Sidan 13 av 16 Första ... 31112131415 ... Sista
  1. #361
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Lagen är inte vad polisen säger (polisen har bara i ansvar att se till att den följs).

    Gällande 30-mopeder får de gå i maximalt 42 km/h men endast framföras i max 30 km/h. Det är vad lagen säger, samt det som gäller.
    hhm... Stämmer det där verkligen? vart läste du det? EU-mopeder får ju gå som maximalt 52km/h, och de nya 25-mopederna får endast gå i 30km/h men dem får endast framföras i den hastighet de är registrerade för. Inte hittat nån seriös sida angående de gamla 30-mopederna..

    Och du Michél som kan detta.. Om jag kör med min gamla trotjänare som toppar ca 40km/h (30-moped) och blir skjuten med laser av sheriffen, åker jag dit för fortkörning eller hur blir det isåfall?
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  2. #362

  3. #363
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    30-mopeder (som inte är detsamma som 25-mopeder) får gå i maximalt 42 km/h men endast köras i 30 km/h. Klass 1 får gå i maximalt 52 km/h men endast köras i 45 km/h.

    Reglerna för klass 2 tog du.

    Kör du 40 km/h på 30-väg åker du dit för fortkörning. Kör du däremot på 50-väg händer ingenting.
    Men han har ju samtidigt kört sin moped som endast får köras i 30 km/h i 40 km/h? (Blev lite konstig mening där ja)

  4. #364

  5. #365
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ja, men det räknas inte in.

    Den får gå maximalt 42 km/h och ligger inom ramarna.
    Hur menar du med "räknas inte in"? Förklara gärna för en idiot som mig.

    Förresten, vad gör du uppe så sent som klockan tre? Sov för fanken.

  6. #366

  7. #367
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Eftersom den som max får gå 42 km/h så ligger den inom "referensramen" för vad som är godkänt eller ej.
    Aja, jag förstår nu ungefär.

    Men jag har en till fråga, ang. ett arbete i skolan. Eftersom vår roliga skola har blockat exempelvis flashback och andra sidor som det är lätt att hitta informationen så får jag fråga här istället.

    Är det någon skillnad i straff mellan kvinnomisshandel och misshandel. Jag vet att det skiljer på hur grova de är o.s.v. Varför finns just ordet KVINNOmisshandel?

    //Webbe

  8. #368
    Klurig fråga, men jag gissar på att man får ett högre straff om man misshandlar en kvinna. Det konstiga är att som i dagens samhälle när kvinnorna är jämställda mot män så borde det bara heta misshandel? Jag undrar också vad det kallas om en kvinna slår en annan kvinna?
    Moppemorfar

  9. #369
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av CiaoBella Visa inlägg
    Klurig fråga, men jag gissar på att man får ett högre straff om man misshandlar en kvinna. Det konstiga är att som i dagens samhälle när kvinnorna är jämställda mot män så borde det bara heta misshandel? Jag undrar också vad det kallas om en kvinna slår en annan kvinna?
    Kvinnor vill vara helt jämställda, d.v.s. att ta bort allting som männen drar fördel av och inte ta bort det som kvinnor drar nytta av.

    Dock måste jag ha svar på min fråga innan nästa onsdag då jag har ett arbete om just såna saker.

  10. #370

  11. #371
    Senast redigerat av Michél den 2012-03-07 klockan 00:31.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  12. #372
    eftersom det svenska rättssystemet är diskriminerande och rasistiskt mot svenskar och i synnerhet svenska män så är det mer allvarligt att slå en ****** eller tjej än att slå ner en random lintott. då är det nämligen, förutom misshandel, kvinnofridsbrott och hatbrott. detta gäller förstås enbart om en svensk ger sig på en tjej eller icke-svensk. eller bögar och handikappade för den delen.

  13. #373

  14. #374
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nu kanske du ska kamma dig och läsa på lite istället för att tro på allt du läser på internet.

    Du bevisar bara att du inte vet vad kvinnofridbrott respektiv hatbrott är i rättslig mening.
    vad snackar du om? jag citerar wikipedia:

    Citat Ursprungligen postat av wiki
    Hatbrott är inte i sig en brottsrubricering utan en samlande beteckning på brott där det i motivet funnits ett tydligt hat mot det som offret i gärningsmannens ögon representerade. Rent lagtekniskt är det en straffskärpningsregel i brottsbalkens kapitel 29, §2 p. 7. som aktualiseras och ger gärningsmannen vid ett hatbrott strängare straff än han hade fått om motivet inte varit hat mot en viss grupp.
    alltså får man strängare straff vid hatbrott än annars.

  15. #375

  16. #376
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men fortfarande - hatbrott är inte det du försöker vinkla det som. En misshandel är inte hatbrott. Där BÖR du läsa på. Kvinnofridskränkning är du nog inte insatt i heller verkar det som.

    Gäller att kunna förstå vad man läser - även hos Wiki.
    nej, en misshandel mot en svensk är inte ett hatbrott. däremot är en misshandel där en svensk riktar sitt våld mot en invandrare (eller bög, handikappad, kvinna osv) ett hatbrott.

  17. #377

  18. #378
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    *suck*

    Återigen, läs på lite istället för att bara sänka dig. Din okunskap i ämnet är pinsam.

    Tycker du att det är ett viktigt ämne så kan du skapa en tråd om det då detta inte är relevant för det här ämnet.
    det är snarare du som är pinsam som inte ens kan förklara varför jag har fel. hå hå ja ja.

    följande definition på hatbrott finns:
    Med hatbrott avses hets mot folkgrupp, olaga diskriminering, homofobiska brott, våld och hot m.m. mot förtroendevalda samt andra typer av brott där ett motiv varit att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet
    på vilket sätt passar inte en misshandel mot en invandrare in i den definitionen?

  19. #379
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Kvinnomisshandel är ett begrepp, men man döms fortfarande för misshandel / grov misshandel.

    Detta begrepp finns då våld inom äktenskap / relationer är rätt vanligt.


    Kortfattat: Det finns inte ett brott som i rätten heter kvinnomisshandel utan det är ett begrepp.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5...4ra_relationer
    Tack för det, behövde verkligen få svar på det.

  20. #380

  21. #381
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    För att en misshandel och ett hatbrott INTE är samma sak. Läs lite tingsrättsdomar och återkom.
    ett hatbrott är inte ett brott i sig, det är bara om gärningsmannen har som motiv att brottsoffret tillhör en minoritetsgrupp som det blir ett hatbrott, det står klart och tydligt i alla referenser jag har givit redan.

    ... våld och hot m.m. mot förtroendevalda samt andra typer av brott där ett motiv varit att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning ...
    alltså är misshandel av invandrare och bögar med etnisk tillhörighet och sexuell läggning som motiv att betrakta som hatbrott.

  22. #382
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av hejzan Visa inlägg
    Hej! Vad händer om jag åker fast med urpluggat på en Yamaha DT50r -04, endast en plugg vid början av kröken, allting annat orginal, 15 år, AM-kort, blinkers, regskylt ja allting, bara den pluggen?

    Finns säkert längre bak i tråden men vill veta vad som gäller just nu.
    Samma straff som om du skulle köra hyper, trim är trim. Indraget kort, böter, uppskjutet lämp, ombesiktning osv. (detta är enligt svensk lag då)
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  23. #383
    Citat Ursprungligen postat av hejzan Visa inlägg
    Åfan, då ska jag nog nästan lägga dit pluggen, sry för offtopic men vilka munstycken ska man ha när man kör med plugg?
    Orginal?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  24. #384
    Vad är det för straff på att köra obes bil?

  25. #385

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Vad är det för straff på att köra obes bil?
    Så länge den är försäkrad och påställd så tror jag det är böter på den. 1800 har jag för mig min kompis vars morsa åkt på det sa.

    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222078

    Där behandlar dom det med. Men hade du tänkt åka med den som bruksbil lr bara köra hem?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  26. #386
    Ett par gånger till jobbet, men fixade annan bil.

    Men läste på svenskvolvo7900klubben.se i en tråd att försäkringsbolagen inte vill ersätta skador på andra om jag skulle köra på någon...

  27. #387
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    hhm... Stämmer det där verkligen? vart läste du det? EU-mopeder får ju gå som maximalt 52km/h, och de nya 25-mopederna får endast gå i 30km/h men dem får endast framföras i den hastighet de är registrerade för. Inte hittat nån seriös sida angående de gamla 30-mopederna..

    Och du Michél som kan detta.. Om jag kör med min gamla trotjänare som toppar ca 40km/h (30-moped) och blir skjuten med laser av sheriffen, åker jag dit för fortkörning eller hur blir det isåfall?
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    30-mopeder (som inte är detsamma som 25-mopeder) får gå i maximalt 42 km/h men endast köras i 30 km/h. Klass 1 får gå i maximalt 52 km/h men endast köras i 45 km/h.

    Reglerna för klass 2 tog du.

    Kör du 40 km/h på 30-väg åker du dit för fortkörning. Kör du däremot på 50-väg händer ingenting.


    FEL FEL och FEL!!!!
    en original moped får köras så fort som den bara går. Bara man följer vägens hastighetsbegränsning

  28. #388
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    FEL FEL och FEL!!!!
    en original moped får köras så fort som den bara går. Bara man följer vägens hastighetsbegränsning
    Källa?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  29. #389

  30. #390
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Det var ju dock 2 år sedan, hur ser det ut idag?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in