1. #1

    Ta bort pluggen på en Rieju MRX

    Hej! Har sökt men inte hittat så ber om ursäkt ifall det finns en tråd med liknande ämne.
    Jag undrar vart pluggen sitter, hur man tar bort det och om man måste byta munstycke / drev efter det?
    Allt är original på moppen, den är från -03

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Nere vid delningen sitter din vid kröken!
    Ja munstycke ska bytas och sedan funkar orginal dreven bra.
    Möjligt viss köra med ett 12 drev fram istället för 11

  3. #3
    Vad för munstycke tycker du passar då? och hur byter man det?
    Undrar även var delningen av kröken sitter...? Är ganska ny med detta, tack på förhand
    Har också hört att man kan ta bort katalysatorn för att få ut lite extra effekt?
    Senast redigerat av kissapa den 2011-07-17 klockan 17:27.

  4. #4
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av kissapa Visa inlägg
    Vad för munstycke tycker du passar då? och hur byter man det?
    Undrar även var delningen av kröken sitter...? Är ganska ny med detta, tack på förhand
    Har också hört att man kan ta bort katalysatorn för att få ut lite extra effekt?
    Ingen kan säga vad du ska ha för munstycke storlek får du prova dig fram men runt 10-15 storlekar kanske. Angående de med delningen tror jah han menar blindtarmen de är ett smalt rör som går ut från röret osv de kapar man bort å svättsar/pluggar igen
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  5. #5
    MRX har ingen blindtarm.

  6. #6
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av kissapa Visa inlägg
    MRX har ingen blindtarm.
    okej då vet jag inte har ingen erfarenhet om mrx
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  7. #7
    MRX_Stefans avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    182
    Du gör så att du skruvar av skruven som sitter innanför den vänstra kylarvingen, vid oljetanken. Sedan tar du av fjädrarna vid cylindern ( Det är pain om du inte har något bra verktyg.) Sedan när du har avgasröret så ser du pluggen i mynningen av röret. (Den sidan som satt in mot cylindern.)

    Håller du upp röret så ser du att det går att dela på röret, (sitter ihop med 3 skruvar.) Där sitter katalysatorn.

    Namn:  lol.JPG
Visningar: 4787
Storlek:  59,7 KB
    Om du tittar på avgasröret på denna bilden så ser du "delningen".

    Munstycke tror jag det sitter 74 i original. Så ett 85-90 blir säkert bra. Du får pröva dig fram!
    Förgasaren sitter under tanken, bredvid den grejen du kan skruva på så du får bensin från reservtanken.
    Du får lossa den undre delen av förgasaren, så ser du huvudmunstycket. Det är det stora breda munstycket, och sitter i mitten. ( Det går en nål ner i hålet.)

    Hoppas de hjälpte något.

  8. #8
    Tack så jätte mycket! Skruvade loss ljuddämparen, och alla skruvar till röret. Tog loss fjädrarna men fick inte loss röret, det hade rostat fast tror jag. Slog lätt med en hammare men gick ändå inte. Sedan skruvade jag loss delningen och tog ut en avlång sak därifrån. Katalysatorn?

    Iaf så skruvade jag fast allting igen och körde den. Den lät högre och accelerade bättre och gick högre upp på alla växlar. Därremot började den hacka vid 50- 55. Fick upp den till 70 på en sträcka. Antar att den hackar på grund av att jag inte bytte munstycke?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av kissapa Visa inlägg
    Tack så jätte mycket! Skruvade loss ljuddämparen, och alla skruvar till röret. Tog loss fjädrarna men fick inte loss röret, det hade rostat fast tror jag. Slog lätt med en hammare men gick ändå inte. Sedan skruvade jag loss delningen och tog ut en avlång sak därifrån. Katalysatorn?

    Iaf så skruvade jag fast allting igen och körde den. Den lät högre och accelerade bättre och gick högre upp på alla växlar. Därremot började den hacka vid 50- 55. Fick upp den till 70 på en sträcka. Antar att den hackar på grund av att jag inte bytte munstycke?
    Om du ska ha den utan plugg så behöver du skaffa större munstycke. Min drac gör 60 på 5:an utan pluggen bara

  10. #10
    MRX_Stefans avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av kissapa Visa inlägg
    Tack så jätte mycket! Skruvade loss ljuddämparen, och alla skruvar till röret. Tog loss fjädrarna men fick inte loss röret, det hade rostat fast tror jag. Slog lätt med en hammare men gick ändå inte. Sedan skruvade jag loss delningen och tog ut en avlång sak därifrån. Katalysatorn?

    Iaf så skruvade jag fast allting igen och körde den. Den lät högre och accelerade bättre och gick högre upp på alla växlar. Därremot började den hacka vid 50- 55. Fick upp den till 70 på en sträcka. Antar att den hackar på grund av att jag inte bytte munstycke?
    Njaa, jag tror inte du behöver byta munstycke för katalysatorn. .. Pröva choka när du "maxar" mopeden .. Går den bättre så kan du sätta i större munstycke. Men annars om du vill att den ska gå fortare så får du försöka få bort röret från cylindern.
    Pröva gör så att du kör mopeden varm. Så att du känner att cylindern är varm och stäng sedan av mopeden och dra i röret.

  11. #11
    Dina original drev fungerar bra till urpluggat. Tror du har runt 11:52. Sen så är ditt original munstycke på runt 75, så byt upp till nånting mellan 85-95 ungefär, o ställ in den bra. Är 6mm Dell´orto munstycken du ska ha
    "Inställningen är halva grejen"

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av MRX_Stefan Visa inlägg
    Men annars om du vill att den ska gå fortare så får du försöka få bort röret från cylindern.
    Pröva gör så att du kör mopeden varm. Så att du känner att cylindern är varm och stäng sedan av mopeden och dra i röret.
    Försökte... var varmt att ta i röret.. nej men har fortsatt att lirkat o hamrat med gummi hammare och den sitter som berget.

  13. #13
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av kissapa Visa inlägg
    Försökte... var varmt att ta i röret.. nej men har fortsatt att lirkat o hamrat med gummi hammare och den sitter som berget.
    använd handskar då?
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in