1. #1

    Bästra motorblock med sand?

    Tjena har lite frågor angående blästring av Derbi motorblock (aluminium) har hört att glas ska vara det bästa för aluminium men nu är det så att jag endast har tillgång till sand på jobbet. har blästrat lite förut men aldrig aluminium, är det någon som har erfarenhet av att blästra aluminium med vanlig sand? Eller kanske finns det någon mjukare sand/material som går att köra i vanlig sandbläster för att göra det lättare. Hur som helst lite tips och trix skulle uppskattas innan jag provar det. Jag har ingen lust att lämna in det på blästring då det kostar pengar och då kan jag lika gärna lacka det. Det är utsidan på blocket som ska blästras eftersom att det är brunt och fult.

    Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så det fick bli här, Tacksam för var!

  2. #2
    Sand + Aluminium = Inte bra

  3. #3
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Tjena har lite frågor angående blästring av Derbi motorblock (aluminium) har hört att glas ska vara det bästa för aluminium men nu är det så att jag endast har tillgång till sand på jobbet. har blästrat lite förut men aldrig aluminium, är det någon som har erfarenhet av att blästra aluminium med vanlig sand? Eller kanske finns det någon mjukare sand/material som går att köra i vanlig sandbläster för att göra det lättare. Hur som helst lite tips och trix skulle uppskattas innan jag provar det. Jag har ingen lust att lämna in det på blästring då det kostar pengar och då kan jag lika gärna lacka det. Det är utsidan på blocket som ska blästras eftersom att det är brunt och fult.

    Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så det fick bli här, Tacksam för var!
    jag har själv blästrat ett yamaha fs1 block med sand vilket gick fint
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  4. #4
    Zäta körde med sand på sitt hyper block, det funkade
    Det var väääääldigt fin sand!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Sand + Aluminium = Inte bra
    Det är jag medveten om, men jag är också medveten om att det funkar om man gör det på rätt/bästa sätt. Det jag inte riktigt vet är hur man ska göra det på rätt/bästa sätt.

    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    jag har själv blästrat ett yamaha fs1 block med sand vilket gick fint
    Okej jo har hört att det funkar i krig, något jag ska tänka på avstånd på munstycket exempel?

  6. #6
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Kört mycket sand på alu. inga problem!
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Det är jag medveten om, men jag är också medveten om att det funkar om man gör det på rätt/bästa sätt. Det jag inte riktigt vet är hur man ska göra det på rätt/bästa sätt.
    Absolut det funkar men undvik att blästra mellan blockhalvorna. Även fast det är finkornig sand blir det väldigt lätt en ojämn yta som är svår att fixa till och speciellt när det gäller mellan blockhalvor.
    Desto bättre kvalitét på aluminiumet ju lättare är det att det bildas porer vid en blästring.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    Kört mycket sand på alu. inga problem!
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Absolut det funkar men undvik att blästra mellan blockhalvorna. Även fast det är finkornig sand blir det väldigt lätt en ojämn yta som är svår att fixa till och speciellt när det gäller mellan blockhalvor.
    Desto bättre kvalitét på aluminiumet ju lättare är det att det bildas porer vid en blästring.
    Tack för tipsen jag ska kolla om det finns någon finkornig sand i verkstan, annars skaffar jag lite och provar lite lätt på något ställe där det inte syns allt för mycket. Blir det okej blästrar jag hela.

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    biltema säljer glassand på säck. den funkar bra som fan.
    Ja men jag är osäker på om den går att köra i blästern vi har på jobbet, kan höra med någon som vet i morgon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in