Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Exclamation Behöver MASSOR med hjälp ang Yamaha DT -92 av experter :( *BILDER*

    Hallå ! jag har i dag skaffat mig en helt ny renoverad yamaha dt, den har varit helt isärplockad(och är nu ca 70% ihopplockad)..nylackad ram,motor osv ni förstår
    Jag skruvar mest med bilar, så är inte så hemma på mopeder...

    1. Den startar väldigt lätt, men dör om man gasar..går alltså bara på tomgång, man kan gasa kanske 4% inan den dör (motorn har bara startats några få sekunder efter renoveringen)
    2.KOPPLINGEN alltså jag förstår inte ett skit om den , det går ner en vajer till vänstra motorkåpan..jag skruvade av den men det ser riktigt skumt ut där, tex den lilla metalpinnen som sitter där..den kan man dra ut hur lätt som helst, ska man kunna det ? problemet jag har är att kopplingen är helt slapp. Tror inte äns den är ikopplad, finns det nån bild hur det ska se ut där bakom kåpan ?
    3. Från gasvajern så går det även ner en vajer ner till högra motorkåpan, den oxå helt slapp.. vad FAN är det för vajer ?

    Ja det var väl dom frågorna jag har just nu, har bara hunnit kolla på den 1 timme sen vart det för mörkt

    Det jag vet om den är att det är en uppborrad förgasare, nya redventiler(vad det nu än är)ny kolv+ring, hornad osv om det nu är till nån hjälp


    EDIT: BILDER PÅ SIDA 2
    Senast redigerat av thefinnishflash den 2011-08-05 klockan 21:37.

  2. #2
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    1. de får troligen för mycket luft om den dör när du gasar.

    2. metall pinnen ska gå att dra ut men om man gör de så ramlar en kulan som sitter i motorn ur plats har jag för mig för när min kompis gjorde de på sin dt så fungera inte kopplingen sedan pga att kulan ramlat ur sin plats.

    3. de är oljepumps vajern. Om du inte använder oljepumpen så är de bara att skita i den
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  3. #3
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    1. Min dt var exakt likadan när den fick för lite bensin, testa ett större munstycke jag ökade 8strl och då vart det perfekt.

    2. Vajern ska sitta fast i kopplingsarmen som det sedan sitter som en skruv i, om kopplingen inte tar, skruvar du in den skruven tills den tar. Men problemet med dt kan vara att den skruven som trycker på kopplingstången/tryckstången missar den stången.. det kan ofta vara lite pilligt.
    Sen kopplingstången/tryckstången kan man ta ut lätt, men kulan kan då ramla ut som för vissa inte går att koppla sedan utan.. gick dock för mig, jag skruvade bara in skruven änu mer, som trycker på kopplingstången/tryckstången. Skruven jag pratar om ser du om du tar bort den runda svänghjulskåpan.

    3. Som derbi killen sa, det är oljepumpsvajer

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    1. de får troligen för mycket luft om den dör när du gasar.

    2. metall pinnen ska gå att dra ut men om man gör de så ramlar en kulan som sitter i motorn ur plats har jag för mig för när min kompis gjorde de på sin dt så fungera inte kopplingen sedan pga att kulan ramlat ur sin plats.

    3. de är oljepumps vajern. Om du inte använder oljepumpen så är de bara att skita i den
    Okej vad ska jag kolla om den får för mycket luft ? det sitter ju 2 skruvar på förgasaren, vad är dom till för och hur ska dom justeras ungefär ?
    Metalpinnen drog ju jag ut, vad innebär det ? att jag lär skruva upp motorn ? och vad är den pinnen till för ?
    okej så oljepumpsvajern ska bara hänga där och dingla, eller kan man ta bort hela vajern ? för jag ska köra utan oljepump iaf

  5. #5
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Okej vad ska jag kolla om den får för mycket luft ? det sitter ju 2 skruvar på förgasaren, vad är dom till för och hur ska dom justeras ungefär ?
    Metalpinnen drog ju jag ut, vad innebär det ? att jag lär skruva upp motorn ? och vad är den pinnen till för ?
    okej så oljepumpsvajern ska bara hänga där och dingla, eller kan man ta bort hela vajern ? för jag ska köra utan oljepump iaf
    Jag tror den får för lite bensin, så byt munstycke.
    Sen dem två skruvarna är luftskruv och tomgångsskruv, den mitt på sidan (på föggen) brukar oftast va tomgångsskruven.
    Tryck i pinnen igen sen så gör du som jag skrev ovanför
    och du kan slita bort den vajern

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Löken Visa inlägg
    1. Min dt var exakt likadan när den fick för lite bensin, testa ett större munstycke jag ökade 8strl och då vart det perfekt.

    2. Vajern ska sitta fast i kopplingsarmen som det sedan sitter som en skruv i, om kopplingen inte tar, skruvar du in den skruven tills den tar. Men problemet med dt kan vara att den skruven som trycker på kopplingstången/tryckstången missar den stången.. det kan ofta vara lite pilligt.
    Sen kopplingstången/tryckstången kan man ta ut lätt, men kulan kan då ramla ut som för vissa inte går att koppla sedan utan.. gick dock för mig, jag skruvade bara in skruven änu mer, som trycker på kopplingstången/tryckstången. Skruven jag pratar om ser du om du tar bort den runda svänghjulskåpan.

    3. Som derbi killen sa, det är oljepumpsvajer
    okej men går det att borra upp munstycket jag har nu ? vet ej vad jag har..får kolla på det i morgon
    kopplingen som du pratar om är fan grekiska för mig skulle behöva sprängskiss eller något liknande tror jag

  7. #7
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    okej men går det att borra upp munstycket jag har nu ? vet ej vad jag har..får kolla på det i morgon
    kopplingen som du pratar om är fan grekiska för mig skulle behöva sprängskiss eller något liknande tror jag
    Ja, man kan borra upp munstycken, men då behöver du ett väldigt litet borr då du ska kanske ta ca 5-10stlr större sen så vet du inte riktigt vilken storlek du får, så köp ett ist kostar inte mkt
    Jag kan förstå att det är svårt att för dig att fatta den kopplingen, då dt har helt konstig och värdelös koppling

  8. #8
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av Löken Visa inlägg
    Jag tror den får för lite bensin, så byt munstycke.
    Sen dem två skruvarna är luftskruv och tomgångsskruv, den mitt på sidan (på föggen) brukar oftast va tomgångsskruven.
    Tryck i pinnen igen sen så gör du som jag skrev ovanför
    och du kan slita bort den vajern
    Typ de jag mena asså antingen för mycke luft eller för lite bensin(då blir de typ som för mycke luft för den mängden bensin den får)

    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    okej men går det att borra upp munstycket jag har nu ? vet ej vad jag har..får kolla på det i morgon
    kopplingen som du pratar om är fan grekiska för mig skulle behöva sprängskiss eller något liknande tror jag
    går den bättre när du har choken i ? prova skruva in luft skruven helt sen 1 ½ varv ut
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Löken Visa inlägg
    Ja, man kan borra upp munstycken, men då behöver du ett väldigt litet borr då du ska kanske ta ca 5-10stlr större sen så vet du inte riktigt vilken storlek du får, så köp ett ist kostar inte mkt
    Jag kan förstå att det är svårt att för dig att fatta den kopplingen, då dt har helt konstig och värdelös koppling
    Men fan tar ju nån dag för dom att komma fram om man beställer på nätet, så jag tror jag borrar lite medans jag väntar på dom nya jag ska beställa
    Har jag förstått det rätt nu..ska den där smala metalpinnen tryckas inåt i motorn..och då kopplar det ut ?
    Jag tror jag får knäppa kort i morgon och ladda upp här så kan ni se om alla grejjer sitter där dom ska

  10. #10
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    Typ de jag mena asså antingen för mycke luft eller för lite bensin(då blir de typ som för mycke luft för den mängden bensin den får)
    Aa jo förstod det när den får för lite bensin får den ju troligtvis mer luft också liksom, så det är ju både och..

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    okej men går det att borra upp munstycket jag har nu ? vet ej vad jag har..får kolla på det i morgon
    kopplingen som du pratar om är fan grekiska för mig skulle behöva sprängskiss eller något liknande tror jag
    går att köpa en munstyckessats så du kan prova dig fram! det brukar stå numret på storleken PÅ munstycket så bara skruva loss den och kolla storleken! sen tar du en munstyckessats från (1 storlek större eller likadant munstycke och ca 10 storlekar upp eller mer! så provar du dig bara fram vilken som den går bäst på!
    vajern ner till oljepumpen kan du koppla ut eller låta vara och sätta en m10 skruv eller nått sånt i oljeslangen som ska gå till oljetanken så har du pluggat oljepumpen!
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  12. #12
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Men fan tar ju nån dag för dom att komma fram om man beställer på nätet, så jag tror jag borrar lite medans jag väntar på dom nya jag ska beställa
    Har jag förstått det rätt nu..ska den där smala metalpinnen tryckas inåt i motorn..och då kopplar det ut ?
    Jag tror jag får knäppa kort i morgon och ladda upp här så kan ni se om alla grejjer sitter där dom ska
    Testa att borra du men måste ju va typ 0,5mm borr xD
    Den långa metallpinnen ska va i motorn, och kopplingsarmen med en skruv i (som sitter i svänghjulskåpan) trycker sedan på metallpinnen in i motorn

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Löken Visa inlägg
    Testa att borra du men måste ju va typ 0,5mm borr xD
    Den långa metallpinnen ska va i motorn, och kopplingsarmen med en skruv i (som sitter i svänghjulskåpan) trycker sedan på metallpinnen in i motorn
    Ska prova det, men alltså jag funderade på en sak. Dom har ju kört med den här förgasaren förut ? kan det inte vara så att den drar tjuvluft lr något. kanske stopp i en slang ? kanske jag borde kolla det inan jag börjar exprementera med munstycket

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Ska prova det, men alltså jag funderade på en sak. Dom har ju kört med den här förgasaren förut ? kan det inte vara så att den drar tjuvluft lr något. kanske stopp i en slang ? kanske jag borde kolla det inan jag börjar exprementera med munstycket
    vänta. har du kollat så att munstycket inte har trillat ur?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    vänta. har du kollat så att munstycket inte har trillat ur?
    Nä har inte kollat något, ska göra det snart
    http://shop.ettansmopeder.se/repsats...maha-dt/2530-0 ska allt det här finnas ?
    Och munstycket sitter i koppen under förgasaren va ?, lär jag skruva bort hela förgasaren för att komma åt de ?
    Senast redigerat av thefinnishflash den 2011-08-04 klockan 09:32.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Nä har inte kollat något, ska göra det snart
    http://shop.ettansmopeder.se/repsats...maha-dt/2530-0 ska allt det här finnas ?
    Och munstycket sitter i koppen under förgasaren va ?, lär jag skruva bort hela förgasaren för att komma åt de ?
    du behöver bara ta bort koppen! men om jag vore du så skulle jag rengöra förgasarn... kan ju vara drf!
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    du behöver bara ta bort koppen! men om jag vore du så skulle jag rengöra förgasarn... kan ju vara drf!
    den ska vara helt rengord ny nål med ;P
    tänkte dra iväg och köpa olja till den...är det sådan här jag ska ha ? 6dl går i va ? Transmissionsoljor / Olja mc
    Artikelnr: 41-C4001282
    Fabrikat: Castrol
    Benämning: MTX Mineral
    Text: Flaska 1 lit
    Info: Transmissionsolja Mineral 10W-40 för 2-takts mc och mopeder. lämplig för våtkopplingar.
    Info: Castrol
    Pris: 146.00 kr

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    den ska vara helt rengord ny nål med ;P
    tänkte dra iväg och köpa olja till den...är det sådan här jag ska ha ? 6dl går i va ? Transmissionsoljor / Olja mc
    Artikelnr: 41-C4001282
    Fabrikat: Castrol
    Benämning: MTX Mineral
    Text: Flaska 1 lit
    Info: Transmissionsolja Mineral 10W-40 för 2-takts mc och mopeder. lämplig för våtkopplingar.
    Info: Castrol
    Pris: 146.00 kr
    om du menar olja till kopplingen och växellådan så ja! om du menar motorolja så ska du inte ha den
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    om du menar olja till kopplingen och växellådan så ja! om du menar motorolja så ska du inte ha den
    Ja precis den ska jag hälla i växellådan ;P den andra oljan är väl vanlig 2 takt olja som jag ska hälla i bensinen..5% när man kör in ?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Ja precis den ska jag hälla i växellådan ;P den andra oljan är väl vanlig 2 takt olja som jag ska hälla i bensinen..5% när man kör in ?
    nej inte 5% då sotar du hela röret och det! ta typ bara 3% och när du kört in den så tar du 2% resten av tiden!
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    nej inte 5% då sotar du hela röret och det! ta typ bara 3% och när du kört in den så tar du 2% resten av tiden!
    okej

  22. #22
    Lökens avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Norrköping & Gamleby
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Nä har inte kollat något, ska göra det snart
    http://shop.ettansmopeder.se/repsats...maha-dt/2530-0 ska allt det här finnas ?
    Och munstycket sitter i koppen under förgasaren va ?, lär jag skruva bort hela förgasaren för att komma åt de ?
    Allt som var i länken ska finnas det är den du fäster kopplingsvajern i
    Men är moppen trimmad något?

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Löken Visa inlägg
    Allt som var i länken ska finnas det är den du fäster kopplingsvajern i
    Men är moppen trimmad något?
    okej
    Dom vet inte om den är trimmad, dom köpte den som en skrothög typ..sen renoverat upp den tills ungen tröttnade, så då tog jag över pga att den nästan e klar
    Större förgasare vet jag att det är..sen såg jag att sista delan på avgasröret är svetsat en lång 4kant..så jag antar att dom har tagit ur en plugg där kanske ? sen antar jag att dom tagit bort pluggen i insugsplattan med..men det vet ja inte säkert, det visar sig =)..ett riktigt litet drev bak sitter det på med den lär väl gå över 30 iaf hoppas jag, tänkte ha den och åka med till små ärenden..har ju bil anars

  24. #24
    Nu behöver jag lite mer hjälp ! oljan fanns inte på mekonomen, så jag köpte på Okq8 frågade personalen och dom gav mig Trans mission oil syntetGL-5 SAE 75w-90 han hade aldrig hört våtkoppling..funkar den här ? "syntetisk olja av mycket hög kvalitet för bnakaxlar, hypoid-växlar och växellådor kuggväxlar, som kräver olja enligt api g-5 och överlägsen smörjning året runt.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Nu behöver jag lite mer hjälp ! oljan fanns inte på mekonomen, så jag köpte på Okq8 frågade personalen och dom gav mig Trans mission oil syntetGL-5 SAE 75w-90 han hade aldrig hört våtkoppling..funkar den här ? "syntetisk olja av mycket hög kvalitet för bnakaxlar, hypoid-växlar och växellådor kuggväxlar, som kräver olja enligt api g-5 och överlägsen smörjning året runt.
    har du nån handbok om moppen? annars leta upp det så ska det stå vilken växellådsolja du ska ha osv.. för i min står det vilken jag ska ha och så, men sen vet jag inte om det gör det på DT direkt
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    har du nån handbok om moppen? annars leta upp det så ska det stå vilken växellådsolja du ska ha osv.. för i min står det vilken jag ska ha och så, men sen vet jag inte om det gör det på DT direkt
    Nej det har jag inte, men jag häller i den här han sa ju att det är rätt
    Nu kollade jag lite mer på förgasaren ! för det första satt det inget luftfilter i..så jag tob bort luft slangen sen höll för 1 finger..då gick det gasa mer..vad betyder det..för mycket luft ? jag har ett öppet som ska sitta på en minimoto 50cc ska prova med det nu

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av thefinnishflash Visa inlägg
    Nej det har jag inte, men jag häller i den här han sa ju att det är rätt
    Nu kollade jag lite mer på förgasaren ! för det första satt det inget luftfilter i..så jag tob bort luft slangen sen höll för 1 finger..då gick det gasa mer..vad betyder det..för mycket luft ? jag har ett öppet som ska sitta på en minimoto 50cc ska prova med det nu
    kan vara därför den går piss ja!

    funkar inte växellådsoljan som han sa så ska du gå och klaga
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  28. #28
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    De ska vara 6dl 10W30 olja till växellådan och koppling osv. om de går att gasa mer när du håller fingret så får den för mycket luft. kolla om den tar tjuvluft nån stans.
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av derbi_killen Visa inlägg
    De ska vara 6dl 10W30 olja till växellådan och koppling osv. om de går att gasa mer när du håller fingret så får den för mycket luft. kolla om den tar tjuvluft nån stans.
    Okej så då går det inte med den oljan ? jo men den får väl för mycket luft pga inget luftfilter ?

  30. #30
    Nu har jag satt på sportluftfiltret det är samma sak..dör direkt man gasar ..vet fan inte vart den kan dra tjufluft..skruvat in luftblandningskruven med
    Ska jag plocka bort munstycket och borra ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in