-
2011-08-03, 18:04 #1
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Ludvika
- Inlägg
- 7
Fläktkyld puch montana funderingar
Har en fläktkyld puch montana. Köpte nyligen en 7hk 60cc cylinder och en 17mm förgasare ( dock utan ställbartmunstycke )
Har inte kört in den än, men vet att den går inte i 60-70 km/h. Kanske toppar 55 som mest. Köpte detta pga att jag ville att den skulle gå lite fortare, inte åka i 50. Men det känns som det inte är nån direkt "harmoni" i det hela. Har även en 28mm Trimkrök som sitter på.
Det jag undrar är om jag måste borra upp insuget till Cylindern från 12mm till 17mm för att förgasaren ens ska ge effekt. Och vi har funderingar på att horna ur cyllen också så jag får plats med en 41mm kolv eller 42 om vi har tur.. har 40mm nu. Lä även springa i gång den, har jag tur så kan jag kicka igång den å den hoppar igång på 5:e kicken eller nåt liknande. Den är också hur klen som helst, har inte drevat om den eller nånting. Allt var original från början.
Vore tacksam för snabbasvar. Vi vet inte hur vi ska göra...
mvh / Alex
-
2011-08-04, 19:18 #2
Tjena! Detta låter som du har problem med tändningen, den ska kunna göra ca 70 enligt mätaren för det gjorde min
Och den ska vara urstark och inte klen som du säger iallafall med 11-38.(jag hade 13-38 och den var urstark. Om du nu vill borra om cylindern går det nog MAX upp till 41.5mm sen blir det knappt något kvar av cylinderkjolen. hoppas att jag var lite till nytta
-
2011-08-05, 06:23 #3
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Ludvika
- Inlägg
- 7
Vi tror också de kan vara nåt med tändningen, bör nog prova kika lite närmare på det! Tack för svar å hoppas de löser sig den här gången !
-
2011-08-05, 08:50 #4
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Ludvika
- Inlägg
- 7
Jag har nyligen fixat tändsystemet, den startar nu på första kicken, andra eller tredje när den har stått kall ett bra tag.. Betydligt bättre nu. MEN, den är fortfarande klen å går inte alls nå fort :/ var kan de vara för fel då?
-
2011-08-05, 10:33 #5
Avgaset kan vara igensotat kanske? Hur fort går den? Du kan ju kolla drevuppsättningen så att det inte är 28 bak eller så
//kimpan
-
2011-08-05, 12:36 #6
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Ludvika
- Inlägg
- 7
att avgaset är igensotat tvivlar jag på. Den toppar ungefär 50km/h, går som ett lass skit, precis så den va innnan jag drog på "trimmet". Den orkar inte upp flör nå backar, då måste jag först hålla in koppligen å sen full gas å släppa koppligen sakta, då kommer den upp vid backar. Fattar bara inte vad felet är.. Jag har en gissning att insuget till cylindern är för litet för insuget till min förgasare då den är 17mm.. För om de är 12 mm insug i Cyllen, då kan ju knappast förgasaren ge nån effekt liksom.. Men jag har också kikat på om man ska bonntrimma den, jacka ur Kolven å slipa ner den för portarna osv.. men man vet ju inte om man vågar.
-
2011-08-05, 12:38 #7
-
2011-08-05, 13:41 #8
har ett ställbart till bing föggar som är din för en slant
-
2011-08-05, 14:43 #9
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
Alla packningar är hela?
Kolven sitter åt fel håll?Moppemorfar
-
2011-08-05, 19:37 #10
Om du nu har 12mm insug så är jag ganska säker på att det är någon form av fem o halva eller liknande.
60cc (54cc) har ca 15mm stort insug. om du tar upp insuget till 17mm ska den nog gå bättre
-
2011-08-06, 17:05 #11
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Ludvika
- Inlägg
- 7
Jo, vi kollade på min gamla cylinder, då hade förra ägaren borrat upp insuget till 15mm. Ska lämna in cylindern till brorsan, han har pelar borr osv på jobbet. så han ska borra upp mitt insug på nya cyllen till 17mm. Är så jävla säker på att de är de felet.
-
2011-08-06, 17:07 #12
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Ludvika
- Inlägg
- 7
För vi har som sagt fixa tändningen nu, å de var ej det felet. Den startar ju på första kicken osv nu, men moppen blev ju inte bättre i sig. Så vi ska prova det där med cyllen å hoppas på framsteg