Sidan 11 av 28 Första ... 91011121321 ... Sista

Ämne: Studietråden

  1. #301

  2. #302

  3. #303
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Tjena!

    Håller på med matte a just nu, och jag är totalt usel på matte! Har prov imorgon och jag är nog inte den ända som börjar plugga för sent inför stora prov?! Jag har prov inom procent imorgon och har lite små frågor, så strunta i att dumförklara mig nu då jag vet redan att jag är usel på matte!

    1. En person har 5 liter blod i kroppen. Alkoholhalten i blodet är 0,3 ‰. Hur mycket alkohol har personen i blodet? Svara i centiliter?

    Hur får man ut svaret på den, och varför blir det så? förklara gärna grundligt så man förstår!

    Sen har jag en fundering på vad förändringsfaktorn är, och varför det blir som det blir, samma här så uppskattar jag ett bra svar så jag förstår.

    Tacksam som fan för snabba svar!

    Med vänlig hälsning
    0,3 ‰ = 0,0003
    5 liter = 5000 cl
    5000 cl * 0,0003 = 1,5 cl

    Förändringsfaktor är en faktor som tal A ska multipliceras med för att få tal B
    Exempelvis är förändringsfaktorn i talet (500*X=6000) X.

  4. #304

  5. #305
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Till nästa prov får vi ha en lapp där vi får anteckna vad vi vill som vi får använda oss av under provet. Sitter just nu och skriver av all text vi fick för att träna på i kapitlet

    Kemi alltså.
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  6. #306
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Till nästa prov får vi ha en lapp där vi får anteckna vad vi vill som vi får använda oss av under provet. Sitter just nu och skriver av all text vi fick för att träna på i kapitlet

    Kemi alltså.
    Ja de är ju osså ett sätt att ha prov på.
    F.d. Almsarn

  7. #307
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Till nästa prov får vi ha en lapp där vi får anteckna vad vi vill som vi får använda oss av under provet. Sitter just nu och skriver av all text vi fick för att träna på i kapitlet

    Kemi alltså.
    Haha lol

  8. #308
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Till nästa prov får vi ha en lapp där vi får anteckna vad vi vill som vi får använda oss av under provet. Sitter just nu och skriver av all text vi fick för att träna på i kapitlet

    Kemi alltså.
    Det är ju då du ska plugga som attan innan och komma dit utan anteckningar och sen skriva MVG. Läraren kanske ger dig lite extra för det.

  9. #309
    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Det är ju då du ska plugga som attan innan och komma dit utan anteckningar och sen skriva MVG. Läraren kanske ger dig lite extra för det.
    Eller också så bryr sig läraren inte ett skit och han klarar bara G.
    Men smällar man får ta!
    F.d. Almsarn

  10. #310
    Alm, vi fick ha ALLA våra anteckningar på vårat senaste prov i kemi
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  11. #311
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    Alm, vi fick ha ALLA våra anteckningar på vårat senaste prov i kemi
    Va e de för jävla prov? haha
    F.d. Almsarn

  12. #312
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Det är ju då du ska plugga som attan innan och komma dit utan anteckningar och sen skriva MVG. Läraren kanske ger dig lite extra för det.
    Jag har dock lärt mig det mesta jag skrev igår, så det kanske var ett bra sätt att lära sig på trots allt
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  13. #313
    hela tanken med det är att man lär sig när man skriver av... inte så att lärarna gör det för att vara snälla och ge ett "gratis" prov

  14. #314
    En MATTE C uppgift !

    3 lgx= lg 16-lg2
    Jag kan lösa till 3 lgx= lg8 .

    Sen fastnar jag , men är inte 3 = lg1000 så borde bli lg8/ lg1000 ?

    HJÄLP

  15. #315
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Blir säkert dumförklarad menmen.. Behöver hjälp med ett tal, S.K ''funktionsmaskin''
    Man ska få 3 till 1, 7 till -3 och 12 till -8. Alla ska multipliceras divideras(kommer inte på namnet) osv osv lika mycket.

    Tex om 3 ska bli 5, 7 ska bli 9, 15 ska bli 17. Då är svaret +2

    jävligt luddigt förklarat men hoppas nån förstår..
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  16. #316
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
    En MATTE C uppgift !

    3 lgx= lg 16-lg2
    Jag kan lösa till 3 lgx= lg8 .

    Sen fastnar jag , men är inte 3 = lg1000 så borde bli lg8/ lg1000 ?

    HJÄLP
    x^3 = 14
    x = 14^(1/3)

    Tror jag att det ska vara, suger på logaritmer... Men säker på att det inte ska vara lg16/lg2 ?

    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Blir säkert dumförklarad menmen.. Behöver hjälp med ett tal, S.K ''funktionsmaskin''
    Man ska få 3 till 1, 7 till -3 och 12 till -8. Alla ska multipliceras divideras(kommer inte på namnet) osv osv lika mycket.

    Tex om 3 ska bli 5, 7 ska bli 9, 15 ska bli 17. Då är svaret +2

    jävligt luddigt förklarat men hoppas nån förstår..
    börja med att skriv upp skiten såhär:

    .. X ... Y ...
    --------------
    . 3 ..... 1..
    . 7 .... -3 .
    . 12 ... -8 .

    först räknar du ut riktinigskoefficienten... den får du till -1. Sen smäller du in det i en räta linjens ekvation, får fram att y = -x+4
    Kontrollera med dina värden, ser att alla stämmer.

    Svar: y = -x + 4

  17. #317
    Tjeena! Skulle någon kunna skriva så många nackdelar som möjligt med dödstraff? De behöver inte vara helt fakta baserade.
    Anledningen till detta är att jag ska ha en debatt om just dödsstraff på engelska imorn där jag ska vara emot det

    Mvh

  18. #318
    Citat Ursprungligen postat av pluppen Visa inlägg
    Tjeena! Skulle någon kunna skriva så många nackdelar som möjligt med dödstraff? De behöver inte vara helt fakta baserade.
    Anledningen till detta är att jag ska ha en debatt om just dödsstraff på engelska imorn där jag ska vara emot det

    Mvh
    dödsstraff är fetaste dubbelmoralen. om man nu vill statuera att det är fel att ta andra människors liv är det ju inte det smartaste att... *trumvirvel* döda dem som gör det. då är man ju lika kass själv.
    förutom skulle jag hellre vilja dö än att bli våldtagen i fängelset i 30 år om jag åkte dit för något sånt. vill man verkligen plåga brottslningarna låter man dem sitta i fängelset tills de ruttnar, inte fan låter man dem ta ett gift och somna in.


























































































































    1337 inlägg

  19. #319
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Någon som vet något bra man kan hålla tal om? Svenska A gäller det.. Men det är förberedelse för nationella. Så jag ska hålla ett tal inför klassen men har ingen aning om vad jag ska hålla tal om

  20. #320
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Någon som vet något bra man kan hålla tal om? Svenska A gäller det.. Men det är förberedelse för nationella. Så jag ska hålla ett tal inför klassen men har ingen aning om vad jag ska hålla tal om
    Hur länge ska ni snacka på ett ungefär, ~5min eller mer?
    "Inställningen är halva grejen"

  21. #321
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Hur länge ska ni snacka på ett ungefär, ~5min eller mer?
    5min +/- 1min.

  22. #322
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Snacka om något du är intresserad av! Eller något som du tycker är roligt! Det gör det hela mycket lättare då
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  23. #323
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Snacka om något du är intresserad av! Eller något som du tycker är roligt! Det gör det hela mycket lättare då
    Äsch sånt får man inte bra betyg av

  24. #324
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Hahah, snacka om sommaren för min lärare, fick vg Bästa betyget på länge kan jag säga
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  25. #325
    Någon mer som ska skriva högskoleprovet i april?

  26. #326
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Äsch sånt får man inte bra betyg av
    Skitsnack, jag pratade om hur en longboardtruck är uppbygd och fungerar och fick mvg.

  27. #327
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Någon som vet något bra man kan hålla tal om? Svenska A gäller det.. Men det är förberedelse för nationella. Så jag ska hålla ett tal inför klassen men har ingen aning om vad jag ska hålla tal om
    5 minuter är ingenting. Ta bara någon skit.

  28. #328
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    Skitsnack, jag pratade om hur en longboardtruck är uppbygd och fungerar och fick mvg.
    Så funkar det inte hos mig, ska man få bra betyg ska man prata om något som väcker känslor.

    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    5 minuter är ingenting. Ta bara någon skit.
    Jag har ju idé torka så lite tips hade varit uppskattat

  29. #329
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Så funkar det inte hos mig, ska man få bra betyg ska man prata om något som väcker känslor.
    Jag har ju idé torka så lite tips hade varit uppskattat
    Ditt argument fallerar rejält då du kan prata om grus och väcka känslor så länge du är en duktig talare.

  30. #330
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    Ditt argument fallerar rejält då du kan prata om grus och väcka känslor så länge du är en duktig talare.
    Okej får väl öva lite då.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in