Sidan 7 av 28 Första ... 5678917 ... Sista

Ämne: Studietråden

Tobbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    sitter och försöker komma på något att skriva om på engelskan. Vi ska skriva en nyhetsartikel och man får välja fritt/hitta på vad man ska skriva om. behöver inte vara något som har hänt på riktigt alltså!
    tack på förhand!

Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    Vet inte riktigt vart jag ska posta

Du mäter strömmen i en krets med två olika lampor. Först mäter du med 5w lampan och sedan med en 21w lampa. Får du olika resultat?

Ditt svar

Nej, strömmen är alltid den samma oavsett förbrukare.

Ja, när jag mäter med 5w lampan är strömförbrukningen som högst

Ja, när jag mäter med 21w lampan är strömförbrukningen som högst

och

Fyll i det som saknas.
    Du har en krets som är seriekopplad med 4 lampor. Spänningskällan är 12 volt. När du mäter spänningen över en lampa så visar multimetern XXXX volt

Måste vara 12V va?
    Första är:

''Ja, när jag mäter med 5w lampan är strömförbrukningen som högst.''

och den andra

12/4: 3. 3 V över varje lampa.

Mvh Elektrikern!

Tobbe: Skriv om nått som intresserar dig. Om du är intresserad av miljö, skriv om en miljökatastrof. Gillar du politik, skriv om Mona Sahlins avhopp. Dvs, man skriver alltid bättre om man brinner ltie för det.
    ''Knäpp och noobig fråga nån ställt''

Citat Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
    Första är:

''Ja, när jag mäter med 5w lampan är strömförbrukningen som högst.''

och den andra

12/4: 3. 3 V över varje lampa.

Mvh Elektrikern!

Tobbe: Skriv om nått som intresserar dig. Om du är intresserad av miljö, skriv om en miljökatastrof. Gillar du politik, skriv om Mona Sahlins avhopp. Dvs, man skriver alltid bättre om man brinner ltie för det.
    Haha va?

P=U*I

Spänningen och effekten är en konstant. I är en variabel som varierar enligt I=U/R. Högre effekt = Högre ström.

//Underhållselektrikern @ Volvo Personvagnar

Citat Ursprungligen postat av Neverstop Visa inlägg
    Haha va?

P=U*I

Spänningen och effekten är en konstant. I är en variabel som varierar enligt I=U/R. Högre effekt = Högre ström.

spänningen är ju inte konstant i en seriekrets, där är strömmen konstant, och komponenten med den högsta resistansen har den högsta spänningen över sig. U=RI du vet.

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    spänningen är ju inte konstant i en seriekrets, där är strömmen konstant, och komponenten med den högsta resistansen har den högsta spänningen över sig. U=RI du vet.
    Som jag läser det så byter man lampa? Annars är svenskan väldigt dåligt formulerad i påståendet. "Sedan med en 21w lampa".

Är dem i serie har han rätt. Måste säga att jag va rätt trött när jag skrev de Ber isåfall om ursäkt!

Behöver hjälp med en talföljd tror jag det är ?
    Om jag sätter in 5000 på ett konto , hur lång tid tar det tills jag har 10 000 om räntan hela tiden är 3,5% ?

Skulle vara trevligt om ngt vänlig person hjälpte till !

Citat Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
    Behöver hjälp med en talföljd tror jag det är ?
    Om jag sätter in 5000 på ett konto , hur lång tid tar det tills jag har 10 000 om räntan hela tiden är 3,5% ?

Skulle vara trevligt om ngt vänlig person hjälpte till !
    y=c*a^x där x är tiden (dvs det du vill ha), a är 3,5% dvs 0,035, c är utgångsvärdet, dvs 5000. lös ut x, förslagsvis med logaritmer.

förresten det är ingen talföljd, det är en exponentialekvation

edit: glömde säga, y är det "nya värdet" dvs 10000.

edit: fel igen, a ska vara 1,035 eftersom det ökar med 3,5%
    Senast redigerat av Pontus den 2010-11-21 klockan 22:49.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    En konformad bägare rymmer 8cl vatten, du häller ut vattnet till hälften av bägaren. Hur mycket finns det kvar i bägaren?

Vilka mått jag än tar på konen så får jag förändringsfaktorn till ~0.125, alltså finns det 1cl kvar i bägaren. Stämmer det eller har jag tänkt helt åt helvete?
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Linus Visa inlägg
    En konformad bägare rymmer 8cl vatten, du häller ut vattnet till hälften av bägaren. Hur mycket finns det kvar i bägaren?

Vilka mått jag än tar på konen så får jag förändringsfaktorn till ~0.125, alltså finns det 1cl kvar i bägaren. Stämmer det eller har jag tänkt helt åt helvete?
    Något sånt bör det bli, tänk bildligt och se ifall det är logiskt. Det gör alltid jag i fysiken

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Något sånt bör det bli, tänk bildligt och se ifall det är logiskt. Det gör alltid jag i fysiken
    Det tycker jag med, väldigt logiskt också när förändringsfaktorn går just 8 gånger i 1. Det som gör mig fundersam är att jag var den enda jag vet som svarade 1cl i min klass, och jag är inte direkt bäst i klassen på matte.
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

Citat Ursprungligen postat av Neverstop Visa inlägg
    Haha va?

P=U*I

Kanske skall tilläggas att jag endast är utbildad som elektriker, fick ångest bara av praktiken och skulle hellre virka strumpor hela livet än att dras med folket i elsvängen, och den UNDERBARA vardagen!

Var därför ett tag sedan jag räknade på sådant, men.. en lampa på 5 W, och en på 21 W. Vilken har högst resistans?
    ''Knäpp och noobig fråga nån ställt''

Citat Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
    Var därför ett tag sedan jag räknade på sådant, men.. en lampa på 5 W, och en på 21 W. Vilken har högst resistans?
    den på 5w

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Någon höger som har lust att skriva typ 250 ord till detta: Hur ska det ekonomiska systemet se ut? (Var står partiet i frågor som t.ex. privatisering eller kollektivisering?)
    Vi ska göra ett eget parti och jag ligger skapligt efter. Lite mycket begärt kanske men någon som har väldigt bra koll på högerpolitik borde kunna skriva det med nöje på typ 5min.

Någon höger som har lust att skriva typ 250 ord till detta: Hur ska det ekonomiska systemet se ut? (Var står partiet i frågor som t.ex. privatisering eller kollektivisering?)
    Vi ska göra ett eget parti och jag ligger skapligt efter. Lite mycket begärt kanske men någon som har väldigt bra koll på högerpolitik borde kunna skriva det med nöje på typ 5min.
    Menar du det politiska systemet i på ett nationellt eller globalt plan?

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Menar du det politiska systemet i på ett nationellt eller globalt plan?
    Globalt, tror jag. Står även att vi ska lägga till statistik och diagram som visar hur stor del av Sveriges budget som ska läggas på olika delar i samhället, alltså alla investeringsområden.
    Går dock att dela upp i typ:
    Arbetsmarknadspolitik
    skola
    vård och omsorg
    energi och miljö
    försvar
    administrativa kostnader för Sverige
    övrigt

Manifestation mot CSN på onsdag 24 novemer kl 12-14, Teknologgården Chalmers - Campus Johanneberg, Göteborg

CSN anser att...

ALLA CHALMERSSTUDENTER FUSKAR MED STUDIEMEDLET

eftersom vi studerar i för hög takt under våra studier. CSN bedömer att heltidsstudier ska omfatta 1,5 högskolepoäng per vecka under exakt 20 veckor per termin. På Chalmers, KTH, i Linköping och i Lund bedrivs samma studier under en något kortare period, ungefär 17 veckor. Trots att vi läser rätt antal poäng, anser CSN att vi INTE är heltidsstudenter och inte är berättigade till fullt studiemedel!
    CSN pekar själva på att de inte kan ändra regelverket, även om de anser konsekvenserna som beklagliga.
    En lagändring är därför den enda lösningen, varför utbildningsutskottet och utbildningsdepartementet måste övertygas om att detta är fel.

Därför riskerar 40 000 teknologer återbetalningskrav till jul!

Den 24 november kl. 13.40-14.00 kommer utbildningsminister Jan Björklund vara på teknologgården på Chalmers.

Hjälp oss då att visa honom att en lagändring krävs för att inte högpresterande studenter ska drabbas bara för att de läser snabbare än vad byråkratin kräver, genom att vara på teknologgården kl 13.40 du också!

Om regeringen inte löser detta problem kan universiteten tvingas ändra sina utbildningsupplägg för att anpassas till byråkratin. I dagsläget är en möjlig lösning för Chalmers att t.ex. förlänga terminerna och flytta tenta-p till januari. Omtentaperioderna kan riskera att försvinna!

Sveriges teknologkårer vill därför tillsammans påverka Jan Björklund så CSN fortsätter stödja studenter, inte arbeta emot dem.

http://www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=140768472641319&index=1

Globalt, tror jag. Står även att vi ska lägga till statistik och diagram som visar hur stor del av Sveriges budget som ska läggas på olika delar i samhället, alltså alla investeringsområden.
    Går dock att dela upp i typ:
    Arbetsmarknadspolitik
    skola
    vård och omsorg
    energi och miljö
    försvar
    administrativa kostnader för Sverige
    övrigt
    Okej, har du bestämt hur du vill placera ditt parti i olika frågor? Hur skall frågor som skatter och välfärd behandlas? Det är förmodligen lättast att utgå från din egna politiska övertygelse. Fast det skulle ju vara rätt kul att ta det mindre seriöst och säga att du ska ha ett system med ekonomiska femårsplaner där alla produktionsmedel ägs av staten, ungefär som Stalins Sovjet.

Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    [B]
    CSN anser att...

Ni bör inte hoppas allt för mycket när det kommer till Björklund. Killen har redan visat att han har en total oförståelse för skolsystemet...

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Okej, har du bestämt hur du vill placera ditt parti i olika frågor? Hur skall frågor som skatter och välfärd behandlas? Det är förmodligen lättast att utgå från din egna politiska övertygelse. Fast det skulle ju vara rätt kul att ta det mindre seriöst och säga att du ska ha ett system med ekonomiska femårsplaner där alla produktionsmedel ägs av staten, ungefär som Stalins Sovjet.
    Nja, inte bestämt något direkt. Bara att partiet ska vara väldigt höger, privatisering av det mesta osv. Det hade varit något om man hade blivit tilldelad att göra ett vänsterparti.

Nja, inte bestämt något direkt. Bara att partiet ska vara väldigt höger, privatisering av det mesta osv. Det hade varit något om man hade blivit tilldelad att göra ett vänsterparti.
    Fan vad dåligt av läraren om hon/han bara sagt att ni ska göra ett vänster- eller högerparti. Vänster-högerskalan är rätt bristande. Om det är det liberalt parti du vill göra så är det ju inte så himla svårt, det är bara att bestämma vad du vill rikta in dig på; socialliberalism, neoliberalism, klassisk liberalism osv. Läs lite kort om teoretiker som Smith, Keynes och Locke. Om det är ett konservativt parti du vill göra så blir det dock mer komplicerat då dessa partier ser olika ut över hela världen, det går inte att peka på mycket som skulle vara typisk konservativt. Jämför till exempel frågan kring monarki mellan konservativa i Sverige och i USA.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Fan vad dåligt av läraren om hon/han bara sagt att ni ska göra ett vänster- eller högerparti. Vänster-högerskalan är rätt bristande. Om det är det liberalt parti du vill göra så är det ju inte så himla svårt, det är bara att bestämma vad du vill rikta in dig på; socialliberalism, neoliberalism, klassisk liberalism osv. Läs lite kort om teoretiker som Smith, Keynes och Locke. Om det är ett konservativt parti du vill göra så blir det dock mer komplicerat då dessa partier ser olika ut över hela världen, det går inte att peka på mycket som skulle vara typisk konservativt. Jämför till exempel frågan kring monarki mellan konservativa i Sverige och i USA.
    Ja det är lite dåligt, men om man blev tilldelad att göra ett högerparti t.ex. skulle man kolla på högerpartiernas politik och ta det man tyckte var bra typ.
    Det ska vara ett liberalt parti. Kanske inte är så svårt men har sjukt mycket att göra den här veckan, så erbjudandet att skriva ca 250 ord om hur det ekonomiska systemet ska se ut i ett typsikt liberalt parti finns fortfarande kvar, om någon har lust.

Ja det är lite dåligt, men om man blev tilldelad att göra ett högerparti t.ex. skulle man kolla på högerpartiernas politik och ta det man tyckte var bra typ.
    Det ska vara ett liberalt parti. Kanske inte är så svårt men har sjukt mycket att göra den här veckan, så erbjudandet att skriva ca 250 ord om hur det ekonomiska systemet ska se ut i ett typsikt liberalt parti finns fortfarande kvar, om någon har lust.
    Kopiera Liberala partiets partiprogram och ändra lite så det ser eget ut. Och jag menar inte Folkpartiet.

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Kopiera Liberala partiets partiprogram och ändra lite så det ser eget ut. Och jag menar inte Folkpartiet.
    http://www.liberalapartiet.se/content/den-fria-ekonomin
    Detta?

Ja. Jag tror att de säger sig vara klassiskt liberala.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Någon som idiot förklara för mig hur deriverings regeln funkar? Liksom Deriverings regeln for dummies. En sån förklaring behöver jag just nu

Dom uppgifterna ja inte fattar;
    a, f'(x) = 4x^3 - 3x + 2
    b, f'(2)

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Någon som idiot förklara för mig hur deriverings regeln funkar? Liksom Deriverings regeln for dummies. En sån förklaring behöver jag just nu

Dom uppgifterna ja inte fattar;
    a, f'(x) = 4x^3 - 3x + 2
    b, f'(2)
    Kortfattat, stryk alla tal som inte har x (eller y eller annan bokstav som ska deriveras) direkt. Ta alla exponenter och multiplicera med talet som står framför (i fallet ovan ska du ta 4*3) och ta minus ett på exponenten (3-1=2, alltså ska det vara x^2 i derivatan). Alla ensamma x stryker du men behåller siffran framför, 3x blir då tex 3.

Angående uppgifterna förstår jag inte riktigt, ska du derivera derivatan a en gång till så det blir f''(x) (andraderivatan) eller ska man räkna ut vad f'(2)=? I så fall sätter du bara in 2 överallt där du har x och räknar ut vad det blir, i ditt fall 4*2^3-3*2+2 = 28 (räknade ut snabbt i huvudet så svaret kan vara fel).
    MRX_Racing @ mnf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in