-
2011-07-25, 00:10 #31
-
2011-07-25, 00:12 #32
det gör det, men det går inte att diskutera med folk som har "därför att jag tycker det" som enda argument, och eftersom det inte finns några andra argument till att tro på skapelseteorin om att gud skapade människan än just att "man tycker så", så kan det bli knepigt att diskutera med exempelvis ralley, åtminstone den här frågan.
-
2011-07-25, 00:14 #33
-
2011-07-25, 00:18 #34
- Reg.datum
- Aug 2010
Min farfar brukade säga "Vetenskap är vad vetenskapsmännen tror just nu"
Ligger mycket sanning i den meningen.
-
2011-07-25, 00:20 #35
-
2011-07-25, 00:22 #36
-
2011-07-25, 00:25 #37
- Reg.datum
- Aug 2010
-
2011-07-25, 00:44 #38
-
2011-07-25, 06:39 #39
Jag är ateist, uppvuxen i ett kristet samhälle. Jag är tveksam mot religion överlag, att jag väljer att inte tro på någon religion är min ensak. Jag tror religion bidrar till lika mycket glädje för individer som missnöje. Krig, terrorattentat, konflikter i stora till små meningar. Jag vet inte hur grundskolan ser ut idag, men när jag var i den åldern packades jag och mina klasskamrater på, med religionen kristendom. Vi blev både ofrivilligt och omedvetandes inbjudna till hela kalaset om kristendomen. Det är en sak att studera religioner, det är relevant. Men att påtvingas en religion i tidig ålder där möjligheten att sovra den intagna faktan inte finns. Under de tidiga stadierna i livet finns inte förmågan att utse vad som är på riktigt eller inte om en lärare berättar det. Barnen får ju de första de lär sig i skolan veta att det läraren säger gäller, inget annat. Att därefter få höra att Jesus sitter i molnen och tittar på oss alla och bestämer över sin värld är inte okej. Jag är oerhört missnöjd och arg över att jag fick sitta och lyssna på dessa sagor som liten. Att min utbildningsplats försökte värja mig till en religion. Det gör mig idag fruktansvärt arg. Religion bör vara något en individ väljer själv av intresse, inte påtvingat. Tidigare nämndes min tro om att religion utbringar lika mycket glädje som sorg. Jag tror det finns andra sätt att finna glädje och gemenskap än att just tillägna sitt liv åt ett visst levnadssätt som redan är skapat. För mig känns det mer naturligt att leva på ett sätt jag själv tycker känns bekvämt och rimligt. Inte efter ett sätt som skapades för en så lång tid sedan att tron överhuvudtaget bör uppfattas som extremt irrelevant då samhället inte är i närheten av hur det såg ut när denna tro skapades. Tider förändras, levnadssätt förändras, ska religionen stanna? Jag har inget emot troende, om religion gör de glada, och hjälper svaga människor att finna tröst så är det okej för mig. Alla får leva hur de vill, det finns inget rätt och fel sålänge det håller sig inom statliga lagar. Men att bli påtvingad en religion är fel, och att dräpa för en religion är fel.
http://www.youtube.com/watch?v=tPVu6HXtFMs <--- Länken fungerar nu
-
2011-07-25, 07:01 #40
styckindela gärna din text så att den går att läsa.
sen nämner du att man inte ska påtvinga barn religion när de är för små för att förstå. men om då ett barn frågar sin religiösa pappa hur världen kom till, vad ska han säga? ska han säga "det kan jag inte berätta, du får skaffa dig en egen åsikt", ska han säga "det var big bang för 13,7 miljarder år sedan som gjorde att jorden kom till", något han själv inte tror och tycker, eller ska han, oh hemska tanke, berätta om sin religiösa skapelseteori?
om barnet måste få välja sin religion/världsåskådning av eget intresse, hur ska man då kunna uppfostra sina barn överhuvudtaget? det skulle ju innebära att man inte får säga som man själv tycker, för det skulle ju innebära att barnet får en åsikt "påtvingad" till sig.
ska man införa lagar som förbjuder religiösa föräldrar att uppfostra sina barn till religiösa barn eller hur ska man lösa det tycker du?
-
2011-07-25, 07:34 #41
Om ett barn frågar sin förälder hur världen kom till bör föräldern, ur detta exempel pappan förklara för sitt barn att ingen riktigt vet hur jorden kom till. Om ingen teori har bevisats dvs. Därefter bör föräldern berätta att det finns olika tro om hur världen skapades, utifrån detta kan pappan ge ett religiöst exempel från en religion, och ett vetenskapligt exempel utifrån en teori. Därefter kan han berätta vad han själv tror, och varför han tror som han gör.
Barnet bör uppfostras efter var som anses vara socialt acceptabelt och inte efter en saga som var relevant för över 2000 år sedan. Att säga vad man som förälder tycker till sitt barn formar barnets världsbild, utifrån den vetskapen bör föräldern tänka på vad som sägs till barnet utifrån barnets bästa. En lag som avser att bestäma vad en förälder får säga till sitt barn är utesluten. En föräldrar har som plikt att uppforsta sitt eget barn, och får därför göra det på sitt eget sett. Det är en sak i hemmet att ens föräldrar uppfostrar sina barn, men en förskolelärare ska inte lära barn om hur världen skapades utifrån något som inte är vetenskapligt bevisat.http://www.youtube.com/watch?v=tPVu6HXtFMs <--- Länken fungerar nu
-
2011-07-25, 07:48 #42
okej, det kan jag godta, men jag tycker fortfarande att man ska säga till sina barn vad man tycker och inte vad folk tycker att man ska säga.
men vad är socialt acceptabelt då? det är ju upp till var och en att avgöra, och alltså finns det fortfarande lika många sätt att uppfostra barn på som det finns föräldrar. jag kanske tycker att invandring från u-länder till västvärlden missgynnar hela världen (vilket för övrigt är sant), jag tycker att det är socialt acceptabelt eftersom det är sant, det finns folk som tycker det är totalt absurt att säga något sånt till ett barn och det finns folk som håller med mig.
-
2011-07-25, 08:01 #43
Jag har inte framfört något förslag om att en förälder ska säga något till sitt barn utifrån någon annans mening. Förklarar vad du baserar det på.
Vad som anses vara socialt acceptabelt uppfattas olika bland alla individer, det är även utifrån detta barn uppfostras olika. Det är så världen fungerar, annars hade ju alla världens invånare resonerat lika.http://www.youtube.com/watch?v=tPVu6HXtFMs <--- Länken fungerar nu
-
2011-07-25, 08:22 #44
-
2011-07-25, 08:39 #45http://www.youtube.com/watch?v=tPVu6HXtFMs <--- Länken fungerar nu
-
2011-07-25, 20:12 #46
Haha när du talar om undervisning på skolor och religion får det mig att tänka på "kyrkans barntimmar" kommer ihåg att jag satt och färglade bilder på Jesus och annat som har med kristendom att göra. Russin och frukt var deras mutor för att vi lugnt och fint skulle sitta och lyssna när dem undervisade om Kristendom. Antar att jag mest var där för att träffa andra barn och leka då mina föräldrar inte alls är religiösa av sig. När jag tänker på det idag kommer jag på hur knäppt det egentligen var.
-
2011-07-26, 06:51 #47http://www.youtube.com/watch?v=tPVu6HXtFMs <--- Länken fungerar nu
-
2011-07-26, 15:03 #48
Spårar ur
§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.