Ämne: splines

  1. #1

    splines

    Tjenare, nu har jag ett problem med min växel pedal, min splines är sletna ( heter de splines?) och jag undrar om man kan göra nya eller om man måste byta hela den växel stången?
    Rieju drac ! <3

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Nära havet
    Inlägg
    1 075
    Är det din dtmx du menar? Du byter hela växelpinnen, inte lönt att försöka laga. Du lossar och drar ut den bakom kopplingskåpan, (där lamellerna är). Har för mig att det sitter ett clips du måste ta bort också där själva axeln går ut vid växelpetaren.

    http://www.cykelkraft.se/ProduktInfo...7-344-48.phtml
    Senast redigerat av Mx Fidde den 2011-07-19 klockan 01:04.
    '' philip - säger: är helt sjukt, tror jag spräckte förhuden innan''

  3. #3
    nepp jag har rieju


    har inte orkat byta bild på dtn
    Rieju drac ! <3

  4. #4
    du kan alltid köra ett hål rakt genom pinnen och växel peten sen sätta en låsmutter och skruv ?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    du kan alltid köra ett hål rakt genom pinnen och växel peten sen sätta en låsmutter och skruv ?
    Kommer aldrig hålla , kolla i mitt Rieju projekt så har jag nog en skiss på en lösning som funkar .

    Man tar ett stämmjärn och hammare och hugger ett spår i axeln , gör sedan samma sak på växelpedalen .
    Sen tillverkar du vara en kil så sitter det fint sen -

  6. #6
    Du bör byta axeln, det är det enda rätta sättet att fixa det egentligen, men det är ju lite omständigt eftersom AM6 måste klyvas helt för att kunna byta den. På många andra motorer kan den axeln bytas utan att plocka loss motorn från ramen ens.

  7. #7
    Menar du splinesen i växelpetaren eller på växelaxeln?

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    svetsa fast skiten och kör med det tills den går av eller liknande funkar men gör det svårare sen när du ska byta :p
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in