 moped som är lite uppdaterad kan man väll säga

Annars kan det ju vara en eu moped som vart stulen och fått sitt ramnummer bortslipat=omöjligt att hitta ägare, då sätter polisen ut den på auktion och säljer den som oreggad moped
    Senast redigerat av Holmqvist den 2011-07-12 klockan 01:08.

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Skulle köpa den och skita i att strypa ner den. Är ganska svårt att åka dit om man är lite ruttad och tänker efter ordentligt hela tiden.

Du lär åka dit på det, kan tänka mig att du kan strypa den. Men isf lär du ju behöva besiktiga om den och dessutom lösa så att infon från ramnumret tex säger att det är en 30 moped. Men varför ska du göra det? Trimmar du moppen så åker du ändå dit för olovlig körning eftersom den då klassas som lätt mc, beror ju på hur fort den går. Det är ingen höjdare att puttra omkring i 25km/h.

Rätta mig gärna om jag har fel.
    Mitt stuntprojekt av Gurkiz gamla Neos! Länk HÄR!

Citat Ursprungligen postat av Ackér Visa inlägg
    Du lär åka dit på det, kan tänka mig att du kan strypa den. Men isf lär du ju behöva besiktiga om den och dessutom lösa så att infon från ramnumret tex säger att det är en 30 moped. Men varför ska du göra det? Trimmar du moppen så åker du ändå dit för olovlig körning eftersom den då klassas som lätt mc, beror ju på hur fort den går. Det är ingen höjdare att puttra omkring i 25km/h.

Rätta mig gärna om jag har fel.
    Snubbem har bara kort för 30 moppe ju

om man trimmar en moppe så till den milda grad att den har mer än 11 kw eller vad som gäller för lätt mc, räknas den, hypotetiskt, då som mellanklass mc?

Jag bor i en liten stad med ca. 12k invånare.. Alla åker omkring med trimmade saker
    Och vi har väll ca. 2 poliser som är stationerade här i åmål.

Men om jag har fattat rätt så är det alltså ram nr. som det handlar om, aiight?
    Men skulle det bli grövre straff om jag kör en trimmad eu moped.?

(den toppar 105km/h)

Citat Ursprungligen postat av BorraBon Visa inlägg
    Jag bor i en liten stad med ca. 12k invånare.. Alla åker omkring med trimmade saker
    Och vi har väll ca. 2 poliser som är stationerade här i åmål.

Men om jag har fattat rätt så är det alltså ram nr. som det handlar om, aiight?
    Men skulle det bli grövre straff om jag kör en trimmad eu moped.?

(den toppar 105km/h)
    Alltså, du kan ju köpa en ram som har varit en 30 moped och bara flytta över alla grejer, men varför inte köpa en 30 moppe från början då liksom. För att minimera straffet om du blir tagen skulle jag råda dig att faktiskt fixa en 30 moped istället.

Vad har du för setup om den nu går 105 km/h förresten?

3000s avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    snacka med transportstyrelsen igår å frågade om just detta! har också 30-kort det går tydligen inte att avregga en eumoppe. ..om det nu va till nån hjälp

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    eller så ringer du bara till försäkringsbolaget och försäkrar den på ramnummret som en 30moped

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Det går ju, men de är väl inte de bästa ifall dom skulle kolla upp det..
    Jag tror nog inte dom riktigt har tid eller ork att kolla upp varenda moped/ramnummer om det verkligen är en EU eller 30

Jag har hittat en begagnad ram som har vart en 30moppe, så det enda jag behöver göra är att flytta över allt från eu ramen till 30 ramen.. Har jag rätt?

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Det går ju, men de är väl inte de bästa ifall dom skulle kolla upp det..

Men som jag fattat så om man köper en moped utan ramnummer, då kan man försäkra den på sitt personnummer eller liknande?
    De verkar ju konstigt, för isåfall kan man ju gå ut och sno första bästa moped och slipa numret och sen försäkra den på sig själv?
    Det numret som du försäkrat moppen på måste ju finnas på moppen, annars kan dem inte identifiera den. Men visst, du kan försäkra på vilket nummer som helst, räkna dock inte med ersättning om du krockar med nån.
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Abk kommer gå lös med sin kebab

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av BorraBon Visa inlägg
    Jag har hittat en begagnad ram som har vart en 30moppe, så det enda jag behöver göra är att flytta över allt från eu ramen till 30 ramen.. Har jag rätt?
    Japp, bara att sätta igång och leka mulle meck!

Tror dock att det är olagligt att flytta över en hel moped så där sen tuta och köra, köp en 30 moped istället

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av twizzter Visa inlägg
    Tror dock att det är olagligt att flytta över en hel moped så där sen tuta och köra, köp en 30 moped istället
    Skulle alla tänka så skulle det inte finnas så lika många mopeder på blocket t.ex

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in