hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009

avgasbandage- funkar det?

tjena. är lite sugen på avgasbandage. Har hört talas om att det håller värmen kvar inne i pipan, och av värmen rör sig avgaserna i pipan snabbare, vilket resulterar i en piggare motor. Ni som kört med det, märks det någon skillnad och är det värt ca.400kr? känns inte som det kommer bli en markant ökning, men har inte en aning.
    OBS! bara ni som provat bör svara, ni med gissningar hit och dit behöver inte kommentera
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Reg.datum
    Nov 2010
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    tjena. är lite sugen på avgasbandage. Har hört talas om att det håller värmen kvar inne i pipan, och av värmen rör sig avgaserna i pipan snabbare, vilket resulterar i en piggare motor. Ni som kört med det, märks det någon skillnad och är det värt ca.400kr? känns inte som det kommer bli en markant ökning, men har inte en aning.
    OBS! bara ni som provat bör svara, ni med gissningar hit och dit behöver inte kommentera
    Vad jag har hört så funkar det inge vidare på 2-takt.
    Ger mer effekt på en 4-takt då en 4-taktares pipa har mer med avgaspulserna o göra.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Vad jag har hört så funkar det inge vidare på 2-takt.
    Ger mer effekt på en 4-takt då en 4-taktares pipa har mer med avgaspulserna o göra.
    okej tack för svar.
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Jag märkte ingen skillnad när jag hade det.
    då skiter jag i det!

Reg.datum
    Mar 2011
    Avgasbandage till bilar sätts på headersen, detta för att hålla dom varma avgaserna där inne, vilket gör att det blir kallare luft runt om i motorutrymmet. Då borde det ju inte ge en så stor effekt på moppe/ mc iochmed att motorn redan sitter så "luftigt"
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Nja, jag tror du får svårt att hitta en motortyp som kan använda avgaspulserna bättre än en tvåtaktare, testa att köra en trimcylinder med 190+ graders avgasduration med ett bra avstämt rör vs. helt utan avgasrör så får du se vilken skillnad det gör.

Avgasbandage kan höja temperaturen i pipan lite, vilket ska leda till att man behåller lite mer energi i pulserna och höjer pipans avstämda varvtal en aning. Men jag har inte brytt mig om att prova själv, har inte haft någon motorkonfiguration där jag ansett att det varit tillräckligt användbart.

Angående bilmotorer används bandage dels för att slippa onödig värme i motorrummet, men även för att hålla mer energi kvar i avgaserna på turbobilar för att driva turbon bättre.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Nja, jag tror du får svårt att hitta en motortyp som kan använda avgaspulserna bättre än en tvåtaktare, testa att köra en trimcylinder med 190+ graders avgasduration med ett bra avstämt rör vs. helt utan avgasrör så får du se vilken skillnad det gör.

Avgasbandage kan höja temperaturen i pipan lite, vilket ska leda till att man behåller lite mer energi i pulserna och höjer pipans avstämda varvtal en aning. Men jag har inte brytt mig om att prova själv, har inte haft någon motorkonfiguration där jag ansett att det varit tillräckligt användbart.

Angående bilmotorer används bandage dels för att slippa onödig värme i motorrummet, men även för att hålla mer energi kvar i avgaserna på turbobilar för att driva turbon bättre.
    okej tack. men jag struntar i det. Min pipa är väldigt lång, jag har en väldigt högvarvig cylinder på 196 i avgasduration, italkit och lite mer. tror inte jag drar någon nytta av högre varvtal än det den för tillfället går på.

Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    om inte annat ser de ju råare ut .
    Hade också det på, märkte ingen skillnad, precis som de andra säger..
    Staytuned.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av sendaanton Visa inlägg
    om inte annat ser de ju råare ut .
    Hade också det på, märkte ingen skillnad, precis som de andra säger..
    jo sant, men märker man ingen skillnad tycker jag inte det är värt pengarna

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in