1. #1

    Vad kommer hända? Krockade in i en bil med trimmad moppe

    Hejsan!
    För några dagar sedan krockade jag in i en bil med min cross moped. Den är trimmad, inga blinkers osv,oförsäkrad,avställd och jag har inget körkort. (det är en Eu moped)

    Ifall han gjorde en vänstersväng och jag körde in i han för han inte blinkade och gjorde en snabb sväng. Polisen kom och tog moppen osv. Moppen gick runt 90 km/h.

    Någon som vet hur mycket böter och straff jag kommer få?

    Det blev inge skador på min moped men på bilen blev det såhära-
    Namn:  270941_10150233230167880_586297879_7391681_5835181_n.jpg
Visningar: 1728
Storlek:  96,6 KB
    Lite bucklor å så. Någon som har en passat och ungefär samma har hänt och vad det gick på?
    Aja tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Hejsan!
    För några dagar sedan krockade jag in i en bil med min cross moped. Den är trimmad, inga blinkers osv,oförsäkrad,avställd och jag har inget körkort. (det är en Eu moped)

    Ifall han gjorde en vänstersväng och jag körde in i han för han inte blinkade och gjorde en snabb sväng. Polisen kom och tog moppen osv. Moppen gick runt 90 km/h.

    Någon som vet hur mycket böter och straff jag kommer få?

    Det blev inge skador på min moped men på bilen blev det såhära-
    Namn:  270941_10150233230167880_586297879_7391681_5835181_n.jpg
Visningar: 1728
Storlek:  96,6 KB
    Lite bucklor å så. Någon som har en passat och ungefär samma har hänt och vad det gick på?
    Aja tacksam för svar!
    eftersom du inte hade någon försäkring på den så åker du troligtvis på att betala alla reparationer sj, och om du nu åkte avställt, oförsäkrat osv så lär du nog få en saftig böter med lämpet lär nog bli fördröjt med..
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  3. #3
    Kanske några tusen i självrisk + böter så det lär väl gå på 10 000 säkert

  4. #4
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    !0.000 va väl att ta i tycker jag,

    Mitt tips är att vänta på Michél eller någon annan administrator som har lite bättre koll på sånt här.
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  5. #5

  6. #6
    Jag.Stuntars avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Göteborg beatchezzz
    Inlägg
    156
    dom tar alla trimdelar på mopeden

    olovlig körning - nån tusenlapp eller 6 månader fängelse om det är grovt

    antagligen får du gå till rätten, dom bestämmer hur länge lämpet blir försenat (upp til 16 månader)

    Bilen du körde på - antagligen får du betala självrisken till ägaren av bilen, och den kan ju variera.

    jag skulle säga runt 5-8 k

    Ett Tips:
    Prata med ägaren till bilen och se om ni kan göra en deal, det va ju egentligen bilens fel efter som ingen signal gavs för vänster svängen. fråga om ni tex kan dela på självrisken eller nåt liknande
    Senast redigerat av Jag.Stuntar den 2011-07-14 klockan 11:39.
    Go Hard Or Go Home !

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av samueljohansson96 Visa inlägg
    Kanske några tusen i självrisk + böter så det lär väl gå på 10 000 säkert
    Kolla Juristen är i farten


    Du bet ju verkligen dig själv i anus asså

    Du blir återbetalningsskyldig eftersom du saknade försäkring och dessutom var den trimmad och avställd. Du hade inte på vägen att göra.
    Det är inte en domstol som bestämmer om ditt körkortstillstånd blir indraget, utan det är Transportstyrelsen som beslutar hurvida du är lämplig att övningsköra. Normalt 6 månader. Böter brukar landa på 1500 - 3200 kr.Har du nu oflyt så tar dom även och drar in ditt am kort om du nu har ett sådant.

    Låt dina föräldrar göra upp en förlikning med den skadedrabbade.

  8. #8

  9. #9
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Kolla Juristen är i farten


    Du bet ju verkligen dig själv i anus asså

    Du blir återbetalningsskyldig eftersom du saknade försäkring och dessutom var den trimmad och avställd. Du hade inte på vägen att göra.
    Det är inte en domstol som bestämmer om ditt körkortstillstånd blir indraget, utan det är Transportstyrelsen som beslutar hurvida du är lämplig att övningsköra. Normalt 6 månader. Böter brukar landa på 1500 - 3200 kr.Har du nu oflyt så tar dom även och drar in ditt am kort om du nu har ett sådant.

    Låt dina föräldrar göra upp en förlikning med den skadedrabbade.
    Någon som håller lite koll på vad som stämmer! som sagt, vänta på någon som kan tex The_Svensson
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  10. #10
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    Någon som håller lite koll på vad som stämmer! som sagt, vänta på någon som kan tex The_Svensson
    Vad skummar du i, det är ju svensson?

  11. #11

  12. #12
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    Vad skummar du i, det är ju svensson?
    Jag vet, men asså innan, skrev jag att man borde vänta på någon som har lite koll på lagar till exempel en administrator. Sedan kom han och svarade. Förstår du? de va det jag quota som jag väntade på.
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  13. #13
    Tack för alla svar
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Har du fyllt 15?
    Ja det har jag.

  14. #14
    Eftersom bilen tydligen svängde vänster utan att blinka finns det en möjlighet att han anses vara ensam vållande till olyckan, så skadorna på hans bil täcks av hans egen försäkring (om han har försäkring som täcker det givetvis, annars får han inget alls då). Har du sån tur borde du bara åka på det du får "automatiskt" för att ha åkt olagligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in