Sidan 3 av 16 Första 1234513 ... Sista
  1. #61
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    trimmad moppe är inte oregistrerat fordon? Fordonet är ju registerat.. Men om du däremot kör med en cross på vägen är det oregistrerat Men det är samma straff för att köra trimmad moppe som 125, eller tex en 600 Båda är olovlig körning
    trimmad moppe blir oregistrerat fordon (elr något liknande iaf), för det gills som en 125. Och sålänge den inte är reggad som 125a gills den som oregistrerad lätt mc?
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  2. #62

  3. #63
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Fillee Visa inlägg
    Aa det låter rätt, och åker man inte dit på att man inte har körkort på lätt mc då också?
    Jo det gör man, olovlig körning

  4. #64

  5. #65

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    En trimmad moppe ses som en lätt MC i lagens ögon. Alltså oregistrerat fordon. Samt olovlig körning. Har du MC kort åker du bara fast för oregistrerat fordon, för du har ju lov att köra MC.
    Är moppen på tre eller fyra hjul så ryker inte ens B-kortet, då man få lov att köra trehjulig (trike eller Cam-Am) MC och fyrhjulig MC på bilkort......

  6. #66
    Om jag kör med en trimmad moped, försöker fly men blir sedan tagen. Jag har åkt dit en gång innan för olovlig körning.

    Vad kommer hända med mig då i lagens ögon?
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  7. #67
    Citat Ursprungligen postat av Chordy Visa inlägg
    Föräldrarna får inget böter osv om de inte är ägare på hojen och inte visste om det. Även fast du inte är straffmyndig tror jag du ändå åker på böter? På något sätt..
    Nej. Sålänge du är under 15 kan du ALDRIG få böter.
    Citat Ursprungligen postat av Bebeck Visa inlägg
    Om föräldrarna säger att han har snott den från dem, så borde dem inte åka på något och han kan inte heller få något då han inte är straffmyndig.
    Han kanske får något möte på socialen men borde inte få något mer?
    Rätta mig om jag har fel, detta är lite av en chansning men låter rätt så logiskt. ^^
    Föräldrarna måste göra vissa medgivanden för att dom egentligen skall åka dit på det, alt polisen misstänker att dom ljuger. Annars finns det inget konkret att gå på.

    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    Det är väll så hära att man får mindre staff om man kör 125a utan kort för det än att köra trimmad moppe med amkortet. Trimmad moppe är ju oregistrerat fordon och att det blir som en 125a, medans om jag skulle ta o köra med en 125a så är den registrerad bara att jag inte har kort för att få köra med den?
    Straffet blir samma om det är trimmad moped eller raketmotorcykel.
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg
    Om jag kör med en trimmad moped, försöker fly men blir sedan tagen. Jag har åkt dit en gång innan för olovlig körning.
    Du kan bli dömd för olovlig körning alt. Grov olovlig körning Har du mega oflyt blir du åtalad för ej stanna på polismans tecken och vårdslöshet i trafik, alt grov vårdslöshet i trafik

    Vad kommer hända med mig då i lagens ögon?
    Finns många punkter fler du kan åka dit på, beroende hur dum DU är
    Dom kan/kommer nog dra in ditt körkort/förarbevis med

  8. #68
    Okej, tack
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  9. #69

  10. #70

  11. #71
    man behöver väl hjälm på all fordon som har två hjul. så man behöver väl inte hjälm på trehjuliga mopeder`?

  12. #72

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    jag tror(!!!) att det måste finnas en "kaross" och bilbälte va ? :S
    ja, stod nått sånt i am boken

  14. #74
    Sålänge du inte sitter i någon form av hytt så är hjälm ett krav. Motorcykeln BMW C1 var ett gränsfall , men där behövdes hjälm

  15. #75
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Då måste dom ändrat de nyss eller? För ingen av mina polare som åkt fast har åkt dit för oreggat fordon.. Trodde bara att fordonet skulle vara registrerat till att köra på allmän plats, som inte en cross gör dvs
    Saken är den att när du får böter så åker du bara på det värsta brottet. Dom går parallelt.

  16. #76

  17. #77
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Sålänge du inte sitter i någon form av hytt så är hjälm ett krav. Motorcykeln BMW C1 var ett gränsfall , men där behövdes hjälm
    Hur är det med mopedbilar då? Hjälmkrav i dem? Kommer ihåg när något motorprogram på tv provkörde en sån utan hjälm: Det blev ett jävla liv om det senare.

  18. #78
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Hur är det med mopedbilar då? Hjälmkrav i dem? Kommer ihåg när något motorprogram på tv provkörde en sån utan hjälm: Det blev ett jävla liv om det senare.
    Antingen så måste man ha hjälm eller så måste det finnas kaross med bilbälte.

  19. #79
    Vad händer om min 16 år gamla syster kör på en oförsäkrad EU-moped och blir stannad av farbror blå eller krockar?


  20. #80

  21. #81
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    aao rexxy sa de me Kanske därför jag inte hört de förut.. Men om man kör cross på allmän väg, blir det bara oreggat fordon då? För olovlig körning kan dom väl inte ge?
    den blir båda, men dom går även där parallelt så det blir bara olovlig på papper.

  22. #82
    vad är straffet om man råkar köra in i en polisbil med en trimmad moped?
    Senast redigerat av Thejoke den 2010-07-17 klockan 15:22.

  23. #83
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    var ute och körde med några kompisar och så kom polisen och stannade oss och provkörde min kompis evo 2 aerox. så drog han några på bakan och drog på maxgas på raksträckkan vi va vid. sen kom han tillbaka lämnade tillbaka nykeln och innan han åkte så sa han " skönt drag moppen har "". så jävla skön polis

  24. #84
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    var ute och körde med några kompisar och så kom polisen och stannade oss och provkörde min kompis evo 2 aerox. så drog han några på bakan och drog på maxgas på raksträckkan vi va vid. sen kom han tillbaka lämnade tillbaka nykeln och innan han åkte så sa han " skönt drag moppen har "". så jävla skön polis
    HAHAHha SÅDANA SKA DET FINNAS MER AV! HELT KLART!

  25. #85
    Citat Ursprungligen postat av Ruboo Visa inlägg
    HAHAHha SÅDANA SKA DET FINNAS MER AV! HELT KLART!
    mm .

  26. #86

  27. #87
    om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?

  28. #88
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?
    Dom hade med större sannolikhet sökt i området.

  29. #89
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?
    Har du gjort det?

  30. #90

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?
    det är ju smitning, ett rätt allvarligt brott de skulle nog leta länge efter dig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in