Sidan 6 av 16 Första ... 45678 ... Sista
  1. #151
    Tekniskt sett bryter du mot samma lag vid båda tillfällena.

    Normalt sett får man en varning om du innehar B-kort utan prövotid och kör motorcykel utan körkort. Har du A-kort är det helt plötsligt inte olovlig körning utan istället oregistrerat fordon.

    Jag har haft såväl lätt motorcykel (Aprilia Sr125, scooter) som trimmad moped och jag själv tyckte det kändes "bättre" att i stadstrafik åka med scooter-125 jämfört med moped.

    Du har antagligen rätt men blir det inte lite värre på scootern då den inte har försäkring om den räknas som lätt mc?
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    oförsäkrad, oskattad, obesktigad, så de är värre med scootern Men ja tror dom flesta poliserna ser en trimmad moppe som en trimmad moppe och en lätt mc som en mc, och moppen har man körkort för och inte mcen.
    Nu pratar ni båda i nattmössan, speciellt Hast. Man kan ju lite humoristiskt säga att du tar förHastade slutsatser i ditt tänkande.

    Allt det som du hänvisar till kommer kommer bakas in i domen om olovlig körning i vilket fall. Då fordonet är oregistrerad mc ska den ju varken skattas eller besiktigas eller försäkras sett till hur lagen är uppbyggd, utan får enbart inte brukas i trafik.

    Det är dessutom inte olagligt att köra ett fordon oförsäkrat (avkriminaliserades för ett tag sedan). Därmed är det inte ett lagbrott att köra oförsäkrat då fordonet tekniskt sett aldrig är oförsäkrat. har man som ägare inte själv tecknat försäkring går TFF in istället, men till en MYCKET högre kostnad.

    Kör man oförsäkrat riskerar man vid olycka att få betala motpartens skador ur egen ficka, till Trafikförsäkringsföreningen som i sin tur betalar motpartens skador. Jag kan verkligen lova att det är riktigt dyrt.

    Det är inte "mer" brottsligt att köra en trimmad moped sett till att köra riktig MC när det väl gäller böterna.
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  2. #152
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Tekniskt sett bryter du mot samma lag vid båda tillfällena.

    Normalt sett får man en varning om du innehar B-kort utan prövotid och kör motorcykel utan körkort. Har du A-kort är det helt plötsligt inte olovlig körning utan istället oregistrerat fordon.

    Jag har haft såväl lätt motorcykel (Aprilia Sr125, scooter) som trimmad moped och jag själv tyckte det kändes "bättre" att i stadstrafik åka med scooter-125 jämfört med moped.





    Nu pratar ni båda i nattmössan, speciellt Hast. Man kan ju lite humoristiskt säga att du tar förHastade slutsatser i ditt tänkande.

    Allt det som du hänvisar till kommer kommer bakas in i domen om olovlig körning i vilket fall. Då fordonet är oregistrerad mc ska den ju varken skattas eller besiktigas eller försäkras sett till hur lagen är uppbyggd, utan får enbart inte brukas i trafik.

    Det är dessutom inte olagligt att köra ett fordon oförsäkrat (avkriminaliserades för ett tag sedan). Därmed är det inte ett lagbrott att köra oförsäkrat då fordonet tekniskt sett aldrig är oförsäkrat. har man som ägare inte själv tecknat försäkring går TFF in istället, men till en MYCKET högre kostnad.

    Kör man oförsäkrat riskerar man vid olycka att få betala motpartens skador ur egen ficka, till Trafikförsäkringsföreningen som i sin tur betalar motpartens skador. Jag kan verkligen lova att det är riktigt dyrt.

    Det är inte "mer" brottsligt att köra en trimmad moped sett till att köra riktig MC när det väl gäller böterna.
    Lite humor är alltid bra!

    Men tack för att du visade mig fel, har tydligen haft fel hela tiden, men som du sa var några av de här sakerna relativt nya!

  3. #153

  4. #154
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Det angående försäkring vet jag inte hur länge det har gällt, men inte mer än några år.
    Då borde jag kunna det, har inte hållit på med moppar i mer än det.

  5. #155
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Då borde jag kunna det, har inte hållit på med moppar i mer än det.
    Bara för att du är noob!

    Jag har trygghansa försäkring, och där står det att om man trimmar mopeden så gäller inte vagnskadeförsäkringen, hur ska man tolka det? Eller skiter dem bara i att skriva ut att trafikförsäkringen inte gäller när man trimmat?

  6. #156
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Bara för att du är noob!

    Jag har trygghansa försäkring, och där står det att om man trimmar mopeden så gäller inte vagnskadeförsäkringen, hur ska man tolka det? Eller skiter dem bara i att skriva ut att trafikförsäkringen inte gäller när man trimmat?
    Jag vet. Men dock förstår jag inte hur jag kan gamla regler sen innan min tid men inte de nya.

    "vagnskadeförsäkring"

    Kan det vara motpartens skador, d.v.s om du kör på en bil så får du själv stå för de skadorna bilen få eller? Nej ska inte ens försöka mig på ett svar, vill inte framstå som mer fucko än jag redan är, hur svårt det nu än är.

  7. #157
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Vagnskadeförsäkring:

    En vagnskadeförsäkring är till för att täcka upp kostnader för skador på din bil som uppstår på olika sätt. Denna typ av försäkring är bra att ha och ger dig skydd framför allt om du själv skulle köra på någonting och skada din bil eller om bilen av något annat skäl skadas.

  8. #158

    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    västervik
    Inlägg
    975
    vad händer om jag leker omkring med en cross i stan och använder den ungefär som moppe men blir tagen av snuten? den har lyse och bakljus och är enduroreggad men krm inte ha någon skylt då.

  9. #159
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    vad händer om jag leker omkring med en cross i stan och använder den ungefär som moppe men blir tagen av snuten? den har lyse och bakljus och är enduroreggad men krm inte ha någon skylt då.
    Olovlig körning? Sedan är ju inte fordonet försäkrat, besiktad, osv.

  10. #160

  11. #161
    Citat Ursprungligen postat av kattens Visa inlägg
    vad händer om jag leker omkring med en cross i stan och använder den ungefär som moppe men blir tagen av snuten? den har lyse och bakljus och är enduroreggad men krm inte ha någon skylt då.
    Ditt största problem är inte polisen kan jag säga, säg att du sätter crossen in i någons skenben och mejar ner personen. Då sitter du i en långsam men definitivt, fördig, förlorande rättsprocess som kommer innebära livslångt pengaflöde från dig till den drabbade då INGEN försäkring täcker det som hänt.

    Have a nice life efter det är allt jag säger...

  12. #162

  13. #163

  14. #164

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    För att den är enduroreggad och alltså godkänd att köra på väg till/från tävling och träning. Alltså inte "vanlig" cross.
    så, man får inte köra cross till och från träning / tävling?

    annars om man kör en enduroreggad så kan man ju alltid säga att man ska till en träning ?:ninja.

  15. #165

  16. #166

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    härnösand
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Men för att få köra till och från träning/tävling så måste du naturligtvis ha hojen försäkrad.

    Alltså fallerar det rätt omgående för er.
    om den är försäkrad.
    måste man inte ha någon sorts "bevis" på att man ska till träning? annars kan man bara hitta på?

  17. #167

  18. #168
    tja.. igår kom ganksa mycket snö och jag och några kompisar tog bilen ut till sommarlands parkeringen.. ni som vart där vet att den är ganksa stor och sommarland och köpstaden är stängt nu på vintern.. och inte ett hus i närheten som kan störa sig...
    så vi drog ut och sladda lite.. och fråga min kompis om han ville köra.. och han är bara 17 år och har ej körkort. och han sladda lite ... och vem fan kommer inte ?-.. snuten kommer e väll klart.. men vi hinner fort som fan byta.. han springer ut och jag hoppar till förar sätet .. .
    klart så sätter dom på blåljus och stannar mig.. . frågade vad vi gjorde där. och han ville se körkort.. och sen börja vi prata om att de va bättre vi sladda på den parkeringen än inne i stan.. men om dom hade sett oss sladda hade de vart böter...

    fy fan vilken tur att dom inte såg att de va min kompis som körde ..
    vad hade hänt om dom hade sett att vi bytt ?

  19. #169
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    tja.. igår kom ganksa mycket snö och jag och några kompisar tog bilen ut till sommarlands parkeringen.. ni som vart där vet att den är ganksa stor och sommarland och köpstaden är stängt nu på vintern.. och inte ett hus i närheten som kan störa sig...
    så vi drog ut och sladda lite.. och fråga min kompis om han ville köra.. och han är bara 17 år och har ej körkort. och han sladda lite ... och vem fan kommer inte ?-.. snuten kommer e väll klart.. men vi hinner fort som fan byta.. han springer ut och jag hoppar till förar sätet .. .
    klart så sätter dom på blåljus och stannar mig.. . frågade vad vi gjorde där. och han ville se körkort.. och sen börja vi prata om att de va bättre vi sladda på den parkeringen än inne i stan.. men om dom hade sett oss sladda hade de vart böter...

    fy fan vilken tur att dom inte såg att de va min kompis som körde ..
    vad hade hänt om dom hade sett att vi bytt ?
    om du har ditt körkort på prov så ligger du illa till. Du gör dig skyldig till tillåtande till olovlig körning och det är samma straff som olovlig körning.

  20. #170
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    om du har ditt körkort på prov så ligger du illa till. Du gör dig skyldig till tillåtande till olovlig körning och det är samma straff som olovlig körning.
    FY FAN VA TUR ATT DOM INTE SÅG DÅ !!! . omg omg omg.

  21. #171
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Kanske fel tråd men hur jävla länge måste man vänta på att få sitt am-kort? Skickade in papprena den 18 November.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  22. #172
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    Kanske fel tråd men hur jävla länge måste man vänta på att få sitt am-kort? Skickade in papprena den 18 November.
    Brukar vara runt 2veckor, jag fick mitt inom 1vecka, men jag hade ju redan det gamla körkoret. Men du behöver inte am-kortet för att få köra iaf, polisen har dina uppgifter i sin data så ha bara med dig leg när du kör Men du får väl ringa och klaga på dom

  23. #173
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Brukar vara runt 2veckor, jag fick mitt inom 1vecka, men jag hade ju redan det gamla körkoret. Men du behöver inte am-kortet för att få köra iaf, polisen har dina uppgifter i sin data så ha bara med dig leg när du kör Men du får väl ringa och klaga på dom
    Jo jag har också det sk förarbeviset. Det var de som jag skicka in. Ska ringa dem imorgon/idag
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  24. #174
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Blev tagen för olovlig körning i somras när jag var 14år, körde fiddy på allmän väg. Har varken fått böter eller brev från soc som Poliserna som stoppade med antydde att jag skulle få. Pratade med en annan polis vid senare tillfälle och han sa att det inte skulle hända ett skit och att första gången var mer "ajja bajja". Vad tror ni? Eftersom att alla säger olika är jag lite fundersam, står jag med i nått slags register eller är jag clean?

  25. #175

  26. #176
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Eftersom du inte var straffmyndig händer ingenting med dig.

    Det båda poliserna sagt till dig är bullshit, då du varken blir straffad eller att man bara blir varnad första gången.
    Fan va skönt då, så om jag åker fast igen så har den här händelsen ingen betydelse?

  27. #177
    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    Fan va skönt då, så om jag åker fast igen så har den här händelsen ingen betydelse?
    Nej, då du inte finns med i belastningsregistret (för du inte var straffmyndig vid tillfället) kan dom inte se ett smack

  28. #178

  29. #179
    Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Händer inte ett skit.

    Jag gjorde inbrott i ett hus (övergivet typ) och snuten kom. Det ändå som hände var att jag fick hem en lapp där det stog: Förundersökning nedlägges - misstänkt ej fyllt 15 år.

    Tror det blev prick i regsitret men vet inte.
    Du kan INTE komma med i belastningsregistret eftersom du inte är straffmyndig, dvs. 15 år fyllda.
    Polisiära fall med minderåriga förbrytare lämnas över till sociala myndigheter.

  30. #180

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in