Sidan 28 av 28 Första ... 18262728

Ämne: Studietråden

  1. #811
    Citat Ursprungligen postat av Macahan Visa inlägg
    Fyfan vad den staden är värdelös xD
    Den verkar vara rätt trist, men då är det väl inte särskilt stor skillnad mot Kumla.
    Vad finns det att göra där?

  2. #812

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Den verkar vara rätt trist, men då är det väl inte särskilt stor skillnad mot Kumla.
    Vad finns det att göra där?
    Bio finns iallafall , vid gymnasieskolan typ , det enda jag vet..
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  3. #813

  4. #814

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Kan någon hjälpa mig hur man räknar ut sinus fi i en Effekttriangel? :/
    Kåtmorfar<3

  5. #815
    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Kan någon hjälpa mig hur man räknar ut sinus fi i en Effekttriangel? :/
    Sinus fi? Är det inte cosinus fi man brukar vilja veta ur en effektriangel? Det är ju ändå effektfaktorn. I alla fall, här är en figur:



    Det är dock fel i den... Det ska inte stå cos fi, det är ju inte vinkeln i triangeln. Vinkeln är ju fi... I vilket fall är sinus fi = Q/S = Reaktiv/Skenbar effekt, cosinus fi = P/S = Aktiv/Skenbar effekt.

  6. #816

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Sinus fi? Är det inte cosinus fi man brukar vilja veta ur en effektriangel? Det är ju ändå effektfaktorn. I alla fall, här är en figur:



    Det är dock fel i den... Det ska inte stå cos fi, det är ju inte vinkeln i triangeln. Vinkeln är ju fi... I vilket fall är sinus fi = Q/S = Reaktiv/Skenbar effekt, cosinus fi = P/S = Aktiv/Skenbar effekt.
    Tack så mycket , nä jag ska ha sinus fi för att räkna ut den Reaktiva effekten
    Kåtmorfar<3

  7. #817
    tdwps avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Ort
    -
    Inlägg
    2 834
    Hur gick det för er som har Engelska B idag på nationella då? Själv tycker jag att det var alldeles för lite tid på läsförståelsen. Sista uppgiften om gorillorna var även lite halvklurig även om jag tror att jag gjorde det bra.
    Hörförståelsen var däremot väldigt lätt, speciellt då man fick lyssna igenom den andra delen två gånger.

  8. #818
    Ska på fredag ha svenska nationella muntliga. Temat är relationer och det ska ta 4min. Så jag tänkte att jag ska prata om relationen mellan motorintresserade. Har ni några intressanta ideer om vad jag kan prata om inom det ämnet?
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  9. #819
    Citat Ursprungligen postat av Lutnaes^ Visa inlägg
    Ska på fredag ha svenska nationella muntliga. Temat är relationer och det ska ta 4min. Så jag tänkte att jag ska prata om relationen mellan motorintresserade. Har ni några intressanta ideer om vad jag kan prata om inom det ämnet?
    när jag hade det prata jag om gokart då jag har hållit på med det :p dock berätta jag inte mycket om min relation till det, men blev godkänd iallafall
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  10. #820
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    när jag hade det prata jag om gokart då jag har hållit på med det :p dock berätta jag inte mycket om min relation till det, men blev godkänd iallafall
    Okej Nä, jag tänkte lite mer allmänt, om mentaliteten att "vi" gillar motorljud och sånt. Kommer inte på något mer...
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  11. #821
    Citat Ursprungligen postat av Lutnaes^ Visa inlägg
    Okej Nä, jag tänkte lite mer allmänt, om mentaliteten att "vi" gillar motorljud och sånt. Kommer inte på något mer...
    Hade samma prov förut, och då berättade jag om stunt, min relation till det, och massor med info! tex, träffar, hur, varför jag gör det osv! fick B.. 10 minuter innan lektionen började kom jag på vad jag skulle snacka om
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  12. #822
    Citat Ursprungligen postat av MaackaN Visa inlägg
    Hade samma prov förut, och då berättade jag om stunt, min relation till det, och massor med info! tex, träffar, hur, varför jag gör det osv! fick B.. 10 minuter innan lektionen började kom jag på vad jag skulle snacka om
    En klasskompis improviserade genom hela sitt arbete eller ja.. typ halva klassen gjorde det efter han gjort de
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  13. #823
    Citat Ursprungligen postat av MaackaN Visa inlägg
    Hade samma prov förut, och då berättade jag om stunt, min relation till det, och massor med info! tex, träffar, hur, varför jag gör det osv! fick B.. 10 minuter innan lektionen började kom jag på vad jag skulle snacka om
    Tack för hjälpen, du hjälpte mig fixa det! fick A
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  14. #824
    Citat Ursprungligen postat av Lutnaes^ Visa inlägg
    Tack för hjälpen, du hjälpte mig fixa det! fick A
    Inga problem kompis!
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  15. #825
    öööh fastnat på en fråga ingen har gått igenom detta tror jag :S. / Fråga: Vilket är grundvärdet a) Richard löste 4 av 6 uppgifter rätt i provet. Vad menar dom?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  16. #826

  17. #827
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    (6x-2)(3x-4)

    Jag vet ju att jag ska ta 6x gånger 3x och sen 6 gånger 4 osv

    18xupphöjt2-24 osv

    Blir det ett minus tecken mellan 18 och 24 för det är ett minus framför 24 i frågan?

    Dum fråga åt helvete pinsamt o fråga

    När man har räknat klart hur många x det är alltså 6x*3x= 18x så kan man väl inte göra något mer med dom utan då är x klara.
    Då är det bara -2*-4 kvar och de är väl +8 eftersom det är 2 stycken - eller?

    Har jag räknat rätt nu är väl svaret 18x 8 ?

  18. #828
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Har en fråga i matte E nivå som jag inte riktigt kan lista ut om nån snäll själ kan hjälpa mig med

    Lös diff. ekvationen och bestäm partikulärlösningen som uppfyller det givna begynnelsevillkoret

    a. dy/dx = x/y^4 y=(0)= 2

    Liksom vafan..
    Senast redigerat av hence den 2012-05-27 klockan 23:00.
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  19. #829
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Har en fråga i matte E nivå som jag inte riktigt kan lista ut om nån snäll själ kan hjälpa mig med

    Lös diff. ekvationen och bestäm partikulärlösningen som uppfyller det givna begynnelsevillkoret

    a. dy/dx = x/y^4 y=(0)= 2

    Liksom vafan..
    Jag skulle iallafall lösa den som en separabel diffekv:

    dy/dx = x/y^4 => dy*y^4 = x*dx => integral(y^4) dy = integral(x) dx => y^5/5 = x^2/2 + C => y = ((x^2/2+C)*5)^(1/5)

    Med initialvillkoret:

    2 = (5C)^(1/5) => 2^5 = 5C <=> C = 32/5

    => y = ((x^2/2+32/5)*5)^(1/5) = (x^2*5/2+32)^(1/5)

    Hoppas det stämmer, var typ två år sedan jag tentade sånt här

  20. #830
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    Jag skulle iallafall lösa den som en separabel diffekv:

    dy/dx = x/y^4 => dy*y^4 = x*dx => integral(y^4) dy = integral(x) dx => y^5/5 = x^2/2 + C => y = ((x^2/2+C)*5)^(1/5)

    Med initialvillkoret:

    2 = (5C)^(1/5) => 2^5 = 5C <=> C = 32/5

    => y = ((x^2/2+32/5)*5)^(1/5) = (x^2*5/2+32)^(1/5)

    Hoppas det stämmer, var typ två år sedan jag tentade sånt här
    Jo, jag tror det stämmer. Tack Klarade dock inte hela talet under provet men fick ändå godkänt, så nu är man helt klar med gymnasiet! Det var inte exakt samma tal men ett liknande.
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  21. #831
    Skulle behöva hjälp med en uppgift som ska lösas med hjälpa av en ekvation.
    "Om en person cyklar till skolan med en hastighet av 30km/h. Personen stannar och pratar med en vän i 6 minuter. Sedan cyklar han vidare med samma hastighet. Personens medelhastighet för hela resan var 24km/h. Hur lång tid tog det att cykla till skolan?"

  22. #832
    Citat Ursprungligen postat av JesperF Visa inlägg
    Skulle behöva hjälp med en uppgift som ska lösas med hjälpa av en ekvation.
    "Om en person cyklar till skolan med en hastighet av 30km/h. Personen stannar och pratar med en vän i 6 minuter. Sedan cyklar han vidare med samma hastighet. Personens medelhastighet för hela resan var 24km/h. Hur lång tid tog det att cykla till skolan?"
    Omöjligt.

  23. #833
    Citat Ursprungligen postat av JesperF Visa inlägg
    Skulle behöva hjälp med en uppgift som ska lösas med hjälpa av en ekvation.
    "Om en person cyklar till skolan med en hastighet av 30km/h. Personen stannar och pratar med en vän i 6 minuter. Sedan cyklar han vidare med samma hastighet. Personens medelhastighet för hela resan var 24km/h. Hur lång tid tog det att cykla till skolan?"
    Namn:  flip the table.jpg
Visningar: 1108
Storlek:  35,2 KB
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  24. #834
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av JesperF Visa inlägg
    Skulle behöva hjälp med en uppgift som ska lösas med hjälpa av en ekvation.
    "Om en person cyklar till skolan med en hastighet av 30km/h. Personen stannar och pratar med en vän i 6 minuter. Sedan cyklar han vidare med samma hastighet. Personens medelhastighet för hela resan var 24km/h. Hur lång tid tog det att cykla till skolan?"
    Man måste ju få veta hur långt det är till skolan också...


  25. #835
    Citat Ursprungligen postat av will3 Visa inlägg
    Man måste ju få veta hur långt det är till skolan också...
    Nej, det går att räkna ut med hastighetsförändringen. Det jag har problem med att få in det i en ekvation.

  26. #836
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av JesperF Visa inlägg
    Nej, det går att räkna ut med hastighetsförändringen. Det jag har problem med att få in det i en ekvation.
    Jahapp, ingen aning hur man gör då, tyvärr.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in