Sidan 25 av 28 Första ... 152324252627 ... Sista

Ämne: Studietråden

  1. #721
    Citat Ursprungligen postat av csn.se
    Om du är under 18 år får någon av dina föräldrar eller båda, studiehjälpen. När du fyllt 18 år är det du själv som får pengarna.

    Om du går i skolan hela läsåret, får du normalt utbetalningar av studiebidrag och eventuellt extra tillägg följande datum:

    30 september 2011
    31 oktober 2011
    30 november 2011
    30 december 2011
    31 januari 2012
    29 februari 2012
    30 mars 2012
    30 april 2012
    31 maj 2012
    29 juni 2012.
    tog ca 40 s att ta fram

  2. #722
    för den som vill så har MIT (världens högst ansedda tekniska högskola för den som inte vet) tusentals kurser med gratis videoföreläsningar, anteckningar, övningsuppgifter och prov i "rätt" många ämnesområden för den som vill: http://ocw.mit.edu/courses/ en titt rekommenderas

  3. #723
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    för den som vill så har MIT (världens högst ansedda tekniska högskola för den som inte vet) tusentals kurser med gratis videoföreläsningar, anteckningar, övningsuppgifter och prov i "rätt" många ämnesområden för den som vill: http://ocw.mit.edu/courses/ en titt rekommenderas
    yes, instämmer! De är väldigt bra kan även rekommendera khanacademy: http://www.khanacademy.org/ har bara använt sidan till högskolenivå men är ganska säker på att det finns mycket bra videor för tidigare utbildning också!

  4. #724
    ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Every Where
    Inlägg
    2 414
    Håller på med Nationalism och Imperialism.
    Passar ju faktiskt bra med tanke på att detta är det ledande ämnet på forumet.

    Men har en fråga. Har skrivit om både dessa.

    Den sista frågan så skall man skriva, pågår det liknande strömningar idag? Finns det sk nationalism och imperialism i vård tid? Diskutera likheter och skillnader.

    Givetvis pågår det. Folk kommer alltid att vara olika,

    har då tagit exemplet mellan katoliker och protestanter. Islam mot övriga religoner. Freedom writers, betydelse var man kommer ifrån, hur man ser ut och så vidare. Även dragit en parallell med braveheart osv..

    Men skulle behöva lite mer, så berätta gärna lite!
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

    Du får väl fantisera om en ny rad.

  5. #725
    Håller på med lite derivator & tillämpningar, MaC.

    Y = 0,00035X * (260 - X)

    Nån som kan hjälpa mig snabbt? Skriv om den så att man kan derivera...
    Skriv ut så funktionen så jag får lite X potenser och så. Resten kan jag!
    "Inställningen är halva grejen"

  6. #726
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Håller på med lite derivator & tillämpningar, MaC.

    Y = 0,00035X * (260 - X)

    Nån som kan hjälpa mig snabbt? Skriv om den så att man kan derivera...
    Skriv ut så funktionen så jag får lite X potenser och så. Resten kan jag!
    multiplicera bara in 0,00035x i parentesen:

    0,00035x(260-x)=0,00035x*260-0,00035x^2=-0,00035x^2+0,091x

    derivera:
    2*(-0,00035x)-0,091=-0,0007x+0,091

  7. #727
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Håller på med lite derivator & tillämpningar, MaC.

    Y = 0,00035X * (260 - X)

    Nån som kan hjälpa mig snabbt? Skriv om den så att man kan derivera...
    Skriv ut så funktionen så jag får lite X potenser och så. Resten kan jag!
    Fick det löst!

    Blev Y = 0,091X - 0,00035X^2 för de som är lite nyfikna.
    "Inställningen är halva grejen"

  8. #728
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    multiplicera bara in 0,00035x i parentesen:

    0,00035x(260-x)=0,00035x*260-0,00035x^2=-0,00035x^2-0,091x

    derivera:
    2*(-0,00035x)-0,091=-0,0007x-0,091
    Tack du! Stämde med det jag fick då.
    "Inställningen är halva grejen"

  9. #729

  10. #730
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ändrade, jag hade ett minus för mycket
    Oj, stod så tätt. Lätt & missa!

    Men deriverade och fick 0,091 - 0,00070X

    Satte Y1=0 => 0,091 - 0,00070X = 0
    0,00070X = 0,091
    X = 0,091/0,00070
    X = 130

    Sen med X=130 i "första" funktionen (Y = 0,00035X * (260 - X)) så blev svaret 5,915.

    Kollade med facit & cashing!!

    Haha, rätt kul ändå med sånhär matte. Går ju räkna praktiska saker osv.
    Gillar när man läser sådant i teorin som man sedan kan använda i praktiken.
    "Inställningen är halva grejen"

  11. #731

  12. #732
    Någon som kan förklara varför varje människa är unik? (genetik)

  13. #733
    Citat Ursprungligen postat av JesperF Visa inlägg
    Någon som kan förklara varför varje människa är unik? (genetik)
    för att man är en mer eller mindre slumpvis blandning av sina föräldrar, därför är enäggstvillingar extremt lika, de har i princip samma dna eftersom de slumpades ihop samtidigt.

  14. #734
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    för att man är en mer eller mindre slumpvis blandning av sina föräldrar, därför är enäggstvillingar extremt lika, de har i princip samma dna eftersom de slumpades ihop samtidigt.
    Tack så mycket!

  15. #735
    0,5t^2 - t - 4 = 0
    t = ?

    Är helt lost alltså, någon!?
    "Inställningen är halva grejen"

  16. #736
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    0,5t^2 - t - 4 = 0
    t = ?

    Är helt lost alltså, någon!?
    (0,5t^2 - t - 4) / 0,5 = 0 / 0,5

    t^2 - 2t - 8 = 0

    Sedan kör man bara PQ-formeln i vanlig ordning...

    Löste den med andra ord till sist, hoppas någon får hjälp av detta inlägg.
    "Inställningen är halva grejen"

  17. #737
    precis, multiplicera bara med 2 så att du får en vanlig andragradare på formen x^2+ax+b. detta gäller generellt för alla liknande andragradsekvationer, 2x^2+6x+4=0 hade t ex kunnat skrivas om till x^2+3x+2=0 och sedan lösas med pq-formeln eller kvadratkomplettering på vanligt vis.

  18. #738

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    lite humor i denna tråd, tycker den passar bäst här efersom det handlar om matte..

    "vad är det som ligger och kladdar i matteboken?

    -pythangoras sats"
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  19. #739

  20. #740
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    precis, multiplicera bara med 2 så att du får en vanlig andragradare på formen x^2+ax+b. detta gäller generellt för alla liknande andragradsekvationer, 2x^2+6x+4=0 hade t ex kunnat skrivas om till x^2+3x+2=0 och sedan lösas med pq-formeln eller kvadratkomplettering på vanligt vis.
    Oj, tack! Det tänkte jag inte ens på att man kunde göra.
    Blir ju "t^2 - 2t - 8 = 0" också

    Haha, nu när man läser så "hög" matte så glömmer man bort de enklare grejorna ibland...

    Har kursprov i C-kursen på fredag så, känns rätt skönt då det mesta sitter!
    Är väl lite algebra & kurvor som jag ska lägga ner mest tid på då jag ej är helt hundra på dom.

    Citat Ursprungligen postat av widell Visa inlägg
    lite humor i denna tråd, tycker den passar bäst här efersom det handlar om matte..

    "vad är det som ligger och kladdar i matteboken?

    -pythangoras sats"
    Hahahah, hört den förut. Så skön!
    "Inställningen är halva grejen"

  21. #741
    Citat Ursprungligen postat av widell Visa inlägg
    lite humor i denna tråd, tycker den passar bäst här efersom det handlar om matte..

    "vad är det som ligger och kladdar i matteboken?

    -pythangoras sats"
    Jag faltar inte

    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Oj, tack! Det tänkte jag inte ens på att man kunde göra.
    Blir ju "t^2 - 2t - 8 = 0" också

    Haha, nu när man läser så "hög" matte så glömmer man bort de enklare grejorna ibland...

    Har kursprov i C-kursen på fredag så, känns rätt skönt då det mesta sitter!
    Är väl lite algebra & kurvor som jag ska lägga ner mest tid på då jag ej är helt hundra på dom.

  22. #742
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Jag faltar inte



    Haha!

    Går ju teknik så matten är lite bitigare än vanligt. Och att man glömmer nåt ibland - det kan hända den bästa.
    "Inställningen är halva grejen"

  23. #743

  24. #744
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    faltning gick vi igenom på min fuskföreläsning första dagen på LiTH


    haha
    Vår var på helt galet hög nivå... Vår fuskföreläsare sa i efterhand "Om ni doktorerar inom matematik förstår ni det här... kanske.". Har läst nästan alla mattekurser på min utbildning nu och jag skulle nog ändå inte förstå det mesta av den föreläsningen idag.

    Faltning hade jag i en kurs i höstas, Transformteori. Inte så lurigt som det låter egentligen. Användes mest för att hitta transformer av multiplicerade funktioner eftersom faltningen innebär en del trevliga räkneregler.

  25. #745
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Vår var på helt galet hög nivå... Vår fuskföreläsare sa i efterhand "Om ni doktorerar inom matematik förstår ni det här... kanske.". Faltning hade jag i en kurs i höstas, Transformteori. Inte så lurigt som det låter egentligen. Användes mest för att hitta transformer av multiplicerade funktioner eftersom faltningen innebär en del trevliga räkneregler.
    våran var rätt obvious såhär i efterhand, fast när man var ny visste man ju inte om det var såhär det skulle vara...
    föreläsaren var helt knäpp, när han var färdig med en oh-bild knögglade han ihop den och kastade iväg, och när några killar sa "kan du ta det lite långsammare, vi förstår inte riktigt", så sa han bara helt iskallt "det är inte meningen att det ska vara enkelt "
    i början gick han igenom mängdläran från disk-matten, funkade väl rätt ok. sen kom en massa integraler hux flux, femteintegralen av massa saker osv. påhittade tecken, typ "gaffla", "trassla" osv. det var en lättnad när han kastade sista oh-bilden och tackade för sig och drog

  26. #746
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    våran var rätt obvious såhär i efterhand, fast när man var ny visste man ju inte om det var såhär det skulle vara...
    föreläsaren var helt knäpp, när han var färdig med en oh-bild knögglade han ihop den och kastade iväg, och när några killar sa "kan du ta det lite långsammare, vi förstår inte riktigt", så sa han bara helt iskallt "det är inte meningen att det ska vara enkelt "
    i början gick han igenom mängdläran från disk-matten, funkade väl rätt ok. sen kom en massa integraler hux flux, femteintegralen av massa saker osv. påhittade tecken, typ "gaffla", "trassla" osv. det var en lättnad när han kastade sista oh-bilden och tackade för sig och drog
    Ja, vår var också ganska uppenbar efter ett tag. Två killar kom in, lånade en tv och tappade den på vägen ut så den gick sönder, föreläsaren kastade en fusknollas mobil i golvet och han skrev upp produkten av två funktioner BÅ och G (Båg). Det var ju några fusknollan som flikade in med "ska det bara vara repetition?" osv så det blev ganska uppenbart efter ett tag som sagt.

    Vår spårade iväg med en massa vektorplan, n-dimensionella rum, integraler i dessa och en massa annat. Förövrigt hade jag en lektionshandledare som forskade i oändlighetsteori... Galet svårgreppbart område. Dock hittade han aldrig på något, allt han sa var faktiskt sant och matematiskt korrekt.

  27. #747
    Har kört fast rejält med min sista uppgift i financial statistics, hoppas jag kan få hjälp här

    w

  28. #748
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    Har kört fast rejält med min sista uppgift i financial statistics, hoppas jag kan få hjälp här

    den enda(?) som möjligtvis kan hjälpa dig med det där är bannad.

  29. #749
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    den enda(?) som möjligtvis kan hjälpa dig med det där är bannad.
    :'( Fick hjälp på annat håll
    w

  30. #750
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Hade lite småtråkigt på fysiken i tisdags..

    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in