Sidan 4 av 4 Första ... 234
    Precis klar med intervjun.

Började med att vi hälsade, sedan gick vi och satt oss i vårt vardagsrum. Var en journalist och en fotograf. Båda var väldigt trevliga och hade mycket frågor att ställa. Satt i runt 40 minuter och diskuterade, pratade och delade åsikter. Blev väldigt, väldigt massor med sidor i hans anteckningsblock så nog ska det kunna bli något av det.

Blev även fotograferad i deras bil, där jag föreställde en förare.

Fanken vad skoj det känns! Samtidigt som man gör något bra, så är det en ny upplevelse och man blir uppmärksammad av alla möjliga människor. Håll koll i denna tråden framöver. Lägger upp en länk direkt när det kommer en artikel på deras hemsida!

Philip
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Artikeln kom in idag. Ska bara fixa en tidning med, sen lägger jag upp allt om den.

Artikeln finns på Internet också, men man behöver medlemskap på tidningshemsidan för att få tillgång till hela!

Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Haha roligt att få se

http://www.bltsydostran.se/nyheter/k...na(2872406).gm

Skriver artikeln här under, eftersom att man inte kan se hela artikeln på hemsidan.

Han vill stoppa buskörningarna

Körde själv trimmat och blev gripen av polisen

Karlshamn

Philip Ingvarsson, 17 år, har tröttnat på buskörande mopedister i Karlshamn. Philip har själv kört trimmad moppe - och blivit gripen av polisen. - De som kör tänker inte på vad som händer vid en krock, säger han.

Philip Ingvarsson har övningskört med bil sedan februari. För honom har det varit en ögonöppnare. - Jag ser säkerheten i trafiken från ett helt annat perspektiv nu. Jag har själv kört trimmade mopeder när jag var femton. Då märkte jag inte riskerna som jag ser i dag.

Buskörande mopedister
    Philip berättar att han ständigt stöter på buskörande crossförare och mopedister när han är ute och övningskör runt omkring i Karlshamn.
    För bara några dagar sedan blev han omkörd av en gul crosscykel på en väg där maxhastigheten var femtio kilometer i timmen. -J ag tittade i backspegeln och såg att den låg långt bakom mig. Sen tittar jag fram och helt plötsligt kör den om mig i minst åttio, möjligen nittio kilometer i timmen. Jag hoppade till något fruktansvärt av.
    Philip förstår att en femtonåring tycker att det är häftigt att köra en råtrimmad moped eller cross, men han vet också att de flesta förare inte är medvetna om riskerna de utsätter sig själva och omgivningen för.
    Han har nämligen själv gjort det - och blivit gripen av polisen.
    - Jag blev klockad i nittiofem (Står nittiosex i artikeln vilket är felaktigt) kilometer i timmen. Jag blev förhörd av polisen och fick böter på femtonhundra kronor.
    Efter händelsen fortsatte Philip att köra moped. Samtidigt var det början till en mer försiktigare körning. Nu vill han göra dagens mopedister medvetna om vad de håller på med.

Respektera varandra.
    - Man måste förstå att det är viktigt att respektera varandra i trafiken. De här personerna utsätter andra för risker och folk blir ju faktiskt rädda.
    Philip får också medhåll av polisen.
    - Buskörningar är något som brukar komma upp när vi gör våra trygghetsmätningar, säger Kicki Dyrvold ytter befäl på Blekinge polisen.
    Är det ett samhällsproblem?
    - Det var du som sa det. Men om allmänheten upplever det som besvärande så finns det väl en problembild, säger Kick Dyrvold.

Polisen: Föräldrarna borde ta mer ansvar

Karlshamn
    Polisen säger att det är svårt att komma åt vettvillingarna.

Oftast är det nämligen föräldrarna som hjälper sina barn att trimma mopederna, enligt Kicki Dyrvold yttre befäl på Blekinge polisen väst.
    - Buskörningarna med mopeder förekommer alltid men kanske lite mer under sommaren. Vi gör vad vi kan. Samtidigt är det väldigt svårt att komma åt, säger Kick Dyrvold.
    Enligt Kick Dyrvold arbetar polisen mycket med förebyggande arbete. Bland annat åker man ut till skolor och informerar ungdomarna om riskerna som finns med att köra trimmat.
    - En EU-moped som är trimmad är inte längre en moped. Det är en motorcykel. Problemet är att mopederna inte är dimensionerade för de här hastigheterna och mognaden hos föraren är inte alltid den bästa.
    Kicki Dyrvold tycker att det största ansvaret ligegr hos föräldrarna.
    - Vi stöter på föräldrar som hjälper sina barn med att trimma. Det är en olaglig handling och man kan faktiskt själv bli av med sitt körkort, säger Kick Dyrvold.

Trimning vanligt vid olyckor
    * Trimningen behöver inte vara orsak till att en mopedolycka uppkommer, men den påverkar definitivt svårighetsgraden på skadorna genom att hastigheterna blir högre när olyckan inträffar.
    * Av dem som omkommer på moped är hälften mellan 14 och 17 år. Väldigt ofta har man inte använt hjälmen på ett riktigt sätt.
    * Bland mopedister är korsning- och singelolyckor de vanligaste olyckstyperna. Källa: Trafikverket

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in