1. #1

    Går det att köra en veteranmoppe på alkylatbensin 2%

    Hej.
    Jag har en Puch Dakota-76. Vad tror ni - vågar jag köra på alkylatbensin? Om ja - ger det sämre eller bättre effekt.

  2. #2
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Ja det går bra, du kommer knappast märka någon effekt skillnad så det ger verken mer eller mindre effekt.

    får jag fråga varför du ska köra på alkylatbensin? Bättre att köpa vanlig mack soppa och blanda själv.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  3. #3
    Jag tänkte att man slipper besväret/lukten av avgaserna och på naturen. Att alkylatbensin sedan är mer än dubbelt så dyrt avskräcker å andra sidan
    Mår och går sedan moppen inte bättre är det nog inget att tänka på ändå. Tack för svaret att det inte medför någon risk för en gammal moppe.

  4. #4

  5. #5
    Har kört med sån bensin på min flakmoppe från 60talet i ett år nu så det funkar fint
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    funkar, men börjar du köra på det ska du endast köra på det, dom skär efter ett tag om man håller på och blandar
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  7. #7
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    funkar, men börjar du köra på det ska du endast köra på det, dom skär efter ett tag om man håller på och blandar
    polaren kör sin compakt på alkylatbensin och ibland macksoppa . den har inte skurit ännu
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av DennisL Visa inlägg
    polaren kör sin compakt på alkylatbensin och ibland macksoppa . den har inte skurit ännu
    jag har skurit 1 moped, 1 cross(2 ggr), och sen har våra röjsågar/motorsågar skurit ngra ggr pga de :p
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  9. #9
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    jag har skurit 1 moped, 1 cross(2 ggr), och sen har våra röjsågar/motorsågar skurit ngra ggr pga de :p
    Körde du på blandad alkylatbensin eller vanlig ? hehe
    Aldrig varit med om att något skär då polarens far jobbar som trädgårds mästare och använder det hela tiden.

    Det finns en speciellt för 2takt som har olja i sig och en för 4t.
    Sen finns det aspen racing osv också men de behöver man väl inte ge sig in på
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  10. #10

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Alkylatbensin fungerar allderleds utmärkt!

    Köp Aspen 2T, det luktar mindre, det är bättre för miljön osv. Det kostar ej så mycket, 15-20kr per liter vad jag har sett.

    En kompis får sin bensin betald av sin far i utbyte mot att han bara tankar Aspen, fadern vill värna om miljön.



    ÄNDRING:

    Det finns Aspen 2 och Aspen 4. Aspen 4 är oblandad, vanlig, bensin som man kan använda i fyrtaktsmotorer eller tvåtaktsmotorer med separat smörjning. Aspen 2 är bensin som är färdigblandad med 2% tvåtaktsolja.
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  11. #11
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    jag har skurit 1 moped, 1 cross(2 ggr), och sen har våra röjsågar/motorsågar skurit ngra ggr pga de :p
    För står inte hur den kan skära pga att men byter till vanlig macksoppa
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Han menar väl att oljeblandningen blir fel då?
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  13. #13
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Han menar väl att oljeblandningen blir fel då?
    Hur ska den bli fel? du tillsätter ju oljan själv.. då är det inte soppans fel utan det är sopans fel...
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

  14. #14

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Nää men tänkte bara att man inte längre har lika bra koll på hur mycket olja det är i soppan och att sågarna kanske går lite för snålt? Alltså med andra ord sopans fel
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  15. #15
    DennisLs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    hemligt...
    Inlägg
    1 248
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Nää men tänkte bara att man inte längre har lika bra koll på hur mycket olja det är i soppan och att sågarna kanske går lite för snålt? Alltså med andra ord sopans fel
    Då är det inte soppans fel utan han/hon som blandar oljan med bensinens fel. För att man har lika bra koll även fast man blandar själv.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den Robin kan höra hur mycket hästar en moped har, han är ett underverk....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in