Sidan 4 av 16 Första ... 2345614 ... Sista
  1. #91
    Qaktuzs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    608
    Om man blir stoppad med trimmat, och får indraget lämp. Får man fortsätta köra moped då? Och kan man få fler års uppskjutning om man blir tagen igen?

  2. #92
    Citat Ursprungligen postat av Qaktuz Visa inlägg
    Om man blir stoppad med trimmat, och får indraget lämp. Får man fortsätta köra moped då? Och kan man få fler års uppskjutning om man blir tagen igen?
    Nej, för drar dom in ditt lämp så drar dom även in ditt körkort/förarbevis. Ja du kan få lämpet uppskjutet/indraget körkort i mer än 1 år, dock för grövre förseelser

  3. #93

  4. #94
    Kan polisen ta o provköra min moped om dom kommer och jag varken sitter på den, har nyckeln i tändningen och motorn är kall?
    Och om dom får upp den i 70 km/h (30moppe), kan dom då ta in moppen fast jag ej har kört med den eller?

  5. #95
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Kan polisen ta o provköra min moped om dom kommer och jag varken sitter på den, har nyckeln i tändningen och motorn är kall?
    Och om dom får upp den i 70 km/h (30moppe), kan dom då ta in moppen fast jag ej har kört med den eller?
    Ja dem kan ju provköra, men inget mer. För att döma dig behöver dem ha bevis på att du har kört mopeden.

  6. #96
    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Ja dem kan ju provköra, men inget mer. För att döma dig behöver dem ha bevis på att du har kört mopeden.
    Jaha, okej.

  7. #97
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    får väll ändå köra 30 moppe ? om man är född innan den nya lagen alltså ! man behöver ju bara vara 15 för 30moppe,,, för dem födda före lagen ?
    Det är ju då undantaget

  8. #98
    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Ja dem kan ju provköra, men inget mer. För att döma dig behöver dem ha bevis på att du har kört mopeden.
    Men räcker det att motorn är varm som "bevis"?

  9. #99
    ^^
    Men räcker det att motorn är varm som "bevis"?
    vet faktist inte men man kan ju säga att solen har värmt motorn om de e soligt o varmt ute.
    Citera för svar... seriöst.

  10. #100
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    Men räcker det att motorn är varm som "bevis"?
    Tror man kan säga att man varmkörde på sin tomt/gård/släp elr nåt sånt
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  11. #101
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Tror man kan säga att man varmkörde på sin tomt/gård/släp elr nåt sånt
    Och säga att man rullade den dit elle? ;D

  12. #102
    Vet ej om detta hör hemma här, men det är ett svar på mångas frågor!

    Jag och 2 polare va ute och körde moppe (alla hade trimmat med med borttagna reg-plåtar), så stannar vi vid en bussstation och stänger av mopparna och sitter och chillar lite vid sidan av vägen. Då kommer en polisbil och vi ser den på kanske 50 meters håll, min kompis tror att polisen sett honom köra, då vrider han om tändningen och tänker starta, då säger jag: starta för i helvete inte moppen dom har inte sett dig! Så han stannar kvar när snuten kommer. Dom ser oss och svänger in vid hållplatsen och kliver ur bilarna och vi (åtminstone jag) sitter väldigt lugnt på moppen med nycklar och hela skiten i (som sagt ingen motor va på). Det första dom gör är att fråga min kompis som tänkte dra (@fabbbe på mnf) om det är en 30-moppe! Då säger fabbe (väldigt stressad hehe), nej jag har tappat min skylt jag lovar det är en eu-moppe jag kan hämta skylten o.s.v. Polisen märker att han är stressad så dom säger lugn nu o.s.v. Sen frågar dom min andra kompis (@balkenstig på mnf) om det är en 30-moppe, han svarar då ja för han vill troligtvis inte ha problem med skylten o.s.v. Sen frågar dom mig och jag hade bestämt mig för att vara helt ärlig för att inte hamna i tjafs och att man då "smörar" lite. Jag säger då nej det är en eu-moppe. Då frågar dom vart skylten är. Mitt svar blir helt enkelt: det är en trimmad moppe så jag tog bort skylten. Då säger dom ungefär: aha men den ska sitta på moppen och du ska inte köra trimmat! jag säger då lite kaxigt men ändå lugn o.s.v: Jag kör inte moppen, jag leder runt den för att visa upp den. Då säger den ena polisen (en kvinna): ska vi känna på avgasröret om det är varmt då? då säger jag: får du gärna göra men akta så du inte bränner dig för det är varmt ute idag... hon känner att det är varmt och jag säger att jag brukar starta den hemma och varva för att hålla igång den. Sen blir det lugnt och det blir snack om trim och skola o.s.v! Den andra polisen (en man) ber mig sedan starta moppen och jag gör det utan protest och varvar lite. Då frågar han om hur man kan märka trim o.s.v, då säger jag att man hör på ljudet och kan se på rören och så. Sen blir det som sagt småprat och så sen bestämmer dom sig för att åka vidare och innan kvinnan går iväg säger hon kör försiktigt och du med den blåa moppen, rulla även försiktigt, bra att du rullar med hjälm iaf! Lite skratt sen åker dom.

    Ska tilläggas att poliserna var jättetrevliga och den kvinnliga polisen tog min kompis rieju i skolan 3 veckor tidigare så lite onda tankar hade jag om henne innan men hon va faktist trevlig! Hoppas ni fått lite tips och så om hur ni ska hantera situationerna!

  13. #103
    Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Vet ej om detta hör hemma här, men det är ett svar på mångas frågor!

    Jag och 2 polare va ute och körde moppe (alla hade trimmat med med borttagna reg-plåtar), så stannar vi vid en bussstation och stänger av mopparna och sitter och chillar lite vid sidan av vägen. Då kommer en polisbil och vi ser den på kanske 50 meters håll, min kompis tror att polisen sett honom köra, då vrider han om tändningen och tänker starta, då säger jag: starta för i helvete inte moppen dom har inte sett dig! Så han stannar kvar när snuten kommer. Dom ser oss och svänger in vid hållplatsen och kliver ur bilarna och vi (åtminstone jag) sitter väldigt lugnt på moppen med nycklar och hela skiten i (som sagt ingen motor va på). Det första dom gör är att fråga min kompis som tänkte dra (@fabbbe på mnf) om det är en 30-moppe! Då säger fabbe (väldigt stressad hehe), nej jag har tappat min skylt jag lovar det är en eu-moppe jag kan hämta skylten o.s.v. Polisen märker att han är stressad så dom säger lugn nu o.s.v. Sen frågar dom min andra kompis (@balkenstig på mnf) om det är en 30-moppe, han svarar då ja för han vill troligtvis inte ha problem med skylten o.s.v. Sen frågar dom mig och jag hade bestämt mig för att vara helt ärlig för att inte hamna i tjafs och att man då "smörar" lite. Jag säger då nej det är en eu-moppe. Då frågar dom vart skylten är. Mitt svar blir helt enkelt: det är en trimmad moppe så jag tog bort skylten. Då säger dom ungefär: aha men den ska sitta på moppen och du ska inte köra trimmat! jag säger då lite kaxigt men ändå lugn o.s.v: Jag kör inte moppen, jag leder runt den för att visa upp den. Då säger den ena polisen (en kvinna): ska vi känna på avgasröret om det är varmt då? då säger jag: får du gärna göra men akta så du inte bränner dig för det är varmt ute idag... hon känner att det är varmt och jag säger att jag brukar starta den hemma och varva för att hålla igång den. Sen blir det lugnt och det blir snack om trim och skola o.s.v! Den andra polisen (en man) ber mig sedan starta moppen och jag gör det utan protest och varvar lite. Då frågar han om hur man kan märka trim o.s.v, då säger jag att man hör på ljudet och kan se på rören och så. Sen blir det som sagt småprat och så sen bestämmer dom sig för att åka vidare och innan kvinnan går iväg säger hon kör försiktigt och du med den blåa moppen, rulla även försiktigt, bra att du rullar med hjälm iaf! Lite skratt sen åker dom.

    Ska tilläggas att poliserna var jättetrevliga och den kvinnliga polisen tog min kompis rieju i skolan 3 veckor tidigare så lite onda tankar hade jag om henne innan men hon va faktist trevlig! Hoppas ni fått lite tips och så om hur ni ska hantera situationerna!
    lika vid coop när de kom åkandes
    Citera för svar... seriöst.

  14. #104
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    lika vid coop när de kom åkandes
    Fast då stannade aldrig polisen!

  15. #105
    Tjee alla glada moppepojkar, ny här på forumet (säg Gz till första inlägget btw)

    min fråga är: om jag nu åker dit 1 eller flera gånger för r.ex. trimmat, inget kort, fortkörning, o.sv. o.sv., skulle det då på något sätt försvåra mitt sökande till gymnasiet (förutsatt att jag söker till fordonoch att det blir fällande dom) Morsan använder detta som argument till att vara laglig och jag tycker det är på tiden att hon kniper igen

    tacksam för svar m.v.h noRib

  16. #106

  17. #107
    Citat Ursprungligen postat av noRib Visa inlägg
    Tjee alla glada moppepojkar, ny här på forumet (säg Gz till första inlägget btw)

    min fråga är: om jag nu åker dit 1 eller flera gånger för r.ex. trimmat, inget kort, fortkörning, o.sv. o.sv., skulle det då på något sätt försvåra mitt sökande till gymnasiet (förutsatt att jag söker till fordonoch att det blir fällande dom) Morsan använder detta som argument till att vara laglig och jag tycker det är på tiden att hon kniper igen

    tacksam för svar m.v.h noRib
    Fällande domar påverkar inte gymnasie ansökan, men de försvårar när du skall ha körkortstillstånd och när du skall söka jobb. Man gör bäst i att lyssna på sin mor.

  18. #108
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Vet inte riktigt vart jag skulle posta, testar här. Hur lång tid tar det att få brev om vilket straff/böter man får efter att ha blivit tagen av polisen?

  19. #109

  20. #110
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Normal handläggningstid är 2-4 månader.

    Kan ta upp till 6 månader om man har otur.
    FAN! Hur mycket kan jag räkna med? Olovlig körning, (fiddy på allmän väg).

  21. #111
    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    FAN! Hur mycket kan jag räkna med? Olovlig körning, (fiddy på allmän väg).
    4-6 månader är normalt.

  22. #112
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    om man kör in i en bil med en trimmad moppe så skulle polisen se detta och man skulle skita i moppen och springa där ifrån. skulle polisen nöja sig med moppen elr skulle de leta efter en?
    Gammal fråga men funderade på det nu, om man nu krockar i sitt eget kvarter, springer hem och de inte ser vart man springer och man hinner hem, sätta sig vid datorn o.s.v.

    De kommer och pratar med en, man säger att moppen står i garaget och går dit, den står inte där, man spelar förvånad och så och blir ledsen och säger vem fan har snott min moppe o.s.v, kan det funka i rätten/enligt lag?

  23. #113

  24. #114

  25. #115
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om det inte finns brytmärken på ditt garage, nycklarna inte sitter i tändlåset då de hittar hojen medans även den saknar stöldskador så blir det väldigt svårt att få det att hålla rättsligt.
    Ta med dig nycklarna

    Glömde låsa garageporten, säg att du inte hade rattlås och att du hade två godkända lås som de förstört?

    Långsökt men bara tekniskt sätt, det finns inte lag på att man måste låsa in mopeden, det är bara att försäkringen inte gäller vid de tillfällena, sålänge man inte har 2 st godkända lås?

    Men om det nu är så att den faktiskt stod olåst i förrådet med nycklarna i (gjort det många gånger för mig, bor på bonnaland och är glömst) och någon skulle få för sig att titta in och ta den, krockar med den, 80cc och allt, vad händer då, vem åker på det?

  26. #116

  27. #117
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med tanke på omständigheterna så måste du själv bevisa att du har alibi för det hela. Det är lättare för dem att bevisa att en stöld tekniskt sett inte har begåtts.
    Tror du inte de skulle ha kunnat falla för det om man spelade riktigt bra?

    De har ju ingen teknisk bevisning på att jag kört, de har ingen teknisk bevisning på att mopeden inte blivit stulen?

    Dock har jag ingen teknisk bevisning på att jag inte kört och att mopeden faktiskt blivit stulen?

  28. #118

  29. #119
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Sedan gäller en sannolikhetsteori också. Om du smäller med moppen och springer hem så kan du få väldigt svårt att förklara att du som exempel har skador eller liknande.

    Sedan undrar jag varför du ens egentligen ska smita då polisen inte kontaktas vid en trafikolycka annat än om du smiter eller om det blir personskador? Om du kör runt oförsäkrat så sitter du riktigt i skiten om någonting händer.
    Jo det förstår jag med, dock om jag (som jag gjorde när jag krockade själv) inte får några skador, inte kläder eller dylikt, borde inte det gå att använda som bevis?

    Men om jag t.ex kör in i en bil i närheten av en polis så de kommer springande, jag personligen kör försäkrat

  30. #120

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in