Sidan 5 av 16 Första ... 3456715 ... Sista
  1. #121
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det är väldigt svårt att ge dig ett bra svar då det är mycket kringfaktorer som avgör. Låt säga att polisen tar dit en hundpatrull och spårar dig till ditt hus som exempel, då är det ju svårt för din del att bevisa din oskuld i det hela.

    Mycket avgör även på hur gärna de vill ta fast dig eller inte, hur pass bra åklagare som håller i åtalet samt hur mycket vittnen det finns.

    Så beroende på allt det så kan du bli skyldig alternativt frikänd, går inte att säga exakt vad som sker däremot.
    Hundpatrull verkar lite ologiskt vid ett mopedolycka, dock vet man aldrig eller?

    Ingen aning om vad som händer om jag står fast vid min historia av vad som hände, borde det inte bli mened eller vad det nu heter isåfall också?

  2. #122

  3. #123
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om du jagas och kör in i en bil och smiter springandes därifrån så är det inte helt ologiskt.

    Det är som vittne du riskerar att straffas för mened, inte som åtalad.
    Jag kör fucko och kör på en bil, polisen ser det och jag springer?

    Okej, finns det något för en åtalad då?

  4. #124

  5. #125
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Som jag sa innan, det är helt omöjligt att svara på.

    Du kan lika gärna fällas som frias.

    "Avvikande från olycksplats" slår dig hårdare än vad "Olovlig körning" gör om du fälls för det.
    Så om jag blir fälld så blir det värre än det var innan och om jag inte blir så har jag tur ungefär?

  6. #126

  7. #127
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jo det förstår jag med, dock om jag (som jag gjorde när jag krockade själv) inte får några skador, inte kläder eller dylikt, borde inte det gå att använda som bevis?

    Men om jag t.ex kör in i en bil i närheten av en polis så de kommer springande, jag personligen kör försäkrat
    Hör du inte att det är lite långdraget det du sitter och diskuterar? Dessutom så är polisen inte dumma!

    Och du, nämnde du inte nyss att du körde med 80cc? Då kör du väldigt oförsäkrat då du äger en MC försäkrad som Moped. Försäkringsbolaget kommer skratta dig i ansiktet om du försöker få ut något från detdär.

  8. #128

  9. #129
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Hör du inte att det är lite långdraget det du sitter och diskuterar? Dessutom så är polisen inte dumma!

    Och du, nämnde du inte nyss att du körde med 80cc? Då kör du väldigt oförsäkrat då du äger en MC försäkrad som Moped. Försäkringsbolaget kommer skratta dig i ansiktet om du försöker få ut något från detdär.
    Jag skulle aldrig ens tänka på att göra någonting som att fly, jag ville mest i princip veta om det gick över huvud taget..

  10. #130
    Vad händer om jag kör moppe när jag är 14 och polisen tar mig ? moppen är helt laglig och försäkrad !

  11. #131

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av bravellis Visa inlägg
    Vad händer om jag kör moppe när jag är 14 och polisen tar mig ? moppen är helt laglig och försäkrad !
    Du åker fast för olovlig körning , samma sak som om du kör trimmat när du är 15 och har kort.

  12. #132
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Du åker fast för olovlig körning , samma sak som om du kör trimmat när du är 15 och har kort.
    okej blir det bara böter eller ??

  13. #133
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Du åker fast för olovlig körning , samma sak som om du kör trimmat när du är 15 och har kort.
    Du åker ju inte fast på samma sätt. Du kan inte få böter osv då du inte är straffmyndig. Polisen tar ett snack med dina föräldrar och en anmälan upprättas som sedan går vidare till sociala myndigheter Är dina föräldrar medvetna om att du kör trotts att du inte har åldern inne så kan dom förlora sitt körkort.

  14. #134
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Du åker ju inte fast på samma sätt. Du kan inte få böter osv då du inte är straffmyndig. Polisen tar ett snack med dina föräldrar och en anmälan upprättas som sedan går vidare till sociala myndigheter Är dina föräldrar medvetna om att du kör trotts att du inte har åldern inne så kan dom förlora sitt körkort.
    men om vi säger att dom ``inte´´ vet om att jag kör ,tar dom deras körkort än då ? vad händer om dom går till socialen ??

  15. #135

  16. #136
    du blir anklagad för olovlig körning och kan få med jävla otur uppskov på körkortet och dina föräldrar får en tråkig böteslapp

  17. #137
    Kan polisen stå utanför mitt hus och filma när jag kör iväg med crossen och sedan använda det som bevis? Dem ser aldrig när jag tar på mig hjälmen osv utan bara att jag svänger ut och kör ifrån dem.

  18. #138

  19. #139
    om min moppe går i 45, snuten stoppar mig, va får ja i böter då?, btw det e en 30 moppe.

  20. #140
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av HoQ Visa inlägg
    om min moppe går i 45, snuten stoppar mig, va får ja i böter då?, btw det e en 30 moppe.
    Din moped får gå i 42 km/h max, men den får endast framföras i 30 km/h om det är en 30-moped, om det är en EU-25 vet jag inte säkert men antar att den får gå i 25 km/h.

    Skrev om EU-25 eftersom många misstar dem med varandra..

    Kan inte de exakta sakerna du får böter för men 1500 kr och indraget lämp brukar inte vara ovanligt. Tror du får böter för olovlig körning, oregistrerat och oförsäkrat fordon framfört på allmän väg. Lätt-mc framförd på väg utan föravbevis med andra ord.

  21. #141

  22. #142
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Din moped får gå i 42 km/h max, men den får endast framföras i 30 km/h om det är en 30-moped, om det är en EU-25 vet jag inte säkert men antar att den får gå i 25 km/h.

    Skrev om EU-25 eftersom många misstar dem med varandra..

    Kan inte de exakta sakerna du får böter för men 1500 kr och indraget lämp brukar inte vara ovanligt. Tror du får böter för olovlig körning, oregistrerat och oförsäkrat fordon framfört på allmän väg. Lätt-mc framförd på väg utan föravbevis med andra ord.
    okej, tack xD

  23. #143
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Om den gör 45 på mätaren kan du vara lugn - den går inte fortare än 40 km/h.
    Tekniskt sätt sa han att det gör 45. Men du har helt rätt annars med det du säger.

  24. #144
    Har köpt en beg scooter med lite trim. Går typ 55--65 när den fungerar. Jag har körkort och är typ gammal. Bor i smeten i Sthlm. Dagsböter eller? Är det bättre / sämre att köra en 125a? Försäkringen är billigare på en 125a men har inget körkort för det. Hur ska man tänka?

  25. #145
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av marlon69 Visa inlägg
    Har köpt en beg scooter med lite trim. Går typ 55--65 när den fungerar. Jag har körkort och är typ gammal. Bor i smeten i Sthlm. Dagsböter eller? Är det bättre / sämre att köra en 125a? Försäkringen är billigare på en 125a men har inget körkort för det. Hur ska man tänka?
    Det är bättre att köra en 125a än en trimmad moppe om man ser på det lagligt sett.

    För en 125a är: *Försäkrad, *Skattad, *Besktigad och två saker mer som jag inte kommer på just nu. Men lagligt sett är det bättre med 125a. Men du kan ju alltid köra på cykelvägar med en trimmad moppe, men finns de ju inte jätte många utav i centrala stockholm. Köp typ en Viva 100 eller en Aerox 100 och cruisa

    Och det om inget körkort, du har inget körkort till din moppe heller, så fort du trimmar din moppe räknas det som en lätt mc (även fast du inte kan regga om den), så du har inget körkort i vilket fall.

  26. #146
    Citat Ursprungligen postat av marlon69 Visa inlägg
    Har köpt en beg scooter med lite trim. Går typ 55--65 när den fungerar. Jag har körkort och är typ gammal. Bor i smeten i Sthlm. Dagsböter eller? Är det bättre / sämre att köra en 125a? Försäkringen är billigare på en 125a men har inget körkort för det. Hur ska man tänka?
    Lagligt sätt så är båda lika illa om du blir tagen i en poliskontroll. Har du körkort på prov så kommer dom dra in det

  27. #147
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Lagligt sätt så är båda lika illa om du blir tagen i en poliskontroll. Har du körkort på prov så kommer dom dra in det
    Du har antagligen rätt men blir det inte lite värre på scootern då den inte har försäkring om den räknas som lätt mc?

  28. #148
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Du har antagligen rätt men blir det inte lite värre på scootern då den inte har försäkring om den räknas som lätt mc?
    oförsäkrad, oskattad, obesktigad, så de är värre med scootern Men ja tror dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och en lätt mc som en mc, och moppen har man körkort för och inte mcen.

  29. #149
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    oförsäkrad, oskattad, obesktigad, så de är värre med scootern Men ja tror dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och en lätt mc som en mc, och moppen har man körkort för och inte mcen.
    Räknas inte moppen när den är trimmad som en lätt mc så tekniskt sätt har han inte kort?

  30. #150
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Räknas inte moppen när den är trimmad som en lätt mc så tekniskt sätt har han inte kort?
    Jo de var de ja försökte få fram, att en trimmad moppe är en lätt mc. Men dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och moppen har man ju körkort till

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in