Sidan 12 av 28 Första ... 2101112131422 ... Sista

Ämne: Studietråden

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Molle Visa inlägg
    Någon mer som ska skriva högskoleprovet i april?
    tror jag ska skriva de! skrev det förra terminen också men har inte bestämt mig om jag ska skriva i april.

skulle någon kunna hjälpa mig ? har prov i morgon och har inte varit i skolan den senaste veckan

jag har INGEN aning om hur man gör , så var snälla o berätta tydligt ^^

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av MaackaN Visa inlägg
    skulle någon kunna hjälpa mig ? har prov i morgon och har inte varit i skolan den senaste veckan

jag har INGEN aning om hur man gör , så var snälla o berätta tydligt ^^
    volymen på ett klot är V= (pi*r^2*h)/3

på a är volymen ungefär (3,14*1^2*2,5)/3

edit: pi(vet ej hur man skriver pi på datorn/orkar inte infoga i word) är ju ungefär 3,14. För att få konens area ska du ta pi gånger konens radie upphöjt till 2. Alltså halva diametern dvs 1^2(^2=upphöjt till 2) i figur a. Sen ska du gångra det med höjden alltså 2,5. Därefter delar du allt med 3 och där har du svaret.

edit2: blev lite osäker när jag ser bilden om det är radien eller diametern som är 2.

svaret bör bli 2,62 avrundat till 3 om diametern är 2
    respektive 10,47 avrundat till 10 om radien är 2.
    Senast redigerat av frasse21 den 2011-02-16 klockan 17:31.

Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Står i valet och kvalet just nu för att välja kurser inför årkurs 2. Krävs matte b för att komma in på högskola? Samt är det svårt?
    beror på vilken linje. för att komma in på civilingenjörslinjer krävs matte e, fysik b och kemi a som exempel. rekommenderar i vilket fall att läsa så mycket matte som möjligt, det är aldrig i onödan. ska man jobba med något tekniskt måste man nästan ha fysik b också. varken fysiken eller matten är särskilt svår enligt min mening, handlar mest om att sätta in tal i formler för godkänt, för högre betyg kan man behöva skriva om och kombinera formler osv.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Står i valet och kvalet just nu för att välja kurser inför årkurs 2. Krävs matte b för att komma in på högskola? Samt är det svårt?
    Matte B är verkligen inte svårt. Matten är inte svår förrän man kommer till D. Jag behöver läsa matte d för att komma in dit jag vill

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Matte B är verkligen inte svårt. Matten är inte svår förrän man kommer till D. Jag behöver läsa matte d för att komma in dit jag vill
    ska du plugga till något slags ingenjör på högskolan kommer du märka att inget på gymnasiet är svårt.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ska du plugga till något slags ingenjör på högskolan kommer du märka att inget på gymnasiet är svårt.
    Ja någon slags ingenjör blir det. Nej det vet jag att det inte är, men nu prata vi gymnasiet. Matte D & E går inte att jämföra med Matte B där.

Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Hej, ja vet inte om det går att räkna ut detta men om det finns någon smart här som vet!

Frågan är då, Om en skärm är 100" diagonalt vad blir bredd och höjd? (100"=2,54m)
    xtreme 93 på gamla forumet
    Aprilia RS 125:an http://www.moppenet.nu/threads/435-E...=3528#post3528

Citat Ursprungligen postat av Error Visa inlägg
    Hej, ja vet inte om det går att räkna ut detta men om det finns någon smart här som vet!

Frågan är då, Om en skärm är 100" diagonalt vad blir bredd och höjd? (100"=2,54m)
    det beror på förhållandet mellan sidorna, om den är helt kvadratisk blir det ca 70" på både höjd och bredd men det är den (förmodligen) inte.

edit: 70" inte 70 cm.
    Senast redigerat av Pontus den 2011-02-19 klockan 13:28.

Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    det beror på förhållandet mellan sidorna, om den är helt kvadratisk blir det ca 70" på både höjd och bredd men det är den (förmodligen) inte.

edit: 70" inte 70 cm.
    Tänkte lite på det oxå, min kompis ville ha reda på detta eftersom hans projektor var för det måttet och han förklara lite dåligt, men tack för svar endå

Tänkte lite på det oxå, min kompis ville ha reda på detta eftersom hans projektor var för det måttet och han förklara lite dåligt, men tack för svar endå
    ge mig ett förhållande så kan jag räkna ut exakt hur det blir.

Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    ge mig ett förhållande så kan jag räkna ut exakt hur det blir.
    han har måttena på ett ställe som e 60km bort från där han e, så det går nog inte då kan komma tillbaka någon dag om han ger förhållandena.
    men tack för svar åter igen!

han har måttena på ett ställe som e 60km bort från där han e, så det går nog inte då kan komma tillbaka någon dag om han ger förhållandena.
    men tack för svar åter igen!
    behöver inga mått eller så, bara jag får veta om det är 16:9 eller 4:3 eller vad det nu är så äre lungan

Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    behöver inga mått eller så, bara jag får veta om det är 16:9 eller 4:3 eller vad det nu är så äre lungan
    jaa int en aning vad det kan vara i en projektor, återkommer

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Hjälp mig med några tal här tack

3(x-1)=x+5 X=_______

Summan av tre tal som följer efter varandra är 354. Vilka är det tre talen?

Omkretsen av en rektangel är 76cm. Längden är 8cm längre än brädden. Beräkna rektangelns bredd. b=_________

NU behöver ni bara fylla på med svaren

Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    Hjälp mig med några tal här tack

3(x-1)=x+5 X=4
    Summan av tre tal som följer efter varandra är 354. Vilka är det tre talen? 117,118 och 119
    Omkretsen av en rektangel är 76cm. Längden är 8cm längre än brädden. Beräkna rektangelns bredd. b=15cm

NU behöver ni bara fylla på med svaren
    Gör bara ekvationer , på sista uppgiften får du även göra ett antagande dvs " antag att bredden är xcm". Då är ju längden x+8

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Gör bara ekvationer , på sista uppgiften får du även göra ett antagande dvs " antag att bredden är xcm". Då är ju längden x+8
    Helt Säker på att det första talet är 4? Hade redan gjort de andra talen men tack som fan ändå

Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    Helt Säker på att det första talet är 4? Hade redan gjort de andra talen men tack som fan ändå
    ja det blir 4:

3x-3 = x+5
    3x-8 = x
    2x-8 = 0
    2x = 8
    x = 4

ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Tack

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Beror sig ju helt på hur bra man är på matte. Jag tycker t.ex att matte D är skitlätt.

minibecks avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Hur gick det för alla 95or på svenska nationella prov skriv och hör ? själv fick jag vg på hör men har inte fått tillbaka skriv

Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    Beror sig ju helt på hur bra man är på matte. Jag tycker t.ex att matte D är skitlätt.
    Matte P är ganska enkel den med ...

Fick mvg på nationella i svenska , grymt nöjd

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    En sprinter väger 82 kg och ökar sin hastighet från 0 till 11 m/s på 4.5 sekunder. Vilken effekt utvecklar han? Försumma luftmotståndet.

Någon som kan förklara?

Citat Ursprungligen postat av Pimme Visa inlägg
    En sprinter väger 82 kg och ökar sin hastighet från 0 till 11 m/s på 4.5 sekunder. Vilken effekt utvecklar han? Försumma luftmotståndet.

Någon som kan förklara?
    Acceleration från 0 till 11 m/s på 4.5 sekunder ger en genomsnittsacceleration enligt a = 11/4.5 = 2,444... m/s^2.

Newtons andra lag säger att kraften är lika med massan gånger accelerationen, alltså F = ma. m är given till 82 kg, a har vi just räknat ut.

Effekt är energi per tidsenhet, E/t, och energin är i sig kraften gånger sträckan. Då blir uttrycket alltså P = E/t = F*s/t = m*a*s/t (1).

Sträckan är s = v(0)*t + a*t^2/2 = /startar från v = 0/ = a*t^2/2.

Insättning i (1) ger då ett slutgiltigt uttryck P = m*a*a*t^2/2 = m*a^2*t^2/2 = 82 * (11/4.5)^2*4.5^2/2 = / 4.5^2/4.5^2=1 /= 82*11^2/2 = 41 * 121 = 4961 J ~ 5 kJ.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Acceleration från 0 till 11 m/s på 4.5 sekunder ger en genomsnittsacceleration enligt a = 11/4.5 = 2,444... m/s^2.

Newtons andra lag säger att kraften är lika med massan gånger accelerationen, alltså F = ma. m är given till 82 kg, a har vi just räknat ut.

Effekt är energi per tidsenhet, E/t, och energin är i sig kraften gånger sträckan. Då blir uttrycket alltså P = E/t = F*s/t = m*a*s/t (1).

Sträckan är s = v(0)*t + a*t^2/2 = /startar från v = 0/ = a*t^2/2.

Insättning i (1) ger då ett slutgiltigt uttryck P = m*a*a*t^2/2 = m*a^2*t^2/2 = 82 * (11/4.5)^2*4.5^2/2 = / 4.5^2/4.5^2=1 /= 82*11^2/2 = 41 * 121 = 4961 J ~ 5 kJ.
    Ah, tackar!

Någon smart gosse som kan hjälpa mig med denna?

Anna Karin simmar ett långlopp upp och nedför en älv.
    Det tar 1.5 timmar att simma uppför älven och 35 minuter att simma nedför.
    Anna karin simmar med hastigheten 5.5 km/h.
    Hur långt simmade hon och vilken hastighet hade vattnet i älven?

Jag har bara funderat lite, och såhär har jag börjat.

V*T = S
    5.5/3.6= m/s vi kallar det V=hastigheten
    t=35 min. 35*60 = 2100 sekunder.
    z=vattnets hastiget
    90min-35 = 55 min längre uppför strömmen.
    (V+Z)*T = (V-Z)*(t+3300) 3300= 55*60
    eftersom sträckan är samma båda vägarna.

Asså känns som allt blir fel, har inget svar på frågan heller, så jag ber er. Har lite problem med enheterna.

Sen så räknar man ut allt och använder pq-formeln om de behövs(kanske inte gör de). HUR mkt fel är jag?
    Senast redigerat av Anchull den 2011-03-08 klockan 15:31.

Reg.datum
    Jun 2010
    Tennisbollar kan köpas i cylindriska rör som rymmer precis fyra bollar. Visa att förhållandet mellan rörets volym och bollarnas volym är 3/2.

Hur gör man?

Förklara gärna tydligt och så enkelt som möjligt.
    a.k.a. sanda @ gamla mnf

Citat Ursprungligen postat av Chordy Visa inlägg
    Tennisbollar kan köpas i cylindriska rör som rymmer precis fyra bollar. Visa att förhållandet mellan rörets volym och bollarnas volym är 3/2.

Hur gör man?

Förklara gärna tydligt och så enkelt som möjligt.
    Radien för bollarna respektive röret är samma, kallar denna för r. Cylinderns höjd är fyra bollars diameter, alltså 8 r.

Volym(boll) = 4*pi*r^3/3 => Volym(4 bollar) = 4*Volym(boll) = 16*pi*r^3/3
    Volym(rör) = pi*r^2*8*r = 8*pi*r^3
    Förhållande(rör/4 bollar) = (8*pi*r^3)/(16*pi*r^3/3) = 8/(16/3) = 3*8/16 = 3/2 VSV

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in