-
2011-07-21, 12:59 #1
- Reg.datum
- Jul 2011
Lite frågor ang Yamaha DT mx50 nyrenoverad motor dåligt komp
Hej ! jag var och kikade på en yamaha dt från slutet av 90-talet, som har ny kolv och kolvring osv..tänkte köpa den till min flickväns grabb.. (sen leka lite själv
) iaf så sa pappan att det var dålig komp i motorn, dom har aldrig startat den med nya sakerna..den har varit helt isärplockad varenda liten detalj..så det var lite småfix kvar..så som ny förgasarnål,kedja,kåpor,el, osv. Men dom sa att det är dålig komp i motorn när den är helt ny renoverad, för att kolvringne inte slitit in sig osv..att man lär köra så blir det bättre komp. Stämmer detta ? jag kan inte så mycket om mopeder, därimot bilar kan jag en del
-
2011-07-21, 13:13 #2
DT har lätt utväxling när det gäller kicken, så det kan kännas som att det är dålig komp. Fast att det inte är det. Är kolven/ringarna nya, tät topp samt fint lopp har du fin kompression.
Du kan prova att hälla i en skvätt olja i loppet, det hjälper till att öka kompressionen lite.
-
2011-07-21, 13:27 #3
- Reg.datum
- Jul 2011
Okej men jag har inte provat kicken jag bara kollade lite på den och den såg fräsh ut..Jag frågade hur dom vet att det är dåligt komp men det fick jag inget svar på :S...som jag tänker så är det att dom har monterat ihop allt sen för att upptäcka att det är dåligt komp i motorn sen skitit i den..för den har bara stått sen dess..men jag kan ju ha fel.
Men ljög han då när han sa att det blir bättre komp när man kör..han sa nått "vi har inte äns haft i olja i den" vet inte vad han menade med det..men han åker själv cross så han borde ju veta vad han pratar om..så vad tycker ni ska jag slå till ? drygt om jag monterar ihop den och ser att motorn är felmonterad lr dylikt..
ja just det kicken var inte monterad
Edit: Förgasaren var inte monterad om det nu kan bidra till dålig komp =)
-
2011-07-21, 13:43 #4
Du får lite bättre kompression när kolvringarna har körts in ett tag, men inte så mycket bättre så det märks. Så sant till en viss del, men inte som han tydligen sagt.
Montera ihop allt och kolla om det är dåligt komp i den. Det vet man ju inte förrän man testat.
-
2011-07-21, 14:12 #5
- Reg.datum
- Jul 2011
Okej jag får väl göra det, om det visar sig vara dåligt så har jag gått på en nitlott
men det kan väl inte vara svårt att byta kolv,och cylinder på en moped ? Jag kan ju byta växellådor,topplock osv på bilar...är väl samma fast i mindre format ?
Jag har en till fråga, ursäkta om jag är drygMen han visade mig trimförgasaren vs orginal förgasaren, och hålet var skit stort på ena där nålen åker upp och ner. Blir det bättre fjutt i den då med orginal cylindern ? drar den mycket mer bensin då ?
-
2011-07-21, 14:23 #6
Kan du bil kan du moped, bara i en liten mindre skala. (Och mycket lättare).
På originalcylindern ger inte den stora förgasaren ett dugg.
-
2011-07-21, 15:14 #7
DT50MX fanns inte i slutet av 90-talet. Uppföljaren DT50R med samma motor fanns 1992-97, DT50MX försvann nånstans kring 1994.
Angående motorn skulle jag utgå från att moppen har något större fel i motorn, det ska man alltid göra när man köper något som inte fungerar. Det tar inte tio minuter att få igång moppen om den är nyrenoverad och allt står rätt till, så att inte kunna provköra den ska få alla varningsklockorna att ringa. DT50MX kostar inte mycket ens i fungerande & fint skick, så betala inte för mycket.