Ämne: Etanol i dt50

Etanol i dt50

hejj, jag undrar om man kan börja köra med etanol som ja blandar i olja i, mopeden det handlar om är en dt50mx med lite portad 60... 16,5mm fögge(ska sätta på dellorto 21mm) finns det ngn skans att det går? kommer den gå sämmre eller bättre? måste ja byta upp till större munstycken?

Edit: felstavning
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    Marknadsmallen kan ju va bra att använda. om inte moddsen ska fixa ett nytt rövhål på dig.

Fredde1337s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Citat Ursprungligen postat av dt50r Visa inlägg
    hejj, jag undrar om man kan börja köra med etanol som ja blandar i olja i, mopeden det handlar om är en dt50mx med lite portad 60... 16,5mm fögge(ska sätta på dellorto 21mm) finns det ngn skans att det går? kommer den gå sämmre eller bättre? måste ja byta upp till större munstycken?

Edit: felstavning
    säger inte att jag vet men jag tror att du lär byta ut slangar och lite sånt men det finns en guide om e85 konvertering om du hade googlat men snäll som jag är så länkar jag den , http://www.moppenet.nu/showthread.ph...konvertering.?

de går bra alex

läs allt på http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

je hitta nyss den sidan men de står inte om de blir nå efekt ökning?
    Marknadsmallen kan ju va bra att använda. om inte moddsen ska fixa ett nytt rövhål på dig.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Backar du tändningen lite så får du en effektökning. Annars får du en marginell sänkning.

Det går, ombestyckning krävs dock - ca 30% mer bränsle. Även en ricinbaserad olja som blandar sig med etanolen krävs. Du får mindre effekt genom att endast byta till etanol och bestycka om utan andra motormodifieringar.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Backar du tändningen lite så får du en effektökning. Annars får du en marginell sänkning.
    aa , jag har en sån box som sitter på motorsåger som ställer tändningen omtimalt när man kör så det är inga probelm

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Jag hoppas att du menar att den ska avanceras, inte backas.

Reg.datum
    May 2010
    aa , jag har en sån box som sitter på motorsåger som ställer tändningen omtimalt när man kör så det är inga probelm
    cpm-01 ?
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    cpm-01 ?
    Hej sebbe

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Hej sebbe
    hej på dig min söta lilla oskar
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

cpm-01 ?
    va?

ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    va?

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av ArvidsZon Visa inlägg
    [IMG]Bild[/IMG]
    Exakt sån jag menade :d

Exakt sån jag menade :d
    och exat en sådan är det

Såna boxar ställer ingenting, den är inte ett dugg bättre än en brytartändning från 1942 förutom att man slipper justera eller byta slitna brytare. Den har ingen aning om vilken tändinställning motorn behöver eller har, så den kan inte ändra ett dugg.

Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Såna boxar ställer ingenting, den är inte ett dugg bättre än en brytartändning från 1942 förutom att man slipper justera eller byta slitna brytare. Den har ingen aning om vilken tändinställning motorn behöver eller har, så den kan inte ändra ett dugg.
    okejj, men med den infon ja fick köpa den utav så blev det de. blev äve´n vassare å kunde komma up i mera varv

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Jag hoppas att du menar att den ska avanceras, inte backas.
    Jag tycker backa är ett bra ordval, men det stämmer uppenbarligen inte.
    Backar man något ändrar man det till en tidigare händelse i mina ögon, förutom när man backar en bil.

Hela innebörden av våra ord som beskriver olika tillfällen som t ex: "före, senare, tidigare, backa, efter" är inte riktigt rätt i svenska språket tycker jag. I alla fall vissa kan betyda motsatsen i mina ögon ibland. Försökte skriva några exempel men kom inte ihåg rätt. Detta kommer upp ibland i vardagslivet och ger lite mindfuck och jag vet att jag hängde upp mig på det redan i 1:an och såg ingen logik, tror det var med före eller efter.
    Inte rätt ut det ännu.

Finns en del förvirring om ordval när det gäller tändningsinställning, så det är bäst att alltid vara övertydlig med vad man menar. I detta fallet handlar det om att ha mer eller mindre förtändning, och att backa den blir ju att minska förtändningen. Det jobbiga kommer när man använder ett ord från en variant och blandar med andra beskrivningar eller lånar ord från andra språk utan att resten av det man snackar om översätts på samma vis...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in