Kan motorn ha skurit?

Det hela började med att jag skulle köra till en kompis så ungefär efter 3-4km så bara dog moppen och då tänkte jag direkt att det soppan var slut eftersom jag visste om att där var lite (har ingen mätare så kan inte se) så en kompis fick komma med en dunk bensin till mig.

Då startade den och vi fortsatte köra men efter kanske 1km så stannade den igen och så trodde vi först att det var tänd hatten som glappade men den satt som den skulle så då kollade min kompis oljan och där var det snus torrt så han åkte och köpte ny olja till mig.

När oljan var på fylld så lät vi moppen stå igång ca 1 minut på tomgång för att oljan skulle rinna ner där och smörja upp igen. Sen fortsatte vi köra iväg lite sakta och det gick bra men sen när jag gasade på fullt så märkte jag att det inte alls gick så snabbt som det skulle och efter ca 10 sekunder på fullgas så dog moppen igen. Efter det så har jag inte gjort mer än att kolla så den startar.

Så nu undrar jag vad kan ha hänt?

Tacksam för all hjälp jag kan få
    Hittade inte dom jä*la strypningarna så jag trimmade hastighetsmätaren, nu går den i 95
    Ursäkta stavfelen men jag skriver så snabbt att fingrarna inte hänger med.

Om jag minns rätt om den har skurit så går inte motorn runt...
    Men ifall den startar så har kanske blivit någon repa i cylindern vilket går att köra med men blir inte samma effekt då den förlorar trycket..

Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Men ifall den startar så har kanske blivit någon repa i cylindern vilket går att köra med men blir inte samma effekt då den förlorar trycket..
    Det jag också hade för mig, men den borde väl inte bara dö om där är en repa?
    Hittade inte dom jä*la strypningarna så jag trimmade hastighetsmätaren, nu går den i 95

Citat Ursprungligen postat av svantessonn Visa inlägg
    Det jag också hade för mig, men den borde väl inte bara dö om där är en repa?
    Nja det vet jag inte.. Dör den på tomgång? Kanske borde skaffa en ny cylinder och hålla koll med oljan

Ifall en motor skär, så kan den gå runt. Det som kan hända är att man förlorar kompression i motorn, vilket i sin tur gör att motorn rent maskinellt inte fungerar allt lika bra som den borde.

Till trådskaparen. Har du förlorat kompression när du kickar? Ryker den mer än normalt? Är det något som låter illa eller är den svårstartad?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Nja det vet jag inte.. Dör den på tomgång? Kanske borde skaffa en ny cylinder och hålla koll med oljan
    Nej på tomgång går den fint Ska skruva sönder den imorgon och kolla hur det ser ut sen blir det nog att köpa en mätare så jag kan se när oljan behöver fyllas på

Reg.datum
    Mar 2009
    Tror själv du sket i det blå skåpet genom att starta den medans du väntade på oljan...
    En kompis gjorde detta och då hade kolven skurit rejält.. Kolla för säkerhetsskull, och om den är hel, olja in den och loppet så det blir fint där igen!

Därför man lirar oljeblandad bensin Drar dock mer olja
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    Tror själv du sket i det blå skåpet genom att starta den medans du väntade på oljan...
    En kompis gjorde detta och då hade kolven skurit rejält.. Kolla för säkerhetsskull, och om den är hel, olja in den och loppet så det blir fint där igen!
    Jag startade inte medan jag väntade på oljan? Jag startade efter vi hade fyllt på med olja. Så efter jag fattade att det var oljan som var slut så startade jag inte moppen en ända gång fram tills där va ny olja i moppen. Men som sagt får se imorgon hur det ser ut och jag hoppas på det bästa

Citat Ursprungligen postat av samizzlah Visa inlägg
    Därför man lirar oljeblandad bensin Drar dock mer olja
    hade också gärna gjort det men blir lite jobbigt när man tankar + att det ryker mer

Citat Ursprungligen postat av svantessonn Visa inlägg
    hade också gärna gjort det men blir lite jobbigt när man tankar + att det ryker mer
    Man vänjer sig, ha alltid med dig en flaska med olja och ett deciliter mått i sadelboxen när du tankar Dock lättare/svårare för mig då jag bor mitt ute i ingenstans, blir att man tar en 10 liters dunk och fyller sen 2,5dl olja i det och skakar
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in