1. #1

    Byta kopplingsfjädrar | AM6

    Ska byta kopplingsfjädrar imon och har lite frågor. Måste man ta av motorn från ramen eller kan den sitta där under processen? Och kan någon förklara steg för steg om hur man gör. Vet ungefär men hade vart gött om någon erfaren kunde berätta det steg för steg. Hade underlättat

  2. #2
    fink3ns avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borås/Viskafors
    Inlägg
    809
    Tjena !
    Du behöver inte ta av Motorn från ramen !
    Tror jag gjorde såhär när jag gjorde det på min ( längesedan )
    Ta loss kylarslangarna
    Sen börja skruva upp skruvarna runt kåpan
    Ställ en hink under kåpan eller vad man ska säga, det kommer att rinna olja !
    Sen är det ser du dom 4:a skruvarna med fjädrarna på
    Sen byt ut fjädrarna
    Sätt på kåpan och skruva fast den !
    Sen i med ny olja
    Hoppas det hjälpte !
    Ride on!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av fink3n Visa inlägg
    Tjena !
    Du behöver inte ta av Motorn från ramen !
    Tror jag gjorde såhär när jag gjorde det på min ( längesedan )
    Ta loss kylarslangarna
    Sen börja skruva upp skruvarna runt kåpan
    Ställ en hink under kåpan eller vad man ska säga, det kommer att rinna olja !
    Sen är det ser du dom 4:a skruvarna med fjädrarna på
    Sen byt ut fjädrarna
    Sätt på kåpan och skruva fast den !
    Sen i med ny olja
    Hoppas det hjälpte !
    Precis det jag tänkte göra. Nu känner jag mig lite mer säker, tack

  4. #4
    fink3ns avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borås/Viskafors
    Inlägg
    809
    Citat Ursprungligen postat av nilin36 Visa inlägg
    Precis det jag tänkte göra. Nu känner jag mig lite mer säker, tack
    Lungt, Lycka till
    Ride on!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av fink3n Visa inlägg
    Lungt, Lycka till
    Och en sak till, ibland när jag lägger i ettan så hoppar den fram och dör typ som om man inte skulle kopplat. Är lamellerna kassa då?

  6. #6
    MRX_Stefans avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    182
    Motorn kan sitta på.
    Först, töm motorn på oljan, det gör du när du skruvar ut en skruv som sitter under motorn. 13-nyckel är det original tror jag, och det är den enda skruven med sånt huvud under motorn.
    Sedan, plocka av kylarslangen som sitter fast i kopplingskåpan. Töm ut vattnet genom att släppa på trycket uppe i kylaren. Alltså, skruva upp kylarlocket.
    Sedan är det dags att skruva av alla skruvar som sitter runt kopplingskåpan.
    När du gjort det är det bara att dra av kopplingskåpan. Nu kommer säkert 2 drev ramla ut från kicken. Lägg dom i kopplingskåpan sålänge.
    När kåpan är av så ser du kopplingskorgen. På denna sitter 4 fjädrar fast med hjälp av 4 skruvar då såklart. Dessa skruvar du ut, och byter med dom nya du ska sätta dit.

    Nu kommer det kluriga, att sätta tillbaka kick-dreven och spänna kicken.
    Du kommer se att ovanför där kicken skall vara, sitter det en stor jävla skruv rätt ner i blocket. Denna skruvar du upp, tror det är 16 eller 17-nyckeln..
    Du stoppar i dreven igen, det går typ inte att sätta dom fel. Hehe...
    Sedan sätter du på en ny packning runt kopplingskåpan, eller om du tar den gamla, eller om du tar packningsmassa, det är upp till dig. Iaf, du sätter på kåpan och skruvar åt.
    Du kopplar på kylarslangen igen och skruvar dit skruven på undersidan.
    Sedan får du spänna kicken, och det får ngn annan förklara. Kan det knappt själv haha, jag bara gör pillar tills den sitter rätt :>...
    Glöm inte hälla i kylarvatten och ny olja i motorn sedan.

    pöz

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av MRX_Stefan Visa inlägg
    Motorn kan sitta på.
    Först, töm motorn på oljan, det gör du när du skruvar ut en skruv som sitter under motorn. 13-nyckel är det original tror jag, och det är den enda skruven med sånt huvud under motorn.
    Sedan, plocka av kylarslangen som sitter fast i kopplingskåpan. Töm ut vattnet genom att släppa på trycket uppe i kylaren. Alltså, skruva upp kylarlocket.
    Sedan är det dags att skruva av alla skruvar som sitter runt kopplingskåpan.
    När du gjort det är det bara att dra av kopplingskåpan. Nu kommer säkert 2 drev ramla ut från kicken. Lägg dom i kopplingskåpan sålänge.
    När kåpan är av så ser du kopplingskorgen. På denna sitter 4 fjädrar fast med hjälp av 4 skruvar då såklart. Dessa skruvar du ut, och byter med dom nya du ska sätta dit.

    Nu kommer det kluriga, att sätta tillbaka kick-dreven och spänna kicken.
    Du kommer se att ovanför där kicken skall vara, sitter det en stor jävla skruv rätt ner i blocket. Denna skruvar du upp, tror det är 16 eller 17-nyckeln..
    Du stoppar i dreven igen, det går typ inte att sätta dom fel. Hehe...
    Sedan sätter du på en ny packning runt kopplingskåpan, eller om du tar den gamla, eller om du tar packningsmassa, det är upp till dig. Iaf, du sätter på kåpan och skruvar åt.
    Du kopplar på kylarslangen igen och skruvar dit skruven på undersidan.
    Sedan får du spänna kicken, och det får ngn annan förklara. Kan det knappt själv haha, jag bara gör pillar tills den sitter rätt :>...
    Glöm inte hälla i kylarvatten och ny olja i motorn sedan.

    pöz
    Danke

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av nilin36 Visa inlägg
    Och en sak till, ibland när jag lägger i ettan så hoppar den fram och dör typ som om man inte skulle kopplat. Är lamellerna kassa då?
    nej inte lamellerna som är kassa, kan vara att du har gammal eller fel vxl olja då lamellerna klibbar ihop sig när den är kall, testa starta o låt den gå varm ett tag innan du lägger i vxl, några minuter.. o ge lite gas, fom den känns bättre då och inte dör så testa byta olja till rekommenderad

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in