Sidan 2 av 16 Första 123412 ... Sista
  1. #31
    vad händer om jag skulle köra en oregistrerad mc på allmän väg? har de rätt och ta motorcykeln ifrån mig?

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av Rozu Visa inlägg
    Har du am kort får du indragen lämp, 1700 kr böter tror jag det var för "olovlig körning"
    och dina föräldrar får indraget körkort plus så betalar de 1000+ kr för tillåtelse av olovlig körning.

    detta kan hända om du har riktigt otur
    Dom får inte DIREKT indraget körkort bara för att du åker dit för olovlig körning, utan dom får en anmärkning. Straffet för olovlig körning är dagsböter där minsta beloppet är 30 x 50 dagsböter, dvs 1500kr.
    Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Okej tack för svar..



    Okej... hade en liten polis incident för ett litet tag sen och är rädd att han kan ha sett min skylt.. om dem inte har tagit kort eller filmat så har dem inga bevis på att det var just JAG som körde right?
    Precis Bara att säga att det inte var du.
    Citat Ursprungligen postat av Mikey Visa inlägg
    Blir det mer dagsböter för GROV olovlig körning än olovlig körning?
    Ja det ska det bli , eftersom brottet är av en grövre karaktär
    Citat Ursprungligen postat av tjockis Visa inlägg
    vad händer om jag skulle köra en oregistrerad mc på allmän väg? har de rätt och ta motorcykeln ifrån mig?
    Ajjemen Dom har även i vissa fall rätt att förverka fordonet

  3. #33

  4. #34

  5. #35
    Har några frågor, blev mätt med laser i en hastighetskontroll och enligt polisen körde jag 60 på 50 väg, polisen säger då att jag får böter för att ha kört 15km/h för fort, borde det inte vara så att det var 10 km/h för jag är anklagad för olovlig körning också.
    Jag fick rulla hem mopeden och de testade ej mopeden.
    Är det värt att ringa och säga att jag har kollat igenom min moped och hittade inget trimm och de måste ha mätt fel?

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av tsez Visa inlägg
    Har några frågor, blev mätt med laser i en hastighetskontroll och enligt polisen körde jag 60 på 50 väg, polisen säger då att jag får böter för att ha kört 15km/h för fort, borde det inte vara så att det var 10 km/h för jag är anklagad för olovlig körning också.
    Jag fick rulla hem mopeden och de testade ej mopeden.
    Är det värt att ringa och säga att jag har kollat igenom min moped och hittade inget trimm och de måste ha mätt fel?
    Du har ju alltid rätt att överklaga. Finns rätt roliga fall som fått rätt, dvs en kille sa att lasern var fel kalibrerad, och det visade sig senare att den faktiskt va det . Att du körde 15km/h för fort är pga att en EU moped bara får framföras i 45km/h, dvs det spelar ingen roll om det vart 50 eller autobahn

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Du har ju alltid rätt att överklaga. Finns rätt roliga fall som fått rätt, dvs en kille sa att lasern var fel kalibrerad, och det visade sig senare att den faktiskt va det . Att du körde 15km/h för fort är pga att en EU moped bara får framföras i 45km/h, dvs det spelar ingen roll om det vart 50 eller autobahn
    Okej men nu körde jag ju lite för fort menmen värt ett försök, ska ringa imorgon

  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av tsez Visa inlägg
    Okej men nu körde jag ju lite för fort menmen värt ett försök, ska ringa imorgon
    En överklagan skall lämnas in skriftligt. Ring och hör hur du skall gå till väga.Se det som en svenska uppgift, blir roligare då

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    En överklagan skall lämnas in skriftligt. Ring och hör hur du skall gå till väga.Se det som en svenska uppgift, blir roligare då
    Lika bra att vänta på att få bötern dådå

  10. #40
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Vad händer ifall jag kör trimmad Eu moped och inte har körkort för denna?
    Är det samma straff som att köra trimmad 30 moped fast där har jag förarbevis?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  11. #41
    Tja, vet att frågan är dum men tänkte om man åker med bara dragen v-ring får man samma straff som om man åker med en hyper tex?
    kan man få mindre straff om den bara är lite trimmad?
    typ bara böter och inte indraget lämpa?

  12. #42

  13. #43
    men lämpet borde väll inte åka om man kör i 50 ... ? . . (30 moppe)

  14. #44
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Hoffen Visa inlägg
    men lämpet borde väll inte åka om man kör i 50 ... ? . . (30 moppe)
    Jo det är fullt möjligt! Är 90 % säker på att en 30-moppe får gå i max 40 km/h efter det upp till 45 km/h så blir det 1500 :- i böter. Så ta bort trimmet på den eller trimma mer.

  15. #45
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Jo det är fullt möjligt! Är 90 % säker på att en 30-moppe får gå i max 40 km/h efter det upp till 45 km/h så blir det 1500 :- i böter. Så ta bort trimmet på den eller trimma mer.
    42km/h, men du får bara framföra den i 30. Kör du med mopeden i över 30km/h så åker du dit

  16. #46
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    42km/h, men du får bara framföra den i 30. Kör du med mopeden i över 30km/h så åker du dit
    Men man får väl bara framföra en klass 1 moped i 45 km/h? Finns det inte en liten felmarginal också?

  17. #47
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    En klass 1 moped får väll gå i max 52 km/h men bara framföras i 45 km/h?

  18. #48
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    En klass 1 moped får väll gå i max 52 km/h men bara framföras i 45 km/h?
    går den i 52+ så är den olaglig, eller så kanske det är max 52. Inte helt säker men det lutar mer åt det första.

  19. #49
    Citat Ursprungligen postat av pone Visa inlägg
    Men man får väl bara framföra en klass 1 moped i 45 km/h? Finns det inte en liten felmarginal också?
    klass 1 är Eu moped. Klass 2 är Eu25 och 30 moped Det är klass 2 vi pratar om

    En EU45 moped får köras i Max 45km/h. Mopeden får gå i max 52km/h enligt lag, men polisen har ett direktiv att släppa dom som går under 57km/h, dock är detta nått polisen inte måste följa, utan är en rekommendation

  20. #50
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    klass 1 är Eu moped. Klass 2 är Eu25 och 30 moped Det är klass 2 vi pratar om

    En EU45 moped får köras i Max 45km/h. Mopeden får gå i max 52km/h enligt lag, men polisen har ett direktiv att släppa dom som går under 57km/h, dock är detta nått polisen inte måste följa, utan är en rekommendation
    Okej tack så mycket för den infon.

  21. #51
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    42km/h, men du får bara framföra den i 30. Kör du med mopeden i över 30km/h så åker du dit
    Okkej kan vara bra att veta

  22. #52
    vad händer om jag kör med min trimmade 30 moppe och polisen tar mig. jag e bara 14 år och mina föräldrar säger att de inte visste att jag körde med den. de trodde att den bara stod i garaget.

  23. #53

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Olovligt, inget förarbevis, underårigt, mm. blir ett dyrt kalas, och i och med att du är under 15 så åker föräldrarna på smällen i o ch med att dem är dina vårdnadshavare.

  24. #54
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Olovligt, inget förarbevis, underårigt, mm. blir ett dyrt kalas, och i och med att du är under 15 så åker föräldrarna på smällen i o ch med att dem är dina vårdnadshavare.
    Om föräldrarna säger att han har snott den från dem, så borde dem inte åka på något och han kan inte heller få något då han inte är straffmyndig.
    Han kanske får något möte på socialen men borde inte få något mer?
    Rätta mig om jag har fel, detta är lite av en chansning men låter rätt så logiskt. ^^

  25. #55

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Silvervalley
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Bebeck Visa inlägg
    Om föräldrarna säger att han har snott den från dem, så borde dem inte åka på något och han kan inte heller få något då han inte är straffmyndig.
    Han kanske får något möte på socialen men borde inte få något mer?
    Rätta mig om jag har fel, detta är lite av en chansning men låter rätt så logiskt. ^^
    Föräldrarna får inget böter osv om de inte är ägare på hojen och inte visste om det. Även fast du inte är straffmyndig tror jag du ändå åker på böter? På något sätt..
    a.k.a. sanda @ gamla mnf

  26. #56
    Citat Ursprungligen postat av Chordy Visa inlägg
    Föräldrarna får inget böter osv om de inte är ägare på hojen och inte visste om det. Även fast du inte är straffmyndig tror jag du ändå åker på böter? På något sätt..
    om minna föräldrar skulle säga att deet är min brors gammla moppe och jag "snodde" den då händer väl inget eftersom att jag inte har deras tillåtelse att köra?

  27. #57
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    om minna föräldrar skulle säga att deet är min brors gammla moppe och jag "snodde" den då händer väl inget eftersom att jag inte har deras tillåtelse att köra?
    Precis, du "snor" den från dem och om det blir upptäckt så vill dem/din bror ju fortfarande inte anmäla dig för det, så det får du inget för.
    och du åkte ju utan deras tillstånd så då kan väl inte dem få böter heller.
    DU kan inte få några böter då du inte är straffmyndig, och föräldrarna som inget visste borde inte heller kunna få något, däremot kan du bli tvungen att betala skadestånd om något händer.
    Men ta det försiktigt för man vet aldrig, dem kanske kan fixa nått straff på nått håll för det.

  28. #58

  29. #59

  30. #60
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    trimmad moppe är inte oregistrerat fordon? Fordonet är ju registerat.. Men om du däremot kör med en cross på vägen är det oregistrerat Men det är samma straff för att köra trimmad moppe som 125, eller tex en 600 Båda är olovlig körning
    Trimmad 30moppe är väll oregistrerat fordon, Det blir väll som en oregistrerad lätt mc då?
    I vilket fall så är det samma grej.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in