1. #1

    Höjningssats = Moppen startar inte

    Tja!

    Jag har en aerox och det är en grej som jag undrar!
    För ungefär 2 månader sen lämnade jag in den hos bloms (en moppe vekrstad i gbg) eftersom den inte startade. Jag hade redan kollat så att tändstiftet var ok och att det kom gnista, jag hade bytt topplockspackning eftersom att det läckte kylarvatten in i cylindern och därmed va den gamla topplockspackningen trasig. Jag hade också rengjort förgasaren och lagt den i ett bensinbad och kollat att allt var som det ska där. Jag tog även och kollade insuget och membranet så att allt såg ok ut vilket det gjorde.

    När jag o pappa hämtade den hos bloms funkade den som den skulle. Mekanikern som hade fixat den sa att den inte startade för att jag hade haft en höjningsats på hela tiden. Och höjningssatsen hade gjort så att förgasaren kom i fel läge eller nåt enligt honom. Så mekanikern hade tagit bort höjningssatsen och då startade den på dirren!! Men jag fattade inte det eftersom att det ju är hur många som helst som har höjningssats !!

    Så nu i förra veckan beställde jag lite delar till den, bland annat en ny höjningssats eftersom den gamla hade mekanikern slängt
    Jag o pappa skruvade dit den och sen typ en kvart senare skulle jag provköra och då startade den inte
    Så vi tog av höjningen bara för att kolla om den skulle starta...
    Den startade på första kicken !!?? Så då måste det ju betyda att det inte är bra med höjningssats - ELLER ???
    (moppen är inte trimmad, än )

  2. #2
    Har du kollat ifall den får bensin när du höjer den? Kanske bensin slangen kommer i kläm eller något?
    En dag kom det in en snut, det var en rutten en.

  3. #3
    Jag har tänkt på det faktiskt men inte riktigt vetat var jag ska kolla liksom, vilken slang menar du?

  4. #4
    Jag fattar att du menar bensinslangen och ska kolla den men tror du det kan va nån annan slang som kläms också ?

  5. #5
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Kolla så bensinslangen inte kommer i kläm som någon sa , ta lös soppa slangen från förgasaren och be någon hålla i den medans du sätter på höjningen.
    Kolla så slangen går fritt innan du sätter på den igen , testa och starta
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  6. #6
    Kolla vakuum slangen också, om du har nån sån? Kolla bara så att allting löper fritt och inget hamnar i kläm tror absolut inte att förgasaren vinklas fel, för den vinklas ju inte ens?

  7. #7
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Kolla så tändhatten inte hoppar lite snett när du har höjningen på
    FD rkan

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Jag fattar att du menar bensinslangen och ska kolla den men tror du det kan va nån annan slang som kläms också ?
    Nja den från tanken till föggen
    Sätt på höjnings satsen, ta loss bensin slangen och vakuum slangen. Sug på vakuum slangen och kolla ifall det kommer bensin.
    Skulle också kunna vara att någon el sladd som är glapp i den vinkeln...
    En dag kom det in en snut, det var en rutten en.

  9. #9

  10. #10
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Han har ju kollat gnistan redan..
    Det där med att förgasarn vinklas kan vara ett problem om den vinklas för mycket men den vinklas inte mycket när man höjer den(om man tänker på det som nån här uppe skrev att "den vinklas ju inte ens")
    Gör så att du tar bort slangarna från förgasaren när du höjjer den sen sätter du dit dom igen när du höjjt den så inget kommer i kläm.

    Jag förstår inte hur man kan få sånna problem av några centimeters höjjning.

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Kolla så bensinslangen inte kommer i kläm som någon sa , ta lös soppa slangen från förgasaren och be någon hålla i den medans du sätter på höjningen.Kolla så slangen går fritt innan du sätter på den igen , testa och starta
    Ja det kan nog kanske funka då! Ska kolla det

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    kolla gnistan
    Läs?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    har för mig att ja vinklade om min förgasare på min roxx när ja höjde den
    Hur gjorde du då? 0.o

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Nja den från tanken till föggen Sätt på höjnings satsen, ta loss bensin slangen och vakuum slangen. Sug på vakuum slangen och kolla ifall det kommer bensin. Skulle också kunna vara att någon el sladd som är glapp i den vinkeln...
    Va för elsladd? Till cdi- boxen då eller ?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Va för elsladd? Till cdi- boxen då eller ?
    Kan vara vad som helst!
    En dag kom det in en snut, det var en rutten en.

  17. #17
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Ja det kan nog kanske funka då! Ska kolla det
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Hur gjorde du då? 0.o
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Läs?
    Du med!

    * §13 Mängdpostning av inlägg
    Att posta samma inlägg, eller att samma användare postar två inlägg i direkt anslutning till varandra är inte tillåtet (s.k. dubbelpost). Skriv istället ihop allt i ett och samma inlägg istället (använd editerings-funktionen). Om du vill citera flera inlägg ska du använda multicitatknappen (höger om citera-knappen) på alla de inlägg som du vill citera.
    Senast redigerat av derbi_crille den 2011-07-28 klockan 01:51.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av slize Visa inlägg
    Kan vara vad som helst!
    Okej ! (:

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    Hur gjorde du då? 0.o
    Det är ju bara att vinkla förgasaren.. skruva loss den lite från insuget och vrid sen skruvar du åt
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in