Sidan 3 av 28 Första 1234513 ... Sista

Ämne: Studietråden

  1. #61

  2. #62
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av aeroxx_94 Visa inlägg
    Är det friviligt med matte D?
    Ja, det bör det vara

  3. #63

  4. #64
    fan vad nolle-p på LiU är awesome

  5. #65

  6. #66
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Precis böejat teknik. Ska ha spanska steg 3 nu, och tänkte fortsätta med spanska genom hela gymnasiet, men frågan är om det är värt det? Låt säga att jag går ut 3:an med ett g i spanska, hur mycket extra meritpoäng får jag på det? Gillar verkligen inte spanska, men tänkte isf fortsätta med det för poängen. Har även tänkt läsa upp till matte D/E innan jag går ut, och tänkt läsa extra engelska med.
    du får 0,5 meritpoäng för varje 100 poäng du läser. det gäller på i princip alla högskoleutbildningar. troligen höjer det ditt medel mer än ett vg/g sänker

  7. #67

  8. #68
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    fan vad nolle-p på LiU är awesome
    Det bästa med det är ju att man kan göra det som fadder året efter, då slipper man plugga grunken samtidigt Hittade du någonstans att bo förresten?

  9. #69
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Vad exakt menar du med det? :hmm:
    menar att om du får g i spanska (istället för mvg/vg) så kommer 0,5 i merit troligen höja ditt snitt mer än g:et sänker, så länge du inte har typ 20,0 i övrigt (menar alltså att du antagligen tjänar på det även om du bara får g)

  10. #70
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Det bästa med det är ju att man kan göra det som fadder året efter, då slipper man plugga grunken samtidigt Hittade du någonstans att bo förresten?
    är hemma i e-tuna atm och packar, flyttar till ryds allé på onsdag

    funderar faktiskt på att vara fadder nästa år, verkar sjukt roligt

    för övrigt har D diskret-matte nu och inte grunk men det är nog med plugg ändå kan jag meddela

  11. #71

  12. #72
    btw


    tråkigt att det är så kass bild men det var nice live var du där megavirre?

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    är hemma i e-tuna atm och packar, flyttar till ryds allé på onsdag

    funderar faktiskt på att vara fadder nästa år, verkar sjukt roligt

    för övrigt har D diskret-matte nu och inte grunk men det är nog med plugg ändå kan jag meddela
    Och jag har inte plugg öht I alla fall inte just nu, hade omtentor tidigare i nolle-p. Det absolut värt att vara fadder, det är riktigt kul även om det är mycket jobb. Man får gå på roliga sittningar som nollan inte får gå på också Ryds allé är trevligt, bor inte så långt där ifrån själv. Det är nära hg i vilket fall, det är det viktigaste!

    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    btw

    tråkigt att det är så kass bild men det var nice live var du där megavirre?
    Nej, jag var inte där. Såg dock showen förra året, den brukar vara riktigt bra Dock, MPiRE >> Staben.

  14. #74
    Någon som skulle kunna hjälpa mig med argument för att sänka bilkörkortspriserna?
    North Korea is the Best Korea!

  15. #75
    Hoppade av fordon idag och söker om till Handel och administrationsprogrammet i veckan. Kan säga att det är det bästa valet jag någonsin gjort. Ångesten är borta med vinden och jag mår hur jävla bra som helst inombords!
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  16. #76

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Jag har (gymnasie)matte A i 9an Slipper det i 1an sen...

  17. #77

  18. #78

  19. #79
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Jag har (gymnasie)matte A i 9an Slipper det i 1an sen...
    Några i min klass blev blåsta på det där och tvingades läsa matte A även i gymnasiet. Alla naturare däremot som hade läst matte A i nian fick hoppa direkt på matte B.

  20. #80
    Segt just nu, 0800 till 1630.

  21. #81

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av pontakoj Visa inlägg
    Segt just nu, 0800 till 1630.
    8.10 till 17.00 4 dagar i veckan
    “Computer games don’t affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.”

  22. #82
    Sweet...

    Började samhälle (2an) efter ett år på nv idag. Har alltid varit mer för samhällsämnena så att säga, enda minuset är att jag måste ha tyska i år med...
    Känns dock lite surt att jag haft kemi och fysik i en termin utan att få något betyg i det.

    Kommer dock stanna kvar i min nuvarande mattegrupp, och då också läsa c, d och e. Meritpoäng!

  23. #83
    har äntligen flyttat in i ryd, har packat upp det mesta nu och bara tar det lugnt

  24. #84
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    vad läser ni andra för meritkurser? Jag läser alla jag kan dvs. matte till e, tyska till 5 och engelska c, läser också fysik och kemi B(ger någon utav dessa merit poäng? bara fysik?) glömmt av hur de är!

    Blir ett riktigt tufft schema för mig detta sista året eftersom skolan valt att lägga nästintill alla mina tillvalda kurser i trean

    Ser dock fram emot UF! någon mer som ska ha de? Kommit på ngn ide?

  25. #85
    Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    vad läser ni andra för meritkurser? Jag läser alla jag kan dvs. matte till e, tyska till 5 och engelska c, läser också fysik och kemi B(ger någon utav dessa merit poäng? bara fysik?) glömmt av hur de är!

    Blir ett riktigt tufft schema för mig detta sista året eftersom skolan valt att lägga nästintill alla mina tillvalda kurser i trean

    Ser dock fram emot UF! någon mer som ska ha de? Kommit på ngn ide?
    Satan att man valde så korkat med moderna språk. Blir inge vidare meritpoäng

  26. #86

  27. #87
    Citat Ursprungligen postat av vivarn Visa inlägg
    Idag sp fick var och en i klassen frågan varför dom valde just teknik, ett tiotal sa att dom ville bli arkitekter.. Har med tänkt på det, men börjar tveka då det verkar vara ett så eftertraktat yrke, så de lär inte va det lättaste precis. Vet verkligen inte vad jag vill bli annars, jag ska iaf välja "Männsika, Design och Teknik" som inriktning i tvåan. Så jag ber om hjälp av er som kan lite mer om detta, har ni några tips utbilningar man kan gå om man går den inriktningen jag kommer välja? Kommer förövrigt satsa hårt på skolan nu på gymnasiet, Ma E ska jag läsa till, och förmodligen Engelska C, det vet jag hittils. Men ge gärna tips på utbilningar, just nu blir det att man tänker, "jaha, skulle nog valt bygg istället, så mycket lättare med jobb osv då". Tack på förhand!
    alltså.... det beror ju helt på vad du vill göra men är du ambitiös och intresserad av teknik så kanske civilingenjör?
    finns väldigt många inriktningar som datateknik, maskinteknik, teknisk biologi, industriell ekonomi, design och produktutveckling osv osv. finns något för varje intresse i princip. dock ganska tufft och 5 år, men å andra sidan får du fett jobb med fet lön sen också

  28. #88
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    alltså.... det beror ju helt på vad du vill göra men är du ambitiös och intresserad av teknik så kanske civilingenjör?
    finns väldigt många inriktningar som datateknik, maskinteknik, teknisk biologi, industriell ekonomi, design och produktutveckling osv osv. finns något för varje intresse i princip. dock ganska tufft och 5 år, men å andra sidan får du fett jobb med fet lön sen också
    Vet du vilken inriktning som passar bäst in på någon som vill vara med och utveckla idéer till blivande hårdvaruprodukter som bl.a. kringutrustning till datorer?

    EDIT: Kanske är produktutveckling nu när jag såg ditt inlägg igen..

  29. #89
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Vet du vilken inriktning som passar bäst in på någon som vill vara med och utveckla idéer till blivande hårdvaruprodukter som bl.a. kringutrustning till datorer?

    EDIT: Kanske är produktutveckling nu när jag såg ditt inlägg igen..
    antingen datateknik eller elektroteknik skulle jag tro. datateknik är mycket elektronik och programmering, och _mycket_ matte (vilket gäller för alla civ.ing).

  30. #90
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    antingen datateknik eller elektroteknik skulle jag tro. datateknik är mycket elektronik och programmering, och _mycket_ matte (vilket gäller för alla civ.ing).
    Jävla matten som lägger sig i allt.. Men tack för svaret, vet du vad produktutvecklingen är, nåt liknande?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in